• Anonym (bluerose)

    Dessa egoistiska och icke ansvarskännande pappor

    Jag har läst en del trådar här på FL forumet som handlar om pappor som egoistiska och inte tar sitt ansvar när det gäller barnen,ekonomin,hushållet osv.

    Så min fråga lyder om det verkligen är så att det inte finns mammor som är lika dana?

  • Svar på tråden Dessa egoistiska och icke ansvarskännande pappor
  • Drottningen70

    Nog förstår du väl att det såklart även finns såna mammor. Men pappor som uppför sig så är helt klart överrepresenterade. Jag tror helt enkelt att det blir lättare att distansera sig ifrån rollen och ansvaret när man inte burit och fött barnet.

  • Jesssssica

    Nej jag tror inte att pappor är överrepresenterade att göra så, Däremot är mammor överrepresenterade att sitta på familjeliv och gnälla om saken i stället för att ta upp diskussionen med mannen.

  • PappGrodan

    Jo det finns det, var gift med en alldeles för länge. Problemet var att nästan ingen trodde mig då jag berättade det, eftersom det är så vanligt att det är precis tvärtom. Och det var inte roligt, så jag har mycket förståelse för kvinnor som lever med odugliga män.

  • Anonym (bluerose)

    Så varför är det mer accepterat att pappan ska behöva stå som ensam försörjare av familjen istället för att båda hjälps åt som en familj på alla plan?

  • Anonym (bluerose)
    Jesssssica skrev 2014-09-23 20:38:00 följande:

    Nej jag tror inte att pappor är överrepresenterade att göra så, Däremot är mammor överrepresenterade att sitta på familjeliv och gnälla om saken i stället för att ta upp diskussionen med mannen.


    Jag tror inte heller att dessa pappor är överrepresenterade men jag tror däremot att dom döms i större utsträckning.
  • PappGrodan

    Visst vore det bästa om båda föräldrarna kunde samarbeta som ett team, det blir så mycket enklare då.

  • Anonym (.)
    Drottningen70 skrev 2014-09-23 20:33:54 följande:
    Nog förstår du väl att det såklart även finns såna mammor. Men pappor som uppför sig så är helt klart överrepresenterade. Jag tror helt enkelt att det blir lättare att distansera sig ifrån rollen och ansvaret när man inte burit och fött barnet.
    Vilken bullshit. Därtill är det ju kvinnorna som väljer sina män de skaffar avkommor med.
  • Anonym (bluerose)
    Anonym (.) skrev 2014-09-23 21:24:32 följande:
    Vilken bullshit. Därtill är det ju kvinnorna som väljer sina män de skaffar avkommor med.
    Måste vara så.
  • Anonym (indi)
    Anonym (bluerose) skrev 2014-09-23 20:46:32 följande:

    Så varför är det mer accepterat att pappan ska behöva stå som ensam försörjare av familjen istället för att båda hjälps åt som en familj på alla plan?


    Accepterat av vem?

    Alla normala sunda människor accepterarsjälvklart  inte sådant beteende hos varken en mamma eller en pappa, det är beteende som är avskyvärt, 
    senverkar det dock som pappor av någon anledning är överrepresenterade av någon anledning, och då inte bara på detta forum

    individuellt och personligt och har inget med kön att göra utan mer med person

  • Anonym (bluerose)
    Anonym (indi) skrev 2014-09-23 22:54:43 följande:
    Accepterat av vem?

    Alla normala sunda människor accepterarsjälvklart  inte sådant beteende hos varken en mamma eller en pappa, det är beteende som är avskyvärt, 
    senverkar det dock som pappor av någon anledning är överrepresenterade av någon anledning, och då inte bara på detta forum

    individuellt och personligt och har inget med kön att göra utan mer med person
    Den bilden jag har fått efter att ha läst en del trådar här på fl är att pappan inte har rätt att säga ifrån till att stå som ensam försörjare av familjen.

    Kort och gott pappan måste jobba men det måste däremot inte mamman.


  • Anonym (indi)
    Anonym (bluerose) skrev 2014-09-23 23:15:33 följande:
    Den bilden jag har fått efter att ha läst en del trådar här på fl är att pappan inte har rätt att säga ifrån till att stå som ensam försörjare av familjen.

    Kort och gott pappan måste jobba men det måste däremot inte mamman.
    du ska inte bilda din uppfattning efter vad ett fåtal människor anonymt skriver på ett nätforum för det representerar inte verkligheten utan bara dessa människors åsikter, som inte ens alla på forumet alltså delar

    en förälder som är egoistisk och inte tar ansvar för sitt barn är en skitstövel oavsett kön(förutsatt att personen inte har en sjukdom som gör dom oförmögna vill säga)
  • micromat
    Anonym (indi) skrev 2014-09-23 23:41:18 följande:

    du ska inte bilda din uppfattning efter vad ett fåtal människor anonymt skriver på ett nätforum för det representerar inte verkligheten utan bara dessa människors åsikter, som inte ens alla på forumet alltså delar

    en förälder som är egoistisk och inte tar ansvar för sitt barn är en skitstövel oavsett kön(förutsatt att personen inte har en sjukdom som gör dom oförmögna vill säga)


    Fast det representerar mångas verklighet.. Dom flesta med barn som jag känner, där tar mammorna störst ansvar och det är ännu mer tydligt i dom fall där föräldrarna separerat..

    Men jag håller med om att såna föräldrar är skitstövlar oavsett kön
  • Anonym (bluerose)
    micromat skrev 2014-09-24 00:13:49 följande:

    Fast det representerar mångas verklighet.. Dom flesta med barn som jag känner, där tar mammorna störst ansvar och det är ännu mer tydligt i dom fall där föräldrarna separerat..

    Men jag håller med om att såna föräldrar är skitstövlar oavsett kön


    Då måste jag bara få fråga om det är så att det mamman gör i hemmet med att sköta barnet/en,städa ,laga mat osv alltid kan kompensera att pappan står helt för försörjningen?
  • micromat

    Går inte att citera från mobilen..

    Blurose det här är till dig:

    Nej det kan inte kompensera att pappan står helt för försörjningen och mamman tar allt ansvar vad gäller barn & hem.. Ett barn behöver båda sina föräldrar inte bara en och en lustig gubbe som kommer hem äter middag, tittar på tv och sen går och lägger sig..

    Sen måste jag säga att dom flesta jag känner som har barn där jobbar båda föräldrarna men mamman är ändå den som tar störst ansvar..

  • Anonym (bluerose)
    micromat skrev 2014-09-24 00:31:38 följande:

    Går inte att citera från mobilen..

    Blurose det här är till dig:

    Nej det kan inte kompensera att pappan står helt för försörjningen och mamman tar allt ansvar vad gäller barn & hem.. Ett barn behöver båda sina föräldrar inte bara en och en lustig gubbe som kommer hem äter middag, tittar på tv och sen går och lägger sig..

    Sen måste jag säga att dom flesta jag känner som har barn där jobbar båda föräldrarna men mamman är ändå den som tar störst ansvar..


    Okej!Jag försöker bara klura ut om det är rätt att en pappa som står för hela familjens försörjning och därmed är borta hela dagarna ses som oansvarig och egoistisk?
  • micromat
    Anonym (bluerose) skrev 2014-09-24 00:40:34 följande:

    Okej!Jag försöker bara klura ut om det är rätt att en pappa som står för hela familjens försörjning och därmed är borta hela dagarna ses som oansvarig och egoistisk?


    Jag anser det iaf.. Men det beror ju på vad man lägger in för värderingar i orden oansvarig och egoistisk.. Är man två föräldrar slm bor tillsammans tar man gemensamt hand om barnen och intresserar sig för dom. Det går inte att lämpa öber allt ansvar på den ena för att man jobbar.. Barnet behöver dig som förälder också, inte som någon gubbe i lådan..
  • sextiotalist

    När det gäller ansvarslösa och egoistiska föräldrar, då finns de nog lika mycket av båda könen. Men det yttrar sig olika, mycket pga gamla strukturer och rollfördelning sedan generationer och även det biologiska faktorn att det är vi kvinnor som föder barn.

    Jag tror faktiskt att det är precis lika vanlig att pappor blir icke närvarande föräldrar som det finns mammor som gör allt för att inte pappan ska få möjlighet att bli en närvarande förälder.
    Och rent praktiskt så kan båda sakerna vara vinnande koncept för att få det man vill uppnå.
    Jag har faktist stött på mer detta att mammorna gör allt för att hindra pappan att vara med än pappor som frivilligt varit frånvarande, så om man utgår från min värld, så finns det mer egoistiska mammor.

Svar på tråden Dessa egoistiska och icke ansvarskännande pappor