• Anonym (villh­a barn.)
    Äldre 28 Sep 14:08
    3208 visningar
    11 svar
    11
    3208

    2 MA i rad i samma vecka....är det för alltid kört?

    Hej alla medsystrar därute!

    Jag går precis igenom mitt andra MA på fem månader, och är så fruktansvärt ledsen. Smärtan är obeskrivlig. Att behöva gå igenom det en gång är jobbigt, två gånger är bara ren grymhet. 

    Båda mina MA visade sig på ultraljud, och båda gångerna hade fostret avstannat precis samma dag, samma vecka (8+3). Båda gångerna hade vi sett hjärtljud i vecka sex. 

    Är det någon mer som varit med om samma sak, att få två MA efter varann i samma vecka, men som det sedan gått bra för vid nästa graviditet? Jag har så svårt att tro att det kan bero på slumpen när missfallen är så slående lika varandra.
    Jag börjar totalt tappa hoppet om att jag och min pojkvän någonsin kommer att bli föräldrar....

  • Svar på tråden 2 MA i rad i samma vecka....är det för alltid kört?
  • Anonym (-)
    Äldre 28 Sep 14:12
    #1

    Förstår att det känns hårt, men försök att se det positiva i det hela. Din kropp märkte förmodligen av att något inte stod rätt till med fostren, varför kroppen såg till att avsluta graviditeterna. Din kropp fungerar således som den ska, så då är det bara att fortsätta att försöka bli gravid och hoppas på ett levnadsdugligt foster.

  • Anonym (Bekla­gar)
    Äldre 28 Sep 14:29
    #2

    Först och främst, beklagar sorgen. Oerhört tråkigt...

    Statistiskt är två mf/ma på raken faktiskt inte så ovanligt, det är därför man inte börjar kolla efter ev. "Fel" som kan orsaka mf förrän efter tre st.

    Men med det sagt, så har jag hört om en tidigare kollega och en avlägsen släkting som haft liknande problem, graviditeten stannat efter att hjärtat börjat slå. Vad jag på rak arm minns är att det nog var bekymmer med moderkakan för dem, och att de fick hjälp av alternativmedicinska metoder. Typ akupunktur, kosttillskott och liknande. Tyvärr minns jag inga detaljer, men du kanske kan leta vidare på det spåret om du är intresserad.

  • Anonym (villh­a barn.) Trådstartaren
    Äldre 29 Sep 17:39
    #3

    Ok, tack för svar!

    Svårt att inte tappa hoppet med två så likadana missfall efter varann.
    Ingen annan som varit med om liknande?

  • Anonym (hoppa­s)
    Äldre 29 Sep 17:59
    #4

    fick själv först ett mf och sedan ett ma, men tredje gången så gick det vägen lillkillen är snart ett år. så tappa inte hoppet.

  • Äldre 2 Oct 08:41
    #5

    Hej!

    Jag har varit med om i princip exakt samma sak. 2 MA på 7 månader, båda gångerna upptäcktes det i vecka 11 men fosterna var döda sedan v 5-6. Jag resonerar lite som dig, det kan inte vara slumpen när det har varit exakt samma förfarande båda gångerna. 

    Du kan läsa min tråd här: www.familjeliv.se/forum/thread/74046776-hur-ska-man-vaga-forsoka-igen-efter-tva-missfall-pa-raken

    Just nu håller jag på läsa in mig i ämnet, det verkar vara det enda som kan döva min sorg lite. Jag ska försöka få en utredning trots att jag bara har haft två missfall, eller iaf göra en miniutredning. Efter allt jag läst tror jag att mitt problem har något med blodets koaguleringsförmåga att göra. Jag ska därför försöka få någon privat klinik att ta dessa prover. Om blodet koagulerar för lätt kan man få små proppar i livmodern/moderkakan och detta ökar då risken för missfall. Jag har läst om väldigt många kvinnor som ätit Trombyl under sin graviditet efter upprepade missfall och då gått en hel graviditet och fått ett barn.


    Det finns så många rön, senast igår läste jag en artikel där det stod att om man har MA så handlar det i 40% av fallen om kromosomfel, mer ingående var de inte i artikeln.


    Jag vet inte vad jag ska tro egentligen. Tycker bara att det är så hemskt att det ska kallas normalt att ha två missfall i rad. Det är klart man vill ha optimala förutsättningar. Om jag skulle kunna utesluta några få anledningar skulle det lugna mig. 


    Som sagt, beklagar det du varit med om. Dock finner jag själv stor tröst i att läsa om att man faktiskt inte är ensam med detta problem.

    Kram till alla medsystrar.


     

  • Anonym (villh­a barn.) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 09:24
    #6

    Tack för era uppmuntrande ord!

    "Lycka olycka", om du vill kan vi följas åt genom detta svåra och kanske försöka peppa varandra?

  • Äldre 2 Oct 09:42
    #7

    Det vill jag väldigt gärna! Behöver både pepp och stöd. :)

  • Anonym (sara)
    Äldre 2 Oct 09:52
    #8

    Jo, detta har hänt mig 6 gånger. I samma vecka som du. Jag tror inte det har med mig att göra, känner att det kanske är hans spermiekvalité, för jag har barn med annan man, och då gick det lätt att bli gravid och aldrig missfall. 
    Nu har jag inte sökt utredning, men undrar lite om det kan ha och göra med att jag är rh-negativ? 

  • Äldre 2 Oct 10:52
    #9

    6 ggr. Jag kan inte ens förstå det du har gått igenom. Efter 3 missfall i rad har du rätt till en utredning, då utreder de både dig och din sambo. 


    Hoppas du söker hjälp så ni inte behöver gå igenom detta fler gånger.


     

  • Anonym (sara)
    Äldre 2 Oct 11:53
    #10

    Jo vi ska göra det nu. Tiden börjar ta slut känns det som. Vi är redan lite äldre. Uppenbarligen har jag inte alls svårt att bli gravid, det är sedan det går snett. 

    Något är ju fel, jag kanske har varit lite rädd att det ska vara så fel att det inte går igen. fast jag har ju barn, så egentligen ska jag vara tacksam över det. Men det är ändå sorgligt och en förlust. Man vill ha svar på varför...

  • Anonym (villh­a barn.) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 16:45
    #11

    6 gånger?
    Usch, det måste vara så jobbigt! Var det MA?

    Själv börjar jag nojja över att det är något kromosomfel på mig eller min pojkvän som gör att jag får missfall. Vet någon vad den vanligaste orsaken är när man få flera missfall i samma vecka?

Svar på tråden 2 MA i rad i samma vecka....är det för alltid kört?