• Anonym (orolig)

    Hur får jag min sambo att förstå att han har en osund relation till alkohol?

    Jag tycker att min sambo dricker för mycket och är rädd att han ska utveckla ett beroende, om han inte redan har gjort det.

    Han dricker öl när det är dags att se på hockey, han dricker öl när han ska se på ufc, han dricker öl när han ska slappna av och ta ett bad, han dricker öl för att han har slitit hård på jobbet och förtjänar en öl, han dricker en öl en Måndag för att han faktiskt är ledig dagen efter (han jobbar varannan helg och är därför ledig en dag mitt i veckan). Det finns alltid en anledning.

    För mig är det normalt att dricka alkohol om man ska festa en Fredag eller Lördag, vare sig det är utgång eller hemmafest. Det är också normalt att dricka en, två öl till maten nån gång då och då, men min sambo kan dricka flera kvällar i rad. Vi dricker aldrig tillsammans utan han dricker alltid själv framför sin dator och blir ofta smått berusad och ibland mer eller mindre full. Det händer knappt en gång i månaden att han går ut och festar och dricker i det sammanhanget, utan det är allt som oftast hemma utan sällskap. Han dricker inte speciellt stora mängder och fungerar än så länge i vardagen utan problem. Hans drickande har inte påverkat hans vardag och vårat familjeliv. Än.

    Jag tycker att han dricker alldeles för ofta och har försökt prata med honom om hans alkoholvanor. Hans mamma är alkoholist så därför är det ett väldigt känsligt ämne för honom. Jag har försökt få honom att förstå att det finns en större risk för honom att utveckla ett beroende just eftersom att hans mamma är beroende.

    Han avfärdar alltid det jag säger och blir väldigt defensiv varje gång jag tar upp ämnet. Han har dåliga minnen och erfarenheter av sin mammas beroende och vill väl inte bli förknippad med det. När jag berättar för honom hur jag känner kring hans alkoholvanor blir han väldigt introvert och tyst. Han får ångest direkt och en negativ känslospiral sätter igång. Han har väldigt svårt att prata om sina känslor så därför är det svårt att gå vidare med det här problemet.

    Vi har pratat en del om hans alkoholvanor och jag har bett honom ta vita månader, att begränsa sitt drickande till 1 dag i veckan, att åtminstone dricka 3,5or ist för starköl osv. Han säger att han kan ta en vit månad om han vill och har flera gånger, utan problem, gått med på flera av alla förslag till lösningar, men fullföljer aldrig något av det. Det slutar alltid med att det bara rinner ut i sanden på något sätt. Det är min sambo i ett nötskal att gå med på saker och sen inte fullfölja för att han glömmer. Frågan är ju om han verkligen glömmer bort de olika sakerna han går med på eller om han bara skiter i det.

    Jag tror att den egentliga anledningen och roten till det eventuella beroendet är att han inte kan hantera stress. Han har vuxit upp med en alkoholiserad mamma, han har inte speciellt starkt psyke, han har varit med om verbala kränkningar i flera år av sitt ex som också har hindrat hans umgänge med deras gemensamma barn i flera års tid, han har varit deprimerad och är ganska introvert och inte speciellt duktig på att hantera sina känslor. Han har haft det tufft och har aldrig fått några verktyg för att hantera all stress och alla negativa känslor. Jag misstänker att ölen har blivit någon slags safety blanket för honom.

    Frågan är nu hur jag ska gå vidare med problemet?

  • Svar på tråden Hur får jag min sambo att förstå att han har en osund relation till alkohol?
  • Anonym (cho)

    Fast det låter inte så farligt, utomlands dricker man ju ett par glas vin till maten varje dag. Bättre att dricka så än att dricka på det svenska sättet = 15 öl på en kväll.

  • Anonym (gokväll)

    Din sambo har ett alkoholproblem. Det kan bara han ta itu med. Det du däremot kan göra är att ta itu med ditt problem. Vilket förmodligen är att du har en partner som du inte är kompatibel med. För du vill väl inte leva med en alkoholist, eller?

  • Anonym (orolig)
    Anonym (cho) skrev 2014-09-28 00:27:56 följande:

    Fast det låter inte så farligt, utomlands dricker man ju ett par glas vin till maten varje dag. Bättre att dricka så än att dricka på det svenska sättet = 15 öl på en kväll.


    Det handlar inte så mycket om mängden alkohol som om relationen till alkoholen. Han blir defensiv så fort jag tar upp ämnet och har ju gått med på vita månader osv, men klarar aldrig av att fullfölja.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (gokväll) skrev 2014-09-28 00:28:56 följande:

    Din sambo har ett alkoholproblem. Det kan bara han ta itu med. Det du däremot kan göra är att ta itu med ditt problem. Vilket förmodligen är att du har en partner som du inte är kompatibel med. För du vill väl inte leva med en alkoholist, eller?


    Jag vill inte leva med en alkoholist, nej, men jag vill leva med min sambo som även är pappan till mina barn.

    Jag vill ta itu med detta innan det blir ett problem, jag vill att han ska vara medveten om att han löper större risk för att utveckla ett beroende eftersom att det ligger i släkten, men jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag är orolig att han redan är i förstadiet till alkoholism.
  • Anonym (rådgivning)

    Kan familjerådgivning vara nåt. Då får du berätta hur du känner kring detta. Och någon annan kan oxå säga att han dricker på fel sätt...

  • Anonym (Anna)

    Har varit i en liknande situation. Det som till slut nådde fram till min sambo var att jag lugnt och sansat berättade för honom att samma dag som jag ser att dina vanor går ut över våra barn så packar vi våra väskor och flyttar. Jag finns här om du behöver hjälp, men då får du ta tag i det nu innan barnen far illa.

  • Anonym (.)

    Du ställer ett ultimatum. "Oss eller alkoholen". 
    Jag har varit där, jag har tagit striden och varit rakryggad och ärlig i mina ultimatum. Tar han till flaskan så ryker han och det vet han. 

    När jag läser din text är det som att läsa om mig själv för något år sedan. Fanns alltid en anledning för min make att dricka. " Det är fint väder" "Det är hockey" "Det är helg" "Det är regn" "Det är Sveriges nationaldag" osv osv osv.. 
    Anledningarna hopade sig och tillsist var det allt, allt var en anledning. 

    Jag sökte hjälp hos sociala som har en särskilld grupp för missbruk här i den här staden. Han fick gå ett program och faktsikt förstå att han har en osund relation till alkohol.
    Nu är det 10 månader sedan han drack något som är starkare än 0.2% alkohol. 

    Jag lider med dig och jag önskar dig all lycka och styrka att försöka få honom att förstå. Det är inte lätt, det kanske är det tuffaste fajten man får ta. Att försöka få en missbrukare att förstå dennes problem. Men vill han och du orkar så kämpa! 

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Anna) skrev 2014-09-28 00:46:36 följande:

    Har varit i en liknande situation. Det som till slut nådde fram till min sambo var att jag lugnt och sansat berättade för honom att samma dag som jag ser att dina vanor går ut över våra barn så packar vi våra väskor och flyttar. Jag finns här om du behöver hjälp, men då får du ta tag i det nu innan barnen far illa.


    Fattade din sambo redan då att han hade eller var på väg mot ett beroende? Jag tror att min sambo lever i förnekelse, att han tycker att hans alkoholvanor är normala, och att ett sådant ultimatum, eller vad det ska kallas, inte kommer göra någon nytta om han inte först fattar att han är på väg mot ett eventuellt beroende.


    Jag vill göra allt jag kan redan nu, innan ett beroende är utvecklat. Skulle han bli beroende och inte sluta och jag skulle lämna honom skulle bara problemet försvinna för min del. Han skulle fortfarande sitta fast i sitt beroende och våra barn skulle fortfarande få leva med det problemet.

    Tänk om hans alkoholvanor fortsätter såhär men att det aldrig kommer gå ut över barnen och vår vardag, det är ju fortfarande sjukt osunt för min sambo och signalerar också till våra barn att det är normalt att dricka flera gånger i veckan.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (.) skrev 2014-09-28 01:02:59 följande:

    Du ställer ett ultimatum. "Oss eller alkoholen". 
    Jag har varit där, jag har tagit striden och varit rakryggad och ärlig i mina ultimatum. Tar han till flaskan så ryker han och det vet han. 

    När jag läser din text är det som att läsa om mig själv för något år sedan. Fanns alltid en anledning för min make att dricka. " Det är fint väder" "Det är hockey" "Det är helg" "Det är regn" "Det är Sveriges nationaldag" osv osv osv.. 
    Anledningarna hopade sig och tillsist var det allt, allt var en anledning. 

    Jag sökte hjälp hos sociala som har en särskilld grupp för missbruk här i den här staden. Han fick gå ett program och faktsikt förstå att han har en osund relation till alkohol.
    Nu är det 10 månader sedan han drack något som är starkare än 0.2% alkohol. 

    Jag lider med dig och jag önskar dig all lycka och styrka att försöka få honom att förstå. Det är inte lätt, det kanske är det tuffaste fajten man får ta. Att försöka få en missbrukare att förstå dennes problem. Men vill han och du orkar så kämpa! 


    Skönt att höra att nån mer än jag tycker att hans alkoholvanor låter osunda. Än så länge känns inte hans alkoholvanor som ett problem, det ser ganska oskyldigt ut. Han dricker ju bara några öl några kvällar i veckan. Det stör ju ingen, tänker man ju och förvisso är det sant än så länge. Anledningen till att jag vill göra något nu är för att jag vill ta tag i det innan det blir ett beroende. För när han väl har blivit beroende är det så mycket svårare att bli av med det.

    Tack för peppen!
  • Anonym (orolig)
    Anonym (rådgivning) skrev 2014-09-28 00:43:29 följande:

    Kan familjerådgivning vara nåt. Då får du berätta hur du känner kring detta. Och någon annan kan oxå säga att han dricker på fel sätt...


    Ja, det kanske kan va nåt, tror att han skulle lyssna mer på nån utomstående, det kanske blir mer verkligt då. Tack!
Svar på tråden Hur får jag min sambo att förstå att han har en osund relation till alkohol?