• Äldre 27 Sep 02:38
    3657 visningar
    103 svar
    103
    3657

    Behövs Feminism?

    Utöver röstning så uppmanas en diskussion, vilket frågorna längre ner tänkte rota för. Direkt diskussionsstörande inlägg - exempelvis innehållslösa oneliners i form av stötande tjut - hanteras förebyggande i proportion med intellektet de reflekterar (utebliven respons, säger med andra ord just så mycket)

    Tänker inte starta diskussionen genom att försöka analysera huruvida en ojämställd ordning sker på orättvisa grunder eller inte, inte heller genom att förska förklara ojämställda samhällsförhållanden - utan tänker ställa diskussionsfrågor som bejakar den ojämställda ordningen som bevisligen finns (och då utan några inledande tilllägg som värde- eller förklaringsformer) och låta diskussionen springa fritt därifrån.

    1. Borde båda könen figuera jämt inom media (över hela området media, från exekutiva producenter till nyhetsankare)? Motivera svaret om än kort.
    2. Borde båda könen ha det lika lätt på alla områden som entreprenörer? Motivera svaret om än kort.
    3. Borde båda könen ha likvärdig tillgänglighet till samhällets yrkesroller? Motivera svaret om än kort.
    4. Borde båda könen få ut lika mycket i lön för samma arbete? Motivera svaret om än kort.
    5. Borde båda könen kunna känna en likvärdig social trygghet? Motivera svaret om än kort.
    6. Borde båda könen kallas in till allmän värnplikt (lek med tanken att allmän värnplikt finns i dagsläget - som det ser ut nu så verkar det som att nästa regering kommer att införa den igen). Motivera svaret om än kort.

    Inled det första diskussionsinlägget med det personliga valet i röstningsfrågan (exempelvis "Röstade ja."/"Röstade nej." räcker). Att även motivera röstvalet skulle ge diskussionsroten mer beredd samt bidra till en bredare förståelse.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs Feminism?
  • Äldre 27 Sep 03:47
    #1

    Röstade ja.

    Jag förstår inte varför det inte skulle vara så. Förstör inte vad man skulle kunna argumentera med isf.

    Angående värnplikten vet jag dock inte, men jag vet varken för kvinnor eller män alltså.

  • Sensit­iveguy
    Äldre 27 Sep 03:47
    #2

    Röstade ja i pollen och tillägger ett ja till samtliga påståenden under. Jag är för jämlikhet - Ja.

  • Sensit­iveguy
    Äldre 27 Sep 03:50
    #3
    Akua skrev 2014-09-27 03:47:30 följande:

    Angående värnplikten vet jag dock inte, men jag vet varken för kvinnor eller män alltså.


    Hur avviker den mot de andra påståendena?
  • Daniel­12
    Äldre 27 Sep 03:52
    #4

    Nej feminismen är förlegad och kommer självdö ganska snart. Det ser man ju på hur litet stöd t.ex. FI har. Gudrun och hennes manshatarklubb tillhör det förgångna. Vi lever 2014 nu och det är männens renässans!

  • Äldre 27 Sep 03:52
    #5
    Sensitiveguy skrev 2014-09-27 03:50:04 följande:

    Hur avviker den mot de andra påståendena?


    Nej bara så att det inte är aktuellt på samma sätt som de andra frågorna och jag inte vet vad jag tycker om allmän värnplikt helt enkelt.
  • Sensit­iveguy
    Äldre 27 Sep 04:04
    #6
    Daniel12 skrev 2014-09-27 03:52:05 följande:

    Nej feminismen är förlegad och kommer självdö ganska snart. Det ser man ju på hur litet stöd t.ex. FI har. Gudrun och hennes manshatarklubb tillhör det förgångna. Vi lever 2014 nu och det är männens renässans!


    Varför är en manlig renässans viktigare än en kvinnlig?
  • Sensit­iveguy
    Äldre 27 Sep 04:06
    #7
    Akua skrev 2014-09-27 03:52:12 följande:

    Nej bara så att det inte är aktuellt på samma sätt som de andra frågorna och jag inte vet vad jag tycker om allmän värnplikt helt enkelt.


    På så vis - men med någon sorts frivillig värnplikt som kanske kommer råda snart så anser inte jag att kvinnor skall diskrimineras ifrån det, om de vill delta.
  • Daniel­12
    Äldre 27 Sep 04:10
    #8
    Sensitiveguy skrev 2014-09-27 04:04:21 följande:
    Varför är en manlig renässans viktigare än en kvinnlig?
    För att vi män varit förtryckta sen början av 70-talet när feminismen hade SIN renässans! Det är dags att vi slår tillbaka mot orättvisorna och höjer våra röster för att höras! Kvinnor styr för mycket idag och det bidrar till att det mesta går åt pipsvängen, då kvinnor låter känslor och empati påverka sina beslut i allt för hög grad.

  • Äldre 27 Sep 04:14
    #9
    Sensitiveguy skrev 2014-09-27 04:06:29 följande:

    På så vis - men med någon sorts frivillig värnplikt som kanske kommer råda snart så anser inte jag att kvinnor skall diskrimineras ifrån det, om de vill delta.


    Håller med!
  • Äldre 27 Sep 04:20
    #10
    Daniel12 skrev 2014-09-27 03:52:05 följande:

    Nej feminismen är förlegad och kommer självdö ganska snart. Det ser man ju på hur litet stöd t.ex. FI har. Gudrun och hennes manshatarklubb tillhör det förgångna. Vi lever 2014 nu och det är männens renässans!


    Feminism sammanfattas knappast med F!. Feminismens essens grundar sig i följande - att kvinnans samhällssituaion behöver lyftas och säkras på övervägande många fler områden än mannens dito, om jämställdhet ska nås.

    Ta social trygghet som exempel. Anser X att gruppen kvinnor har ett bredare behov utav säkerhet på området sexuellt våld, än vad män har, så har alltså X en feministisk inställning angående samhälllsproblemet sexuellt våld, och så vidare.
Svar på tråden Behövs Feminism?