• Jossan11

    minst 14000 i skuld

    Jag har inte haft möjlighet att betala de senaste mobilräkningarna.. Det har resulterat till att jag har räkningar som totalt ligger på 14000kr!! Jag har inga pengar alls som jag kan betala det beloppet med, inte ens om jag tar räkning för räkning. Hur ska jag göra? Jag har även andra skulder och lån som jag också ligger efter med. Jag jobbar redan mån-fredag 7-16 och får in ca 15000 efter skatt. Har även inget internet då det också är avstängt.


    Hur ska jag få tag på pengar så jag kan börja betala av mina skulder? Kan man jobba hemifrån och tjäna hyfsade pengar hyfsat snabbt? Helst ganska enkla jobb. För i så fall skulle jag kanske kunna fixa internet ifall det bara fanns den lösningen.
    Snälla ge mig alla möjliga tips ni kan komma på! Ni kanske har vart i samma situation? hur gjorde ni då? 


    Behöver ganska snabb hjälp dessutom då allting bara går nedför.


    Kom gärna inte med förslag om att tex. skuldsanering eller rådgivning hos banken för det vet jag redan att det finns! 


    Tack på förhand!!!!

  • Svar på tråden minst 14000 i skuld
  • Långbenopluto
    Jossan11 skrev 2014-09-23 20:55:19 följande:

    jag kan tillägga att jag har en betalningsanmärkning..


    Ok, du får sluta ringa så mycket då.....
  • Aniiee

    Ursäkta att jag garvar lite, men skuldsanering för 14000 låter som ett skämt. Ja, det är klart skuldsanering men det får man knappt ens om man har en halv mille i skulder.

    Det du kan göra är att prata med de du är skyldig pengar. Förhandla med de hur ni ska lägga upp din skuld. 

    Att skaffa en extra inkomst kan du ju göra, men det finns inga "snabba, lätta" pengar. 

    Vi kan absolut ge dig lite råd i tråden (eller i pm, om du hellre vill det), men då måste vi veta lite mer om din ekonomi. Inkomster, utgifter, skulder, ränta på skulderna. Vilket jag förstår kan vara jobbigt att skriva ut inför halva FL.

    Ett tips, lite allmänt, är att be din nuvarande arbetsgivare att dra lite extra i skatt, och sedan när du får tillbaka det betala skulder med det, om du har svårt att hålla i pengar av vilken anledning det vara må.

    Men, men, som sagt. Vi hjälper gärna med råd och stöd, om du vill. Men jobbet måste du göra själv.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jossan11

    Jo jag kanske var lite otydlig men som jag så har jag andra skulder och lån men ett utav de var de 14000kr i räkningar hos tele2. Har inga pengar alls kvar efter att jag betalat så mycket som möjligt och går även back med kanske 7000kr i månaden.. Att "sluta ringa så mycket" behöver du inte skriva. det är klart att jag inte ringer för 14000kr. Men när jag haft en räkning på kanske 500kr så har jag glömt/missat att betala den, så blir det påminnelseräkning + ny räkning så kommer det upp i 1000kr så har jag inte möjlighet att betala det, och så ökar det och ökar det hela tiden. Det är så dehära 14000kr skulden har uppstått. 

  • Ramborg

    Titta på ett gäng avsnitt av Lyxfällan. Sedan gör du en budget som innehåller avbetalningar till dem du är skyldig. Sedan lever du toksnålt och har tålamod.


    42.
  • Aniiee
    Jossan11 skrev 2014-09-23 22:37:43 följande:

    Jo jag kanske var lite otydlig men som jag så har jag andra skulder och lån men ett utav de var de 14000kr i räkningar hos tele2. Har inga pengar alls kvar efter att jag betalat så mycket som möjligt och går även back med kanske 7000kr i månaden.. Att "sluta ringa så mycket" behöver du inte skriva. det är klart att jag inte ringer för 14000kr. Men när jag haft en räkning på kanske 500kr så har jag glömt/missat att betala den, så blir det påminnelseräkning + ny räkning så kommer det upp i 1000kr så har jag inte möjlighet att betala det, och så ökar det och ökar det hela tiden. Det är så dehära 14000kr skulden har uppstått. 


    Jag tycker det låter som att du betalar av fel skulder i fel takt. Och att du stoppar huvudet lite i sanden. "Glömde" och "missade" kan väldigt ofta översättas med "sket i för jag inte orkade" (oftast någon form av psykisk "inte orkade"). Vilket kan hända alla.

    Vet diu vad det är för skulder? Vet du vad det är i ränta på skulderna? Vet du i viken ände du behöver börja? Vet du att det inte blir några nya skulder nu? 

    Du ropar på hjälp. Bra. Stor eloge till dig. Tar du emot hjälpen?
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jossan11
    jaghopparhögt skrev 2014-09-23 22:42:43 följande:

    Vad var det som startade allt? Hur uppstod de första skulderna?


    skilsmässa, för hög hyra.
    Ramborg skrev 2014-09-23 22:54:27 följande:

    Titta på ett gäng avsnitt av Lyxfällan. Sedan gör du en budget som innehåller avbetalningar till dem du är skyldig. Sedan lever du toksnålt och har tålamod.


    jag håller faktiskt på att kolla på ett avsnitt nu och jag blir verkligen imponerad! Men kan man göra en avbetalning utan ränta eller hur hög/låg ränta är bra ränta? eller hur fungerar det?  idiotförklara mig inte tack
  • Aniiee
    Jossan11 skrev 2014-09-23 23:24:04 följande:
    skilsmässa, för hög hyra.
    Ramborg skrev 2014-09-23 22:54:27 följande:

    Titta på ett gäng avsnitt av Lyxfällan. Sedan gör du en budget som innehåller avbetalningar till dem du är skyldig. Sedan lever du toksnålt och har tålamod.


    jag håller faktiskt på att kolla på ett avsnitt nu och jag blir verkligen imponerad! Men kan man göra en avbetalning utan ränta eller hur hög/låg ränta är bra ränta? eller hur fungerar det?  idiotförklara mig inte tack
    Ingen idiotförklarar dig, det är inte så lätt att veta saker man inte vet =)

    Man kan göra såna dealar, ja, om de man är skyldig pengar går med på det. Men det är inte tvärsäkert. Men man kan ALLTID ringa och prata med de. De vanligaste dealarna är att man får räntefritt ett par-tre månader (och då sköter avbetalningsplanen till punk och pricka) eller tvärtom, få amorteringsfritt (och bara betala ränta) ett par-tre månader. Det bästa är dock att du lägger upp en avbetalningsplan, villig att betala ränta. Förhandla med folket, säg en summa (rimlig) du är beredd att dubbla eller mer, så du har förhandlingsutrymme.

    0 är bra ränta. Upp till 10-12 procent är ok ränta på konsumtion, 12-20 är nödfallsläge och allt över 25% är big no-no.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jossan11
    Aniiee skrev 2014-09-23 23:33:55 följande:
    Ingen idiotförklarar dig, det är inte så lätt att veta saker man inte vet =)

    Man kan göra såna dealar, ja, om de man är skyldig pengar går med på det. Men det är inte tvärsäkert. Men man kan ALLTID ringa och prata med de. De vanligaste dealarna är att man får räntefritt ett par-tre månader (och då sköter avbetalningsplanen till punk och pricka) eller tvärtom, få amorteringsfritt (och bara betala ränta) ett par-tre månader. Det bästa är dock att du lägger upp en avbetalningsplan, villig att betala ränta. Förhandla med folket, säg en summa (rimlig) du är beredd att dubbla eller mer, så du har förhandlingsutrymme.

    0 är bra ränta. Upp till 10-12 procent är ok ränta på konsumtion, 12-20 är nödfallsläge och allt över 25% är big no-no.
    nu kommer då nästa problem, mobilen är låst pga obetalda räkningar. hur ska jag komma ur det här alltså?
  • Aniiee
    Jossan11 skrev 2014-09-23 23:50:26 följande:
    nu kommer då nästa problem, mobilen är låst pga obetalda räkningar. hur ska jag komma ur det här alltså?
    Låna en telefon. Ofta finns det telefoner att låna på soc. kontoret, biblioteket, kommunalhuset eller nåt man kan låna för en femma. Eller.... skicka ett mail till operatören och fråga hur mycket de vill ha betalt för att du ska kunna ringa upp de och prata om dina skulder. Du har ju uppenbarligen tillgång till internet. Eller... köp ett kontantkort för en hundring (eller skicka efter ett gratis), från din operatör om telefonen är operatörlåst eller någon annan operatör om den inte är operatörlåst.

    Allt går att lösa med fantasi, vaselin och mördande reklam.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jossan11
    Aniiee skrev 2014-09-23 23:57:48 följande:
    Låna en telefon. Ofta finns det telefoner att låna på soc. kontoret, biblioteket, kommunalhuset eller nåt man kan låna för en femma. Eller.... skicka ett mail till operatören och fråga hur mycket de vill ha betalt för att du ska kunna ringa upp de och prata om dina skulder. Du har ju uppenbarligen tillgång till internet. Eller... köp ett kontantkort för en hundring (eller skicka efter ett gratis), från din operatör om telefonen är operatörlåst eller någon annan operatör om den inte är operatörlåst.

    Allt går att lösa med fantasi, vaselin och mördande reklam.
    Okej, tack så mycket. Ska försöka göra det bästa av situationen och försöka ta en snack med allt o alla om mina skulder. Jag hör av mig om ett tag! :)
  • Aniiee
    Jossan11 skrev 2014-09-24 00:05:51 följande:
    Okej, tack så mycket. Ska försöka göra det bästa av situationen och försöka ta en snack med allt o alla om mina skulder. Jag hör av mig om ett tag! :)
    Lycka till Solig
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Anonym (Anonym)
    Jossan11 skrev 2014-09-23 20:40:20 följande:

    Jag har inte haft möjlighet att betala de senaste mobilräkningarna.. Det har resulterat till att jag har räkningar som totalt ligger på 14000kr!! Jag har inga pengar alls som jag kan betala det beloppet med, inte ens om jag tar räkning för räkning. Hur ska jag göra? Jag har även andra skulder och lån som jag också ligger efter med. Jag jobbar redan mån-fredag 7-16 och får in ca 15000 efter skatt. Har även inget internet då det också är avstängt.


    Hur ska jag få tag på pengar så jag kan börja betala av mina skulder? Kan man jobba hemifrån och tjäna hyfsade pengar hyfsat snabbt? Helst ganska enkla jobb. För i så fall skulle jag kanske kunna fixa internet ifall det bara fanns den lösningen.
    Snälla ge mig alla möjliga tips ni kan komma på! Ni kanske har vart i samma situation? hur gjorde ni då? 


    Behöver ganska snabb hjälp dessutom då allting bara går nedför.


    Kom gärna inte med förslag om att tex. skuldsanering eller rådgivning hos banken för det vet jag redan att det finns! 


    Tack på förhand!!!!


    Har du fått mobil räkningar på 5000-7000kr per månad (2-3 st räkningar)? Hur är det möjligt? Du säger: "de senaste mobilräkningarna" 
  • Noname00

    Du ska lägga  uppe en avbetalningsplan kontakta dom du är skyldig pengar omgående INNAN det går till kronofogden , sen ska du byta till kontantkort, det kan du ladda med 100kr varje månad och även ta emot samtal när pengarna är slut.

    Sen är det bara börja betala av.

Svar på tråden minst 14000 i skuld