• Äldre 26 Sep 22:58
    1725 visningar
    16 svar
    16
    1725

    Erbjuder du dig att betala?

    Du jobbar i grannstaden och åker buss dit, eftersom det är enklare och billigare än att köra bil. En dag stannar du kvar efter jobbet och går på AW. Där träffar du en bekant från din hemstad som erbjuder dig skjuts hem. Du hade förstås tänkt ta bussen och har absolut inget emot att ta bussen, dessutom har du redan betalat för bussen genom månadskortet, men du tackar ändå ja till bilen eftersom det känns otrevligt att tacka nej och eftersom det vore trevligt att sitta och prata lite. Resan är ungefär fem mil. Din bekant kommer köra i vilket fall som helst och passera nära ditt hus. Erbjuder du dig att betala bensinpengar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Erbjuder du dig att betala?
  • Äldre 26 Sep 23:05
    #1

    Jag skulle frågat om personen ville ha en slant för skjutsen, åka bil slår kommunala färdmedel varje gång :)

  • Äldre 26 Sep 23:06
    #2

    Jag skulle ha erbjudit mig att betala. Men om jag var den bekante som erbjöd skjuts så skulle jag inte ta emot några pengar.

  • Äldre 26 Sep 23:09
    #3

    Självklart betalar man för skjutsen!

  • Äldre 26 Sep 23:12
    #4

    Naturligtvis så erbjuder jag mig att betala.


  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 26 Sep 23:13
    #5

    Självklart skulle jag erbjuda mig att betala. Lika självklart skulle jag som bilägaren naturligtvis inte ta emot en krona.

  • Äldre 27 Sep 01:02
    #6

    Absolut erbjudit mig att ge en peng, hade jag själv kört bilen hade jag aldrig tagit emot pengar :)

  • Äldre 27 Sep 10:01
    #7

    Att få skjuts en gång så hade jag inte tänkt på att erbjuda pengar, precis som ingen tänker på att erbjuda mig det när jag skjutsar hit och dit. Skillnad om man åker med någon ofta.

    Möjligt att jag skulle tänkt annorlunda om det var någon som jag visste hade det svårt med pengar, men alla mina kollegor är högavlönade. Skulle tro att jag är en av de som har lägst lön.

  • Äldre 27 Sep 17:20
    #8

    Handlar det om just en bekant så ja.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • eslah
    Äldre 27 Sep 17:21
    #9

    Självklart gör jag det, är väluppfostrad.

  • Äldre 27 Sep 17:31
    #10
    Almina skrev 2014-09-26 23:06:08 följande:

    Jag skulle ha erbjudit mig att betala. Men om jag var den bekante som erbjöd skjuts så skulle jag inte ta emot några pengar.


    Precis så :).
  • Äldre 27 Sep 18:21
    #11

    Ja, men jag har aldrig några kontanter på mig, så det skulle nog inte bli att föra över pengar. Hade det handlat om en bilfärd under milen hade jag inte erbjudit pengar.

  • Äldre 27 Sep 21:01
    #12

    Nej, inte om personen ändå skulle åka dit jag skulle.

    Hade jag erbjudit skjuts (om personen ska till samma ställe som jag) så hade jag inte förväntat mig att få betalt. Jag hade blivit glad för sällskapet i bilen bara.

  • Chrysa­belle
    Äldre 3 Oct 12:37
    #13

    Nej, inte i det fallet.

  • Stårsc­han
    Äldre 3 Oct 12:43
    #14

    Nej. I mina kretsar hör det till vanlig hövlighet att man skjutsar varandra ibland, och om det dessutom är som i det här läget att det inte blir någon som helst omväg för vännen hade tanken aldrig ens fallit mig in. Det är nog först om man planerar samåkning som det blir naturligt att dela på soppan, eller om vännen får ta en lång omväg så att det blir lite taxiverksamhet. Eller om jag vet att vännen har det knapert - då skulle jag ta skjutsen som en ursäkt att kunna hjälpa honom/henne ekonomiskt på ett sätt som inte skulle kunna slås undan.

    Om jag hade varit den skjutsande vännen i det här fallet hade jag snarast blivit förnärmad om någon hade erbjudit mig pengar. Ungefär som om någon hade varit hemma hos mig och erbjudit sig att betala för det toalettpapper hon använt.

  • Äldre 3 Oct 13:20
    #15
    Stårschan skrev 2014-10-03 12:43:28 följande:

    Nej. I mina kretsar hör det till vanlig hövlighet att man skjutsar varandra ibland, och om det dessutom är som i det här läget att det inte blir någon som helst omväg för vännen hade tanken aldrig ens fallit mig in. Det är nog först om man planerar samåkning som det blir naturligt att dela på soppan, eller om vännen får ta en lång omväg så att det blir lite taxiverksamhet. Eller om jag vet att vännen har det knapert - då skulle jag ta skjutsen som en ursäkt att kunna hjälpa honom/henne ekonomiskt på ett sätt som inte skulle kunna slås undan.

    Om jag hade varit den skjutsande vännen i det här fallet hade jag snarast blivit förnärmad om någon hade erbjudit mig pengar. Ungefär som om någon hade varit hemma hos mig och erbjudit sig att betala för det toalettpapper hon använt.


    Du sätter ord på mina tankar
  • Äldre 14 Oct 09:55
    #16

    Ja jag erbjuder mig betala en peng.

Svar på tråden Erbjuder du dig att betala?