• fantasy06

    Son med adhd

    Min son som är 8 år har haft problem sedan dagis. När han började 1:an eskalerade problemen. Innan sommaren fick han diagnosen adhd och medicineras.

    Efter möte med bla rektor har det satts in extra resurs i klassen. De passar då på att ha halvklass då det är 27 elever i klassen.

    Sonen har fortfarande vissa stökiga dagar. Ska man nöja sig med denna resurs eller stå på sig så han får en resurs märkt till honom som kan gå iväg med honom om behovet finns.

    I psykologitlåtandet vi har står det att han behöver ha extra stöd i skolan för att klara skolarbetet.

    Känner mig helt utmattad av allt detta :(

  • Svar på tråden Son med adhd
  • Pie de limon

    Visst är det tufft att ha barn med funktionsnedsättning. 
    Vår son är också 8 år och har nyss fått diagnosen ADHD. 

    Han har en "egen" resurs from den här terminen och vi märker att det fungerar mycket bättre. Han är glad, harmonisk och inte lika trött när han kommer hem. Förra året 1:an var fruktansvärd, han mådde inte bra. Då fanns inte lika tydlig struktur runtomkring honom i skolan och många olika personer var inblandade. Hela bemötandet av både honom och oss var splittrat. Bla var skolan mycket dålig på att infomera oss.

    Det här året kommer vi att ställa mer krav på skolan.

    Se till att få till bra kommunikation med skolan/rektor samt även klasslärare/resurs. 
    Hos oss kallar skolan till samverkansmöte ca 2ggr/termin för utvärdering och planering.

  • Pie de limon

    Fungerar medicinen bra?
    Vi skall eventuellt prova i höst, skall på läkarbedömning för det nu i oktober.
    Vilket preparat har er son fått?

  • fantasy06

    Han får Ritalin. Är uppe på 20 mg nu. Maxdos är 30 mg. Den har funkat kanon. Stor skillnad i skolan. Men som sagt det finns fortfarande bra och mindre bra dagar i skolan.

  • fantasy06

    Vi har bra kommunikation med lärare rektor och specialpedagog. Men det räcker visst inte hela vägen. Tror inte de vet hur man "gör" när man har en i klassen med adhd.

  • Pie de limon

    Kunskap och kompetens på vår skola har inte heller varit 100%. Den resurs han fått från och med den här terminen verkar dock mycket bra. Hon har arbetat med många barn i samma situation i flera år.
    På fritids har han sen en annan person som extra stöd/resurs. En ung kille men han verkar också vara en bra person.

    Har ni bett dem kolla in hemsidan för ADHDcenter (habilitering) . Där finns massor med bra information och även utbildningar (men kanske svårt om man inte bor i Sthlm.).

    Vår pojke sitter en hel del i ett grupprum tillsammans med sin resursperson och ibland också 1-2 andra barn. Vi hoppas att han skall kunna slussas in mer och mer i helklass men i har förstått att klassen är en "stökig klass" vilket inte passar honom...

    Bra och dåliga dagar känner vi också igen.... Resursen och klassföreståndaren försöker anpassa dagens planering utifrån dagsformen och ibland kasta om planen om det inte funkar, ta ngt tungt nästa dag istället.

    Visst blir man trött på all energi som hela tiden går åt till att försöka få rutiner mm att fungera....aktiviteter, kompisar mm

  • View

    Min son har oxå grov adhd och går i tvåan. 1 klass var kaotisk, men nu har dom lärt sig honom. Han äter Ritalin 40 mg. Han har ingen resurs alls men lärarna hjälper honom och går iväg så han får det stöd han behöver.

  • vampyria2
    Pie de limon skrev 2014-09-24 19:42:29 följande:

    Fungerar medicinen bra?
    Vi skall eventuellt prova i höst, skall på läkarbedömning för det nu i oktober.
    Vilket preparat har er son fått?


    Min 12-åring äter Concerta och min snart 7-åring äter Medikenet.
    Utan mediciner så är det katastrof de skulle inte klara av att ens vara i klassrummet utan få undervisning i eget klassrum med egenlärare och inte umgås med de andra barnen...med medicin så klarar de av att gå i vanliga klasser och fungerar precis som alla andra, för oss är medicinerna underverk och jag är så friktansvärt tacksam över att den finns och ger mina barn det liv de så väl förtjänar, även utan för skolan så har de fått massor av vänner och fungerar bra, det gjorde de inte innan
  • Pie de limon

    Vad är Medikenet? Är det också centralstimulantia eller något annat?
    Vi kommer att tacka JA om de erbjuder läkemedel.

    .Nu fungerar skolan bra/hyggligt men det känns som om det skulle kunna fungera ett snäpp bättre = vara mer i klassrummet samt fungera bättre med kompisar. Vi hoppas på läkemedel där.

  • ankan85

    Va hade era barn för symtom innan medicinering och diagnos? Misstänker att min 8åring har adhd och skulle behöva bolla lite med någon

  • vampyria2

    Oj såg nu att jag har missat att svara på frågor ni har ställt :o

    Medikanet är samma som conserta men finns i lägre doser.

    Mina barn fungerar utan nått annat stöd och ena sonen gick i från att få vara ensam i ett klassrum med egen fröken till att fungera problemfritt i en vanlig stor klass, gick i en liten klass innan.
    Han är i dag en av de mest omtyckta i klassen och fick toppbetyg nu i julas, för mina barn har medicinen varit ett underedel

  • längtar14

    Hej! Har en son som är 13år som har adhd. Skoltiden har varit stökig och han har känt att ingen har förstått honom. Hösten 2011 så fick han diagnosen och började med medicinen ritalin. Den byttes senare mot concerta då man fick höja dosen rätt fort. 

    Det som vi har problem med är hans dåliga självkänsla, problem med skolkande (går i 7e klass och skolkar mer el mindre hela tiden), han känner att han inte hänger med och då är det lättare att fly (skolka). Han gör massa dumheter som eldar papper i ett bostadsområde och fick en polisanmälan på sig för det. 
    Sociala är inkopplade, men jag känner inte att jag får något stöd från nåt håll...
    Han umgås mycket med fel personer och gör gärna allt folk säger till honom...så det är mycket som har gått sönder för att han inte har ett konsekvenstänkande...

    För att ge lite bakgrund: Han flyttade till sin pappa när han var 3år och flyttade tillbaka till mig när han var 12år för att hans pappa dricker för mycket. Så jag känner att jag har missat otroligt mycket dom här åren och försöker nu hitta en väg där jag kan förstå vad han går igenom, men det är svårt när han inte vill prata med mig. 
    Visst finns det en kurs man kan gå, typ föräldrakurs? Jag gick ju aldrig den när han utreddes eftersom det var hans pappa som skötte hela den biten. 
    Vi ska till Prima idag, ska försöka ta upp lite saker med dom, som bolltäcke/kedjetäcke, en sån där tavla vad den nu heter. 

    Har ni några råd att ge mig för övrigt? Hur kan jag stötta honom på bästa sätt? Just nu så försöker jag hitta nåt sätt att få honom tillbaka till skolan...

  • Rike
    fantasy06 skrev 2014-09-24 18:51:19 följande:

    Min son som är 8 år har haft problem sedan dagis. När han började 1:an eskalerade problemen. Innan sommaren fick han diagnosen adhd och medicineras.

    Efter möte med bla rektor har det satts in extra resurs i klassen. De passar då på att ha halvklass då det är 27 elever i klassen.

    Sonen har fortfarande vissa stökiga dagar. Ska man nöja sig med denna resurs eller stå på sig så han får en resurs märkt till honom som kan gå iväg med honom om behovet finns.

    I psykologitlåtandet vi har står det att han behöver ha extra stöd i skolan för att klara skolarbetet.

    Känner mig helt utmattad av allt detta :(


    Varför gjordes inget åt detta redan på förskolan!?
    Du måste väl ha märkt något innan? Personalen på förskolan måste ha märkt något?
  • fantasy06

    Rike: jo det var problem redan på förskolan men då hade vi inga direkta problem hemma och BVC psykologen vi hade kontakt med då sa bara att han saknade filter för att hålla ute andra ljud och händelser.

    I förskoleklass var de bara 13 barn o fröken hade en bra strategi för att få det att funka. Sen när han började ettan blev det mer problem. Tog 1 år innan vi kom till bup efter skolans psykologutredning. Dör konstaterades det direkt att han har adhd.

Svar på tråden Son med adhd