• Akua

    Krav eller svenskt? Vad ska man välja?

    Det är inte alltför sällan som det antingen är krav/ekologiskt ELLER svenskt. Vad väljer ni då? Gällande kött och frukt...ja, och annan mat.
    Jag skulle önska att det alltid var krav OCH svenskt!
    Jag tycker det är sjukt svårt!!!

  • Svar på tråden Krav eller svenskt? Vad ska man välja?
  • Anonym (Me)

    Bananer, äpplen köper jag alltid ekologiskt.

    Alltid svenskt kött och kyckling.

  • Aniiee

    Beror lite på vad det är. Mestadels går svenskt före eko/krav, men är det frukter/grönsaker som måste odlas i växthus för att vara svenskt så går eko först, från ett land där det kan odlas utan växthus.

    Men svenskt och krav är ju bra =)

    Sen även det svenska kollar jag efter "ännu närmre odlat" om man säger. Handla mest om mjölkprodukter och svensk frukt. Eftersom jag bor i stockholm går arla före norrmejerier, även om arlas eko är slut.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • solskenstjejen

    Krav eller ekologiskt är alltid bäst. Även om det inte är svenskt. Transporten till Sverige är inte alls lika miljöförstörande som odlingen av oekologiskt.

  • mliten

    Krvav är i princip alltid bäst


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Akua
    mliten skrev 2014-09-30 15:29:35 följande:

    Krvav är i princip alltid bäst


    Men har djuren det lika bra på ett kravslakteri i....utlandet, som i Sverige?
  • mliten

    Akua: är det krav-märkt så är det kravs regler och standard som gäller även där.

  • asta66
    Anonym (Me) skrev 2014-09-25 21:18:51 följande:

    Bananer, äpplen köper jag alltid ekologiskt.

    Alltid svenskt kött och kyckling.


    Och helst lokalproducerat. Som kommer från gårdar jag kan besöka och som skyltar med sitt namn.
  • Akua
    mliten skrev 2014-10-01 07:54:36 följande:

    Akua: är det krav-märkt så är det kravs regler och standard som gäller även där.


    Även för djurhållning och inte enbart vad djuren äter och hur man hanterar köttet?
  • Dina08

    Bäst för miljön är att välja ekologiskt före svenskt, enligt Naturskyddsföreningen.

Svar på tråden Krav eller svenskt? Vad ska man välja?