• Svar på tråden Tvätta jeans.
  • BCH52

    Jag kollar alltid vilken temp. som anges i tvättrådet. Det är oftast 40 grader, trots att bomull som regel blir bäst i 60 grader.

    Jag tror att den lägre temperaturen beror på att dragkedjor/ knappar och annat inte alltid tål mer än 40 gr.

    Så här hos oss gäller 40 gr, stänga dragkedjor och öppna knappar. Samt att tvätta med avigsidan ut.

  • Nyfiken gul

    jag följer alltid tvättråden som står i jeansen och dom följer jag alltid - inga undantag. 

    mestadels 40 grader som gäller här, har ett fåtal jeans som bara tål 30 grader och det beror på att det sitter en massa bling-bling på dom och dom tvättar jag väldigt försiktigt. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mochm

    Viktigt att INTE använda sköljmedel. Det förstör strechen i jeansen (elastan). Så då blir dom slappa och tråkiga. Tvätta helst inte jeans för ofta.

  • sextiotalist

    Vi har kört jeans på 40 grader (om inget annat säger att man ska köra på 60 ch separat första gången)
    Det fungerar utmärkt. Min äldsta jeans är från slutet av 80-talet och alla mina jeans brukar hålla i snitt 6-7 år
    Jag har aldrig märkt några problem med att använda sköljmedel, stretchen är kvar i år ändå.

    Tvättar jeanse efter en veckas användning ungefär.

  • BCH52
    Ostbulle skrev 2014-09-26 07:38:28 följande:

    Varför öppna knappar ?


    Bakom och runt knappar samlas ofta ludd och smuts, man tar ju tag i knapparna rätt ofta. Det är alltså för att få rent även där.
  • Ostbulle
    BCH52 skrev 2014-09-26 08:54:54 följande:

    Bakom och runt knappar samlas ofta ludd och smuts, man tar ju tag i knapparna rätt ofta. Det är alltså för att få rent även där.


    Jaha, tack!
Svar på tråden Tvätta jeans.