• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Gathenhielm

    Jag var i precis samma situation, dottern var tvungen att lägga 15 minuter fyra gånger i veckan på de där satans barnböckerna.

    Det första jag gjorde var att ge henne vuxnare literatur; Dickens, Jonathan Swift, Tolkien, CS Lewis, Fuchs, Pratchett och liknande, sådant som utmanar, bygger upp ordförrådet och som inte är så jäkla tradigt och menlöst att lyssna på.

    Jag hjälpte henne också att fylla i journalerna, nioåringar kan ha lite svårt att motivera precis varför de tycker om ett eller annat.

    Sedan, efter ett par veckor, sade jag till henne att hon inte behövde läsa högt om hon inte ville, utan att vi kunde ta en stund lite då och då. Att hon helt enkelt kunde skriva att jag hade lyssnat, även om hon hellre läste tyst. 

    Sedan dess har det funkat bra, tösen läser som en galning.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Lena

    Jag hade tagit upp det på föräldramöte och frågat mitt barn hur det vill öva läsning.

  • isabellab

    Kan inte du fylla i journalen då? Som en kompromiss i läxan och så kan läsandet bli en mer mysig stund?

  • Stårschan

    Vad avundsjuk jag blir! Tänk om vår yngsta hade haft lärare som lagt så mycket krut på läsningen. Nu går de i femman och halva klassen verkar läsa som krattor, och de har läxor som ligger på åttaåringars nivå. Vi försöker hitta på egna läxor hemma för att öva läsning och engelska eftersom skolan inte verkar engagera sig särskilt mycket. Hade inte det sociala varit så viktigt för henne hade vi bytt skola för länge sedan, för det finns inte en chans att de kommer att klara de nationella proven i sexan om inget drastiskt händer.

    Gatenhielms råd verkar vädligt lämpliga i er situation med ett barn som ändå läser bra.

  • cosinus

    Ingen av mina barn har gillat sin läsläxa men läser frivilligt tyst ändå.

    Men högläsningen har båda två avskytt från ettan till trean. De har också haft läsläxa alla vardagar i veckan. Men det ger ju onekligen resultat.

  • Venne

    Som tur är får barnen åtminstone själv välja böcker, så innehållet är inga problem i sig. Hon väljer fritt varje kväll. Vi har hjälte åt att fylla i journalen, men trots det tog det ca 2 veckor för henne att koppla kvällsläsningen med tvång, som hon kunde få "slippa" på helgen. Antagligen för att hon ändå ska redovisa den där jäkla journalen varje vecka.

  • Venne

    Klart att det ger resultat. Jag ifrågasätter bara tillvägagångssättet med journalföring, tidsangivelser osv.

  • Gathenhielm
    Venne skrev 2014-09-24 15:25:03 följande:

    Klart att det ger resultat. Jag ifrågasätter bara tillvägagångssättet med journalföring, tidsangivelser osv.


    Självklart. Läsning ska vara njutbart och avslappnat.

    Förmodar att läraren är en sådan där nyutexaminerad paragrafryttare som fokuserar mer på vilka uppgifter som genomförs snarare än varför och hur de genomförs.
    Reasons... we all have them, at times.
  • scanmia

    Så här resonerar jag:

    Tror du uppriktigt att läxan gör skada så ska du givetvis inte göra den. Punkt. Inte en chans att jag skulle lägga tid och energi på något hemma som jag trodde skulle vara skadligt och inte bara tråkigt och kämpigt.

    Men om du väljer att ta en annan väg än skolans så får du också axla ansvaret att se till att dottern lär sig läsa flytande både högt och tyst för sig själv. 

  • mammalovis

    Jag kan förstå knotet, men samtidigt hoppas jag att du vet att det krävs tusentals timmar för att bli en kompetent läsare som vuxen.

    Får hon välja böcker själv eller skickas de med från skolan?

Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust