• Anonym (Villr­ådig)
    Äldre 23 Sep 18:58
    11475 visningar
    24 svar
    24
    11475

    Hur ska jag fira min födelsedag?

    Jag fyller år snart med en stor fet nolla efter. Jag förväntas antagligen fira det med närmast sörjande för vi brukar fira tillsammans när det är jämna födelsedagar. Problemet är att jag och min man bor en världsdel från min släkt. Det är kanske lite mycket att begära att släkten kommer hit och dessutom vill jag inte ens vara hemma när jag fyller utan skulle gärna åka på en resa. Jag borde säkert fira med mannen men vi kan inte lämna djuren hur som helst för vi har ingen som kan ta hand om dom så att mannen åker med mig till min släkt går inte heller.

    Min alldeles egna önskning är en resa till något spännande och fint resmål. Men pga släkt och man så går det ju inte. Vi kan ju inte heller lämna djuren.

    Andra alternativet är att vara hemma och de släktingar som vill får komma hit. Men usch vad tråkigt att vara hemma på en stor födelsedag. Det kommer ju inte att kännas det minsta speciellt.

    Tredje alternativet är att jag åker till min släkt och firar i mitt gamla hemland och att jag inte firar med mannen.

    Hur jag än gör så känns inget rätt. Hjälp!

    / Ett desperat och ledset födelsedagsbarn

  • Svar på tråden Hur ska jag fira min födelsedag?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 23 Sep 19:01
    #1

    men varför bara fira en enda gång då?

    Du åker själv till din släkt och blir firad där och får lite semester och avkoppling. sen kommer du hem och fixar ett firande hemma med dom som önskar komma. 

    Har ni lantgård eller så? Finns det ingen avbytare som kan komma in och byta av en natt så du och maken kan smita iväg och bo på hotell en natt och fira dig bara ni två?  

    på så sätt får du fira din födelsedag tre härliga gånger och alla blir nöjda och glada! 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 19:09
    #2
    Nyfiken gul skrev 2014-09-23 19:01:35 följande:
    men varför bara fira en enda gång då?

    Du åker själv till din släkt och blir firad där och får lite semester och avkoppling. sen kommer du hem och fixar ett firande hemma med dom som önskar komma. 

    Har ni lantgård eller så? Finns det ingen avbytare som kan komma in och byta av en natt så du och maken kan smita iväg och bo på hotell en natt och fira dig bara ni två?  

    på så sätt får du fira din födelsedag tre härliga gånger och alla blir nöjda och glada! 
    Jag vet att det är viktigt för mina föräldrar att det är den exakta födelsedagen som firas så då måste jag vara hos dom då. Antar att maken kanske tycker den rätta dagen är viktig också och han skulle nog inte gilla att jag drog iväg just då på en jämn födelsedag. Vi har ingen som kan hjälpa oss med djuren. Sen skulle det väl se lite konstigt ut om jag inte är med min man på min födelsedag?

    Där vi bor finns det högst två personer som skulle fira mig. "Hemma" finns släkt och vänner men det är ingen som skulle ställa till en fest för min skull utan det skulle jag behöva göra själv i så fall.

    Att be mina föräldrar komma hit när dom redan kommer så nära julen känns inte rätt både pga pengarna det kostar och pga att dom har jobb att sköta.

    Menar inte att låta så negativ till dina förslag men jag har svårt att se hur min födelsedag kan firas på ett bra sätt. Jag kanske ska säga att den inte firas alls och stanna hemma och dra ner rullgardinen den dagen? Just nu känns det som en bra lösning.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 23 Sep 19:23
    #3
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-09-23 19:09:39 följande:
    Jag vet att det är viktigt för mina föräldrar att det är den exakta födelsedagen som firas så då måste jag vara hos dom då. Antar att maken kanske tycker den rätta dagen är viktig också och han skulle nog inte gilla att jag drog iväg just då på en jämn födelsedag. Vi har ingen som kan hjälpa oss med djuren. Sen skulle det väl se lite konstigt ut om jag inte är med min man på min födelsedag?

    Där vi bor finns det högst två personer som skulle fira mig. "Hemma" finns släkt och vänner men det är ingen som skulle ställa till en fest för min skull utan det skulle jag behöva göra själv i så fall.

    Att be mina föräldrar komma hit när dom redan kommer så nära julen känns inte rätt både pga pengarna det kostar och pga att dom har jobb att sköta.

    Menar inte att låta så negativ till dina förslag men jag har svårt att se hur min födelsedag kan firas på ett bra sätt. Jag kanske ska säga att den inte firas alls och stanna hemma och dra ner rullgardinen den dagen? Just nu känns det som en bra lösning.
    Men det handlar ju inte om att DOM ska ha en fin födelsedag.  Du ska ju inte fira födelsedag för DERAS skull.  

    Det är DU som fyller år och sätter reglerna för HUR du ska firas.   

    Du måste ju utgå från vad DU själv VILL i detta.    

    Det optimala födelsedagsfirandet finns ju inte. 

    Varför utgår du ifrån att alla måste fira dig på den rätta dagen?  Alla är ju medveten om att det inte är verkligheten.   Det är inte genomförbart på många sätt av många anledningar och ingen skulle heller kräva det av dig just därför.  Om din man vet att du vill fira med släkten i annat land kan han väl inte kräva av dig att du ska vara hemma exakt på den dagen?   

    Släpp kraven på dig själv och sluta utgå från alla andra.  Det är DIN födelsedag och DU väljer hur ,  när, var  och varför du ska fira den.   

    Jag firar aldrig själv min födelsedag på rätt dag, jag är alltid utomlands när jag fyller år och jag firar därför den antingen före eller efter jag åker.   Inga konstigheter alls för någon. 

    Fyller man jämna år mitt i veckan är det knappast nån som förväntar sig ett firande med sprit, partaj och baluns en onsdagkväll med jobb dagen efter. Eller hur?    Då lägger man festen när det är praktiskt möjligt .  

    Krångla inte helt enkelt utan sätt dig  ner och prata med din man och hör vad han kan ha för ideer och tankar.  Fundera själv på vad du vill göra och vad som skulle betyda mest för dig. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 19:33
    #4
    Nyfiken gul skrev 2014-09-23 19:23:07 följande:
    Men det handlar ju inte om att DOM ska ha en fin födelsedag.  Du ska ju inte fira födelsedag för DERAS skull.  

    Det är DU som fyller år och sätter reglerna för HUR du ska firas.   

    Du måste ju utgå från vad DU själv VILL i detta.    

    Det optimala födelsedagsfirandet finns ju inte. 

    Varför utgår du ifrån att alla måste fira dig på den rätta dagen?  Alla är ju medveten om att det inte är verkligheten.   Det är inte genomförbart på många sätt av många anledningar och ingen skulle heller kräva det av dig just därför.  Om din man vet att du vill fira med släkten i annat land kan han väl inte kräva av dig att du ska vara hemma exakt på den dagen?   

    Släpp kraven på dig själv och sluta utgå från alla andra.  Det är DIN födelsedag och DU väljer hur ,  när, var  och varför du ska fira den.   

    Jag firar aldrig själv min födelsedag på rätt dag, jag är alltid utomlands när jag fyller år och jag firar därför den antingen före eller efter jag åker.   Inga konstigheter alls för någon. 

    Fyller man jämna år mitt i veckan är det knappast nån som förväntar sig ett firande med sprit, partaj och baluns en onsdagkväll med jobb dagen efter. Eller hur?    Då lägger man festen när det är praktiskt möjligt .  

    Krångla inte helt enkelt utan sätt dig  ner och prata med din man och hör vad han kan ha för ideer och tankar.  Fundera själv på vad du vill göra och vad som skulle betyda mest för dig. 
    Jag är väl så van att behöva göra som andra vill att det är helt främmande och otänkbart att göra som jag vill. Jag får bara ångest när jag tänker på att jag skulle göra min familj ledsna och besvikna pga hur jag väljer att fira min födelsedag.

    Jag vill åka till någon tropisk ö men det kommer ju inte att fungera för att jag inte kan ta med min man pga djuren och jag inte kan begära att andra ska betala så mycket för att fira mig och följa med.

    För mina föräldrar är det superviktigt att fira på rätt dag det vet jag redan.

    Kan jag säga att jag inte tänker fira alls och verkligen strunta i att fira min dag?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 23 Sep 19:49
    #5
    Anonym (Villrådig) skrev 2014-09-23 19:33:12 följande:
    Jag är väl så van att behöva göra som andra vill att det är helt främmande och otänkbart att göra som jag vill. Jag får bara ångest när jag tänker på att jag skulle göra min familj ledsna och besvikna pga hur jag väljer att fira min födelsedag.

    Jag vill åka till någon tropisk ö men det kommer ju inte att fungera för att jag inte kan ta med min man pga djuren och jag inte kan begära att andra ska betala så mycket för att fira mig och följa med.

    För mina föräldrar är det superviktigt att fira på rätt dag det vet jag redan.

    Kan jag säga att jag inte tänker fira alls och verkligen strunta i att fira min dag?
    men men vänd på frågan då - rent konkret HUR ska dom och du få ihop din födelsedag när ni befinner er på olika världsdelar och du och din man har era djur?  

    Det kommer givetvis bli någon som inte kan närvara hur du än vrider på det.  

    om din familj vill fira dig - hur hade dom tänkt sig det hela då?

    Det går helt enkelt inte att göra alla nöjda hur du än bär dig åt just för att du och din man sitter med djur och för att delar av släkten bor på annan kontinent.   Och du kan bara firas en gång för att.... ? 

    Alltså MÅSTE du ha en strategi om hur du får din dag så trevlig som möjligt.   Att INTE fira den skulle för mig inte vara ett alternativ - DET kommer du verkligen att få ångra i efterhand. 

    Om du pratar med din familj, släkten och maken - vad säger dom? Vad har dom för ideer? 

    Du är väl inte den enda som fyllt jämna år i släkten heller - hur har andra gjort med sina jämna födelsedagar? Har DU kunnat närvara och firat dom?  

    och hur har dina tidigare födelsedagar sett ut?  Hur firade ni tex förra året?  Och för tio år sedan, hur gjorde ni då? 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 23 Sep 19:52
    #6

    Hur en lokal i närheten där ni bor och ordna stor fest där.Bjud in släkten och vännerna eller ha öppet hus i lokalen. Önska resepresentkort i present och sedan åker du och maken iväg på minisemester senare.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 20:22
    #7

    Jag kommer att göra någon besviken hur jag än gör och frågan är vem/vilka som jag ska strunta i att fira med på själva födelsedagen. Jag kommer alltid att få ångest när jag tänker på vem/vilka jag valde bort på själva dagen.

    Det finns inga bra alternativ. Så enkelt är det.

    Har det varit min släkt som fyller jämnt så har jag åkt till dom och maken har stannat hemma. På ojämna födelsedagar så har vi inte firat ihop eftersom att vi bor så långt ifrån varann. Dom har inte ens firat mig fast jag har varit hemma lite före eller efter min födelsedag fast hela släkten är där. 

    Att bjuda till stor fest här funkar inte för att jag inte har några att bjuda in förutom två personer. Att tro att min släkt ska spendera en mindre förmögenhet på att komma hit och fira mig är förmätet av mig att tro eller begära. Mannen och jag har råd att åka bort men det är djuren som gör att vi inte kan.

    Jag hör redan att både maken och föräldrarna antar att vi ska fira tillsammans så hur gör jag? Söderhavsön låter underbart men är inte praktiskt genomförbart.

    Om jag hade ett trollspö så skulle jag vara med familjen på en söderhavsö den dagen men det är en utopi och nu måste jag se hur jag gör minsta, möjliga skada.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 24 Sep 07:08
    #8

    Då får du helt enkelt prata med din man och din familj och fråga hur dom hade tänkt sig att firandet skulle gå till.

    Vill dom fira dig får dom banne mig ställa upp och hjälpa till också.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 16:02
    #9
    Nyfiken gul skrev 2014-09-24 07:08:00 följande:

    Då får du helt enkelt prata med din man och din familj och fråga hur dom hade tänkt sig att firandet skulle gå till.

    Vill dom fira dig får dom banne mig ställa upp och hjälpa till också.  


    Jag får göra så. Jag har så svårt att ställa krav på andra bara. Tack för din hjälp iaf!
  • ica
    Äldre 24 Sep 17:09
    #10

    Hur vill du fira? Det måste ändå vara utgångspunkten.

Svar på tråden Hur ska jag fira min födelsedag?