• Anonym (Begränsad)

    Han visste inte vad "etnicitet" betyder

    Han , min man alltså, har väldigt dåligt ordförråd. Det börjar tära. Jag känner mig sjukt begränsad när han inte förstår ord och heller inte kan uttrycka sig. Han får det att låta som att jag pratar som en akademiker men jag har ett normalt ordförråd och uttrycker mig normalt bra. Jag blir avtänd. Vi har pratat om det och han vill att jag ska hjälpa honom genom att förklara när han frågar men jag blir mest irriterad och tänker bara "men herregud hur kan du inte förstå" som nu när han inte visste vad etnicitet betydde. Han har sagt att svenskundervisningen när han gick i skolan var dålig pga många olika lärare och mycket vikarier bl.a men jag kan fan inte köpa det som förklaring. Jag blir galen snart. Så galen att jag inte vet om jag klarar av det. Känner mig hemsk. Den jag allra helst vill föra intellektuella samtal med är den jag får ut allra minst av :'(

  • Svar på tråden Han visste inte vad "etnicitet" betyder
  • Anonym (förklara!)
    Anonym (Begränsad) skrev 2014-09-24 00:03:52 följande:

    Han , min man alltså, har väldigt dåligt ordförråd. Det börjar tära. Jag känner mig sjukt begränsad när han inte förstår ord och heller inte kan uttrycka sig. Han får det att låta som att jag pratar som en akademiker men jag har ett normalt ordförråd och uttrycker mig normalt bra. Jag blir avtänd. Vi har pratat om det och han vill att jag ska hjälpa honom genom att förklara när han frågar men jag blir mest irriterad och tänker bara "men herregud hur kan du inte förstå" som nu när han inte visste vad etnicitet betydde. Han har sagt att svenskundervisningen när han gick i skolan var dålig pga många olika lärare och mycket vikarier bl.a men jag kan fan inte köpa det som förklaring. Jag blir galen snart. Så galen att jag inte vet om jag klarar av det. Känner mig hemsk. Den jag allra helst vill föra intellektuella samtal med är den jag får ut allra minst av :'(


    Förklara det för honom då!
  • Anonym (Begränsad)

    Förklara vad? Ord han inte förstår eller att jag blir galen? Jag har talat om att jag tycker det är jobbigt så det vet han.

  • Fiona M

    fast det där går ju inte att skylla på skolan, och speciellt inte på ett enskilt ämne.
    man får med sig språket hemifrån och utvecklar det hela tiden, även som vuxen, iaf om man är intresserad av att göra det.
    jag antar att han är ointresserad av det helt enkelt.

  • Khaibar

    Är din man kulturberikare och/eller bara allmänt lågintelligent?

  • Anonym (y)(dr)
    Anonym (Begränsad) skrev 2014-09-24 00:03:52 följande:
    Han , min man alltså, har väldigt dåligt ordförråd. Det börjar tära. Jag känner mig sjukt begränsad när han inte förstår ord och heller inte kan uttrycka sig. Han får det att låta som att jag pratar som en akademiker men jag har ett normalt ordförråd och uttrycker mig normalt bra. Jag blir avtänd. Vi har pratat om det och han vill att jag ska hjälpa honom genom att förklara när han frågar men jag blir mest irriterad och tänker bara "men herregud hur kan du inte förstå" som nu när han inte visste vad etnicitet betydde. Han har sagt att svenskundervisningen när han gick i skolan var dålig pga många olika lärare och mycket vikarier bl.a men jag kan fan inte köpa det som förklaring. Jag blir galen snart. Så galen att jag inte vet om jag klarar av det. Känner mig hemsk. Den jag allra helst vill föra intellektuella samtal med är den jag får ut allra minst av :'(
    Först väljer du din man och kärlekspartner SEDAN blir du avtänd? Du är inte lite störd.
  • Anonym (123)

    Förstår att du blir frustrerad Ts men försök förklara de ord han inte förstår. På så sätt lär han sig ju och ni kan snart nog föra ordentliga konversationer.

    Tipsa honom om att läsa böcker. När han läser är det bra om han har en ordbok tillgängligt så att han kan slå upp ord han inte känner igen. Han kommer att utöka sitt ordförråd enormt mycket om han gör på det viset.

  • Olympia

    Antar att han hade lika dåligt ordförråd när ni träffades.
    Varför är detta ett problem nu och inte då?

Svar på tråden Han visste inte vad "etnicitet" betyder