• PPeelen

    Vems fel vid krock?

    Hej!

    Jag råkade ut för en krock idag. En annan bil körde in i min bil i en cirkulationsplats i Stockholm. Närmare bestämd cirkulationsplatsen nedanför Västra Skogen som pampaslänken ansluter till. 

    Jag är väldigt säker på att det är motparten som är vållande, men vill ändå fråga här för säkerhetsskull... jag är ju inte direkt någon trafik- eller försäkringsexpert. Se bild för förklaring. Jag är blåa strecket, motparten röd. 

    Jag kör på vänster körfält från Västra Skogen/Solna håller mot cirkulationsplatsen, kör in på cirkulationsplatsen på vänster körfält och tar första utfart från cirkulationsplatsen in på pampaslänken. 
    Motparten kör strax bakom mig, döda vinkeln till en börja, på höger körfält. Kör in på cirkulationsplatsen på höger körfält och tänker ta andra utfarten mot E4/E20 (alltså kör mot höger). 

    Krock sker då, förstås, när jag tänker lämna cirkulationsplatsen och kör in på höger körfält (och blinkar! trots jag inte behöver då jag kör rakt fram).

    Såhär anledningen till varför jag anser att motparten år vållande. Skylt innan cirkulationsplatsen visar att man får:
    I höger körfält:
     - Köra rakt fram in på Pampaslänken
    i vänster körfält:
     - Köra rakt fram in på Pampaslänken
     - Ta 2:a utfart mot E4/E20
     - Ta 3:e utfart mot Posten



    Eftersom jag körde i vänsterkörfält följde jag trafikanordningen, medans motparten i högerkörfält inte gjorde det. 
    Nu är det ingen diskussion mellan motparten och mig; annat än att det första han sa är "Ja, det här var ju inte mitt fel!", vilket jag tillrättavisade honom på och vi tillsammans gick och tittade på skylten. Men ändå undrar jag, för säkerhetsskull: 
    har jag rätt, eller glömmer jag bort om något? 

    Mvh,
    Paul Peelen


    krock
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-23 22:20
    *menade förstås att han kör mot vänster, inte höger.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-23 22:29
    Jag kör inte ut på höger körfält, utan jag kör ut på vänster körfält vilket gör att jag korsar cirkulationsplatsens högra körfält (vilket man måste göra när man lämnar en cirkulationsplats). Jag fortsätter alltså på vänster körfält precis som jag gjord när jag kom in på cirkulationsplatsen.
  • Svar på tråden Vems fel vid krock?
  • PPeelen
    Petter och jag skrev 2014-09-23 22:21:26 följande:

    Ditt fel, för du bytte körfält.


    Jag skrev det kanske lite otydligt, jag menade skriva att jag körde ut från rondellen på pampaslänkens vänstra körfält (utfart har även två körfält). 
    Alltså, kör på vänsterkörfält, in på rondellens vänsterkörfält, ut i första utfartens vänster körfält. byter alltså inte till högerkörfält i utfarten. 

    Givetvis så korsar man högerkörfälten vid utfart, vilket man måste göra. 
  • Alex92

    Tyvärr tror jag det blir du som åker på det där. Skyltarna är bara rekommendationer hur man ska köra i rondellen.. Inga lagar. Och eftersom det är du som korsar när du svänger av så måste du också se till så det är fritt. Om jag minns det hela rätt vill säga.

  • Kereza

    Helt ärligt, och utan att censurera migsjälv (så jag kommer säkert låta otrevlig, jag brukar göra det):

    Första tanken är: Vad gör du i vänsterfil om du ska ut i första avtaget?

    Visst, skylten föreslår att det kanske är ok att göra så, men i min mening så känns det rätt uppenbart att du naturligtvis ska lägga dig i den fil du ämnar följa - med minsta möjliga strul - det vill säga ska du ut tidigt så ska du ligga till höger och vara redo för det. Och du ska inte svänga ut förrän du försäkrat dej om att ingen finns bakom dig. Ingen ska behöva stanna I en rondell för att du inte planerat din körning.

    Andra tanken är: man ska inte köra snabbare, eller närmare till framförvarande trafik än att man Kan stanna om något händer. Röd borde naturligtvis ha hållit tillräckligt avstånd och tempo lågt nog att vara kapabel att bromsa.

    Alltså - jag tycker du agerat på ett sätt som visar på usel planering och en ganska självisk körstil, men det har röd också. Röd ska inte köra snabbare eller närmare än att han kan stanna om något händer, vilket han alltså inte gjorde. Och du borde ha planerat bättre och tänkt på dina medtrafikanter mer.

    Helt objektivt då; Idealt i min värld vore att ni bägge får en tillrättavisning på något sätt. Jag tycker inte det låter som att någon av er agerat trafiksäkert eller ens smart eller sjysst.

    Uppdatera gärna med korrekt svar när du har det. Antar att försäkringsbolag kommer avgöra efter utredning?

  • Aniiee
    "Första tanken är: Vad gör du i vänsterfil om du ska ut i första avtaget?"

    Det var min första tanke också. Och jag har aldrig i mitt liv kört bil och kan nästan ingenting om trafiklagarna. Jag känner inte ens igen 20% av alla trafikskyltar..... Skäms
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • PPeelen
    Kereza skrev 2014-09-23 22:34:10 följande:

    Helt ärligt, och utan att censurera migsjälv (så jag kommer säkert låta otrevlig, jag brukar göra det):

    Första tanken är: Vad gör du i vänsterfil om du ska ut i första avtaget?

    Visst, skylten föreslår att det kanske är ok att göra så, men i min mening så känns det rätt uppenbart att du naturligtvis ska lägga dig i den fil du ämnar följa - med minsta möjliga strul - det vill säga ska du ut tidigt så ska du ligga till höger och vara redo för det. Och du ska inte svänga ut förrän du försäkrat dej om att ingen finns bakom dig. Ingen ska behöva stanna I en rondell för att du inte planerat din körning.

    Andra tanken är: man ska inte köra snabbare, eller närmare till framförvarande trafik än att man Kan stanna om något händer. Röd borde naturligtvis ha hållit tillräckligt avstånd och tempo lågt nog att vara kapabel att bromsa.

    Alltså - jag tycker du agerat på ett sätt som visar på usel planering och en ganska självisk körstil, men det har röd också. Röd ska inte köra snabbare eller närmare än att han kan stanna om något händer, vilket han alltså inte gjorde. Och du borde ha planerat bättre och tänkt på dina medtrafikanter mer.

    Helt objektivt då; Idealt i min värld vore att ni bägge får en tillrättavisning på något sätt. Jag tycker inte det låter som att någon av er agerat trafiksäkert eller ens smart eller sjysst.

    Uppdatera gärna med korrekt svar när du har det. Antar att försäkringsbolag kommer avgöra efter utredning?


    Tack för ditt svar. Du har givetvis rätt att jag kan bättra på min körning. För att besvara din fråga gällande anledningen till varför jag befinner mig i vänster körfält: Vägen intill cirkulationsplatsen är någon hundra meter. Jag kommer från vägen innan där jag svänger vänster in på vägen som leder till cirkulationsplatsen

    Initialt hade tänkt mig svänga till vänster men ändrade mig när jag körde på den kortare vägen mot cirkulationsplatsen. Givetvis hade jag kunnat sakta ner, släppa förbi trafik för att sedan ta höger körfält och fortsätta; men det i sig skulle också störa mina medtrafikanter, särskild med hänsyn till skyltarna ovanför vägen.
    Min planering var helt klart dåligt, och det är åtminston en lärdom utav det.. däremot så skulle jag tycker det är ytterst konstigt ifall den som följer trafikreglarna och anvisningar. 
    Till mitt försvar, jag körde "inte bara ut" utan tittade åt höger ifall jag såg trafik, vilket man alltid gör. Jag såg ingen där förens det väl var för sent. Hastigheten jag höll var ungefär 20-30 km/h uppskattar jag, han kanske något fortare, men inte mycket inte mycket i så fall.

    Jag googlade lite gällande regler och det verkar som att det råder mycket ovisshet gällande cirkulationsplatser. 

    Något litet jag hittar, som bör styrka att jag inte är skyldig borde väl vara: 
    En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordníngen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen före regeln.

    Eller?
  • PPeelen
    Kereza skrev 2014-09-23 22:34:10 följande:

    Första tanken är: Vad gör du i vänsterfil om du ska ut i första avtaget?


    Ett tillägg är förstås: Vad gör man i höger körfält om man skall svänga vänster och köranvisningarna visar att man dessutom inte får det ;)
  • Aniiee
    PPeelen skrev 2014-09-23 23:07:07 följande:
    Ett tillägg är förstås: Vad gör man i höger körfält om man skall svänga vänster och köranvisningarna visar att man dessutom inte får det ;)
    Två fel gör inte ett rätt....
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
Svar på tråden Vems fel vid krock?