• Alexi

    Ni med barn som fyller år relativt nära jul

    Ni som har barn som fyller år typ november - januari, hur fördelar ni presenter mellan jul och födelsedag och framför allt, hur lyckas ni komma på presentidéer både så att ni har att ge till två tillfällen så tätt och också hjälpa släkten med idéer till barnet?

  • Svar på tråden Ni med barn som fyller år relativt nära jul
  • Flickan och kråkan

    Vår äldsta fyller 22dec....... . Vi har ju flera barn så de får så att säga för samma summa på födelsedagar och jular oavsett när födelsedagen inträffar. Här önskas det grejer som kostar en del så att komma på brukar inte vara något större problem. Ofta går mor- och farföräldrar ihop om en större grej. Annars är diverse förbrukningsmaterial alltid tacksamt. Färg till att göra fönstermärken går som smör, glitterklister.....ja, det mesta man kan hitta på panduro .

  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 20:20:06 följande:

    Vår äldsta fyller 22dec....... . Vi har ju flera barn så de får så att säga för samma summa på födelsedagar och jular oavsett när födelsedagen inträffar. Här önskas det grejer som kostar en del så att komma på brukar inte vara något större problem. Ofta går mor- och farföräldrar ihop om en större grej. Annars är diverse förbrukningsmaterial alltid tacksamt. Färg till att göra fönstermärken går som smör, glitterklister.....ja, det mesta man kan hitta på panduro .


    Färg till att göra fönstermärken??
  • mammalovis

    Min dotter fyller 4 den 27 december, så hon får verkligen allt på en gång av familjen och släkten, sist var det firande i dagarna 4. Sedan sambon kom in i bilden får hon presenter från 6 familjer till, så det blir verkligen mycket.

    I år fick hon sambons present i somras i form av en cykel med stödhjul. Jag ger henne alltid någon form av sommarpresent som rutschkana, gunga, sandleksaker, hoppboll eller liknande då inget sådant ges i december. I övrigt får hon saker när behovet uppstår antingen ur mitt samlade förråd från loppisar/reor eller nytt.

    För egen del får hon kläder efter behov (inte de 4 dagarna). Jag samlar på mig nästa storlek i förväg genom reor och loppisar och sedan kompletteras det vid behov eller när jag springer på något extra fint under resans gång. En julklänning och tomte/pepparkaksklänning blir det i december. Leksaker försöker jag hålla nere lite då det blir så mycket ändå, men självklart har hon ett basutbud av spel, pussel, duplo, järnväg, Barbie, böcker, pärlor, sykort, nallar, dockor, dockgrejer, utklädningssaker mm. Jag försöker tänka att hon ska kunna ha kul med sakerna länge.

    Då hon börjar gillar att hitta kläder åt lillasyster och visa i affärerna samt älskar klänningar tänkte jag att hon skulle få önska sig presentkort på Lindex och Åhléns som har lite roligare kläder. H&M har fina överdelar, men leggingsen får fort hål tycker jag. KappAhls utbud känns ganska trist just nu, tycker jag. Då får hon ändå ganska mycket för pengarna då hon inte har någon koll på pengars värde. Sedan ska hon få en manlig Barbie/Steffidocka och smålego. Hon får önska sig julsångboken med ljudpanel, legoplatta, mer Barbiekläder, lekdator. Hennes egen önskan är en dator, helst rosa ... Förra året var det en dammsugare som hon aldrig fick ... men det gick bra ändå.

  • Orkide

    Har en son född nov 11 och en dotter född dec 13. Detta år som också är dottern första har jag köpte lite leksaker hit o dit om jag sett något. Jag hoppas att jag fortsätter med det för det gör ju handlandet lite enklare.
    Vi tänker att barnen ska få sina födelsedagspresenter och likaså sina julklappar. De ska inte få "mindre" än andra för att de fyller år i "fel" månad. I år kör vi ett sammanslaget kalas i slutet på november så får vi se hur det blir andra år

  • mammalovis

    Förra året fick dottern ett presentkort på lekland som vi inte skulle åkt på annars. Likaså kan biobiljetter vara kul då de kan sparas till senare.

  • Penida

    Vår son är född 18 december. Han vill ha alldeles för mycket så det har inte varit något problem hittillsFlört Vi önskar inte åt honom utan han har skrivit en önskelista som han har gett till oss, mormor och morfar och farmor. Vi pratar givetvis ihop oss. Sedan finns det alltid saker de behöver man kan lägga till..Förbrukningsvaror och kläder t.ex.
    Jag har lite svårt att se varför skulle vara mer problematiskt  om man är född i Dec och inte i Maj att komma på saker?


    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

    Vi ger så klart inte mindre för att det är tätt mellan födelsedag och jul. Men jag vill som sagt gärna ge något större, dvs ett rejält paket som barnet tycker är coolt och sen kanske några små. Men att komma på minst två sådana större grejor är svårt och om det var ett halvår mellan födelsedag och jul tänker jag att nya ideer hinner uppstå.

    Förra året fick sonen briotåg i födelsedagspresent och sen "Skutan" i julklapp, två rejäla bestående presenter.

    Våra barn har tre veckor mellan födelsedagarna så vi kör ett gemensamt släktkalas men så klart egna kompiskalas, i år blir första gången yngsta får eget kompiskalas.

  • Mascaraklumpar

    Vissa år har sonen önskningar så det räcker och blir över, andra år önskar han bara sig bara ett par mindre saker och då brukar jag köpa det han vill ha plus lite lego och dylikt så att det ska bli flera paket, och sedan får han pengar.

  • Frökenolson

    Vår son fyller 29/12

    Vi firar jul som vanligt, mysig frukost.

    En klapp till honom på morgonen och en till två klappar på kvällen.

    Kvalitet och "behov" går före kvantitet.

    Fokuserar mer på att vara tillsammans som familj, mysa och ta det lugnt.

    Hans födelsedag firas med pompa och ståt.

    En dag med stora familjen(kusiner, mormor/morfar, farmor/farfar) & kalas med kompisar dagen före eller dagen därpå.

    I presentväg gäller samma som julafton.

    Några få paket med saker jag vet han behöver eller gillar.

    Fokus på firandet och göra saker HAN tycker är roligt.

  • Liljan77

    Sonen fyller i jan.
    På julaftonen får han en stor sak o några få nyttosaker.
    På hans födelsedag får han välja vad vi ska göra.Kan bli en utflykt någonstans o så får han välja mat.
    Han får också några nyttosaker.

  • Duckan

    Jag tycker att det är svårt att komma på bra grejer att ge. Småkskräp som utfyllnad är enkelt, men jag vill ge bra, rejäla saker och då tryter fantasin. Har blivit en och annan teaterbiljett och biocheck på vägen.

Svar på tråden Ni med barn som fyller år relativt nära jul