• Anonym (elia)

    Småbarnsföräldrar - hur mycket får ni sova per natt i snitt?

    Vi väntar tvillingar i december. Och vi är båda beroende av mkt sömn för att må bra. Nu inser vi att det troligen är slut med det....

    Hur små är era barn?

    Hur många timmars sömn får ni per natt?

    Hur löser ni sömnproblemen?? Tips?

    Tack!

  • Svar på tråden Småbarnsföräldrar - hur mycket får ni sova per natt i snitt?
  • konichiwa

    Det går lite fram och tillbaka. Vi har två barn, en 10 månaders och en 4 åring. Det beror ju på så många saker. En dålig natt så vaknar barnen vid olika tider och då blir det inte så mycket sömn. Har du tur så vaknar de bara och äter och somnar sedan om. Har du otur så vill de inte somna om. 

    Jag sover i snitt 5-6 timmar per natt skulle jag tro. En dålig natt sover man knappt alls - när man inte kan somna om när barnen vaknat. En bra natt sover man 8 timmar (ovanligt). 

  • Archandra

    När vi fick vårt yngsta (och andra) barn var vår stora tjej 3,5 år och vaknade någon gång ungefär varannan natt. Lilla tjejen hade dock andra planer i livet än att sova. Under de första åtta månaderna i sitt liv vaknade hon mellan fem och elva gånger per natt. Det var inte kul!

    Vår lösning för att få sova någonting var att maken tog hand om liten efter att ha nattat stora tjejen (vid 21:00). Då gick jag och la mig och sov till midnatt då maken kom och la sig. Sedan tog jag natten med lilla tjejen och ammade, vyssade och vandrade. Om stora tjejen vaknade var det oftast maken som tog hand om henne. Maken brukade på vardagarna kliva upp vid sjutiden och gick till jobbet. Jag väckte  stora tjejen och tog henne till dagis vid niotiden. Sedan vilade jag så mycket jag kunde under förmiddagen. Efter lunch brukade vi hitta på saker och jag hämtade stora tjejen på dagis. När maken kom hem från jobbet passade han på att vila en timme.

    För samlivet var det inte så kul, men det gjorde att vi kunde överleva. Skiftarbete helt enkelt. Men det är viktigt att tänka på att alla barn inte är uppe hela nätterna som vår tvåa var. Många barn sover nästintill hela nätter redan från början, så ta inte ut något i förskott.

  • Dasha

    Ni har inga andra barn?

    Då är det jättelätt: sov när bebisar sover! (och bebisar sover cirka 20 timmar per dygn). sov även på dagen!

  • Anonym (sover mer nu)

    Jag sover nästan mer nu än innan jag fick barn. Har en tre-månaders som sovit sex-sju h i sträck redan från start. Vaknar och vill äta och somnar om tre h till. Enda nackdelen är att det inte blir längre sovstunder på dagen och väldigt oberäkneliga i tid, allt från 20 min till 2h så det är svårt att påbörja något annat. Så jag vilar oftast själv då med :)

  • nozpa

    Barnen är 3 och 1. Dom sover hela natten och har gjort sedan senast 2 månaders ålder. Vi har aldrig lidit av sömnbrist pga barn.
    Båda har ätit ersättning, så när de var nyfödda och vaknade 1-2 ggr under natten så tog vi varannan natt.
    Nu sover dom båda 13-14 timmar/natt. Vi får se om vi får igen allt när 3:an kommer.

  • Dr to be

    Vi har haft en otrolig tur. Vår dotter är 2.5 år nu och vi har fått sova utan problem sen start. Som nyfödd domnade hon om direkt efter amning. Jag kan räkna vakna nätter på ena handens fingrar och då behövs ibte alla 5.

    Utgå från de värsta men hoppas på det bästa:)

    Grattis till de kommande barnen

  • Anonym (4)

    4 barn. 9, 6 och tvillingar på 3 år. Sover mellan 4 och 5 timmar per natt på vardagarna. Vi läggger oss runt 1, går upp 05:40 och så brukar en eller två vakna lite på natten.

    På helgen tar vi varsin sovmorgon och sover då runt 8 timmar.

  • lyckligmamma87

    Från fl med sonen sov vi 5 timmar

    Amma sov 5 timmar amma från 22-11 höll vi på så o från 6 månader ålder sov han 20-9

    Dottern från fl 22-7 åt sov igen hon är 5 månader nu....

  • Anonym (7-8h)

    Svårt att avgöra. Från att jag går och lägger mig tills jag ska upp och till jobbet är det ca 9h. Yngsta (11 mån) vaknar några ggr per natt för att kissa och amma lite men oftast sover jag igen inom 10 min. De flesta nätter sover jag alltså ca 8h. Sen finns det nätter när allt går åt h-e. Yngsta är hungrig och mjölken räcker inte för att få henne mätt. Äldsta kommer in till oss sen väcker barnen varandra. Etc. 7-8h i genomsnitt?

    Äldsta sover dåligt och har alltid gjort det. Tror jag kan räkna antalet hela nätter på mina fingrar. Trots det upplevde jag att jag var väldigt utvilad de första månaderna eftersom jag utan problem kunde ta sovmorgon till 11. 

  • Masken84

    Son på 2,5 år och en dotter på 1 år. Dottern har sovit helanätterna sen v 2. Sonen har ovanan att vakna men somnar om om han får sovahos oss så nu kommer han till oss själv. Vi nattar alltid i hans säng!

Svar på tråden Småbarnsföräldrar - hur mycket får ni sova per natt i snitt?