• Anonym (?)

    Orosanmälan - Vem ska vara med på möte?

    Om någon gör en orosanmälan mot en förälder (separerade), är det då verkligen rätt om socialsekreterare,ev anmälare, barnet, den andre föräldern, OCH den som är anmäld för oro hos är med på mötet? Känns ju inte som att ett utsatt barn alltid kan klara av att prata fritt i en sån situation?
    Vad är barnets rättighet då?

  • Svar på tråden Orosanmälan - Vem ska vara med på möte?
  • Anonym (Ella)

    Min uppfattning är att barnet inte behöver närvara vid första mötet utan föräldrarna får separata tider där anmälan gås igenom och det beslutas om det ska bli en utredning eller inte.

  • Anonym (spela in)

    En sak är super viktigt --du måste spela in alla samtal för soc ljuger - alltid!

  • Anonym (?)

    Det blev tyvärr så att mötet blev med båda föräldrarna och barnet. Var en väldigt obehaglig upplevelse för barnet, och jag tycker det är så väldigt fel hur det gick till.
    Hade tyvärr inte möjlighet att spela in. :(

  • Anonym (ee)

    Då vet du att det kanske är lönt att spela in mötet vid nästa tillfälle. Man vet aldrig vad soc hittar på och om det kändes obehagligt för ert barn så är det något som har brustit då soc alltid ska arbeta för barnets bästa.
    Sen kanske barnet kan bli påverkad av detta mötet för kommande samtal.

    Du kan dessutom ta med en bisittare om du vill, någon du känner som kan fungera som vittne.

  • Anonym (..)

    Jag bad om att jag och min dotter skulle få komma själva och att pappan skulle komma en annan gång. Det fungerade utmärkt

  • Anonym (?)
    Anonym (ee) skrev 2014-09-27 16:57:15 följande:

    Då vet du att det kanske är lönt att spela in mötet vid nästa tillfälle. Man vet aldrig vad soc hittar på och om det kändes obehagligt för ert barn så är det något som har brustit då soc alltid ska arbeta för barnets bästa.
    Sen kanske barnet kan bli påverkad av detta mötet för kommande samtal.

    Du kan dessutom ta med en bisittare om du vill, någon du känner som kan fungera som vittne.


    Blir ingen utredning så inga fler möten, hon lyssnade knappt på barnet och kändes som hon avfärdade barnets upplevelser och känslor. Ett tillfälle när vi pratade om nåt som hänt hos pappa blev hon ledsen och höll för öronen och ville inte vara med mer. Det var en händelse som tog lång tid innan den kom fram och som satt spår hos barnet. Ingen fara enligt socsekr....

    Jag känner mig så maktlös. Barnet har uttryckt oro om andra saker till mig som jag även framförde, men då fick jag kastat på mig (från socsekr) att det är jag som får barnet orolig?? ( Har inte ens frågat barnet om det innan det själv började prata om sin oro)

    Hur gör man för att föra fram barnets rättigheter i detta?

    Och påverkad av mötet blev barnet absolut, även innan mötet då jag inte vet vad pappan sagt om mötet (hans vecka..) men hon var helt förtvivlad redan innan vi skulle gå in.
    Hon kommer aldrig gå att få till ett möte igen.

    (Det är inte jag som gjorde anmälan från början)


  • Anonym (ee)

    Då du är part i ärendet så har du rätt att få ut klientjournalen och där står det nog det som socialsekreteraren ansåg väsentligt. Den hade du kanske kunnat fått ut innan ert möte, då det är deras skyldighet att lämna ut det omgående.
    Anmälaren är oftast inte part så normalt om jag har förstått det rätt så ska hon eller han inte delta i möten. Däremot om anmälaren inte är anonym så kan den få en återkoppling, typ ett besked att ärendet är nerlagt. Men de har ingen rätt att ta del av era journaler då det är sekretess.
    Om du känner dig orättvist behandlad så kan du alltid kontakta IVO.

Svar på tråden Orosanmälan - Vem ska vara med på möte?