• Anonym (Ensamstående pappa)

    Ensamstående pappa

    För att göra en lång historia kort, jag har nyligen lämnat min gravida flickvän som väntar vårt första planerade barn. Anledningen till att jag valde att lämna henne beror inte på att jag inte älskar henne längre, utan att de senaste månaderna har varit riktigt tuffa och kantats av bråk och tjafs hela tiden. Situationen och vårt liv tillsammans var inte längre hållbart. Så jag orkade inte mer.

    Nu till saken, jag är arbetslös och har ingen inkomst. Så min flickvän har försörjt mig större delen av vår relation. Det är även hon som har betalt alla saker till barnet. Så som vagn, babyskydd, säng, kläder ja allting! Eftersom jag inte har någon inkomst har jag inte kunnat bidra med någonting. Men nu till problemet: mitt ex tänker inte kräva något underhåll då hon anser att det är bättre att vi betalat lika på barnets kostnader i framtiden. Och självklart så är det min önskan också. Men det har resulterat i att hon inte vill skicka med vagn, babyskydd, ombyten och allt som behövs vid umgänge. Hon tycker att jag ska lösa det själv alternativt betala henne hälften av de kostnaderna som hon fått stå för! Jag tycker inte att det känns rättvist eftersom hon vet om hur min situation ser ut..

    Och sen förstår jag inte, trots att vi har gjort slut så ringer hon mig och är galen när jag umgås med mina kompisar och vi går ut festar. Hon kan inte förstå att jag har rätt till ett eget liv nu. Utan hon vill kontrollera mig och lägga sig i huruvida jag har råd att gå ut och festa / äta ute och sådanna saker. Det var en av anledningarna till att det tog slut, att jag inte fick ha ett eget liv. Så varför kan hon bara inte respektera det och låta mig leva mitt liv? Är det här vad jag ska behöva stå ut med i 18 år framöver?

  • Svar på tråden Ensamstående pappa
  • Stavka

    Hon kanske så småningom tröttnar på att kontrollera dig, så du möjligtvis undslipper ett sådant öde.

  • ApanApansson

    Du kommer ändå inte att ha barnet på umgänge hemma hos dig det närmsta året. Övernattning kommer inte att ske under de närmsta två åren. Varannan vecka sker tidigast från treårsåldern.
    Ditt jävla fån! Skyll dig själv.

  • Anonym (farsa)

    Du ska bli pappa. Du kommer aldrig att ha rätt till ett eget liv igen. Välkommen in i föräldraskapet! Som förälder har man inga rättigheter bara skyldigheter.

  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ensamstående pappa) skrev 2014-09-28 16:05:23 följande:

    För att göra en lång historia kort, jag har nyligen lämnat min gravida flickvän som väntar vårt första planerade barn. Anledningen till att jag valde att lämna henne beror inte på att jag inte älskar henne längre, utan att de senaste månaderna har varit riktigt tuffa och kantats av bråk och tjafs hela tiden. Situationen och vårt liv tillsammans var inte längre hållbart. Så jag orkade inte mer.

    Nu till saken, jag är arbetslös och har ingen inkomst. Så min flickvän har försörjt mig större delen av vår relation. Det är även hon som har betalt alla saker till barnet. Så som vagn, babyskydd, säng, kläder ja allting! Eftersom jag inte har någon inkomst har jag inte kunnat bidra med någonting. Men nu till problemet: mitt ex tänker inte kräva något underhåll då hon anser att det är bättre att vi betalat lika på barnets kostnader i framtiden. Och självklart så är det min önskan också. Men det har resulterat i att hon inte vill skicka med vagn, babyskydd, ombyten och allt som behövs vid umgänge. Hon tycker att jag ska lösa det själv alternativt betala henne hälften av de kostnaderna som hon fått stå för! Jag tycker inte att det känns rättvist eftersom hon vet om hur min situation ser ut..

    Och sen förstår jag inte, trots att vi har gjort slut så ringer hon mig och är galen när jag umgås med mina kompisar och vi går ut festar. Hon kan inte förstå att jag har rätt till ett eget liv nu. Utan hon vill kontrollera mig och lägga sig i huruvida jag har råd att gå ut och festa / äta ute och sådanna saker. Det var en av anledningarna till att det tog slut, att jag inte fick ha ett eget liv. Så varför kan hon bara inte respektera det och låta mig leva mitt liv? Är det här vad jag ska behöva stå ut med i 18 år framöver?


    Tänk på att hon kan kräva dig på underhåll för dom åren du ej har betalat o har du inga pengar så går försäkringskassan in......o borde du inte hinna skaffa jobb snart??? O kan förstå henne att hon undrar hur du har råd o festa o äta ute när du inte har råd o köpa kläder o.saker till barnet......
  • Anonym (ditt ansvar)
    Stavka skrev 2014-09-28 16:10:00 följande:

    Hon kanske så småningom tröttnar på att kontrollera dig, så du möjligtvis undslipper ett sådant öde.


    eh hur tänkte du där?

    hon har inte kontrollerat honom alls, hon till och med låter han slippa betala underhåll med tanken att han betalra hälften för barnet, men han kanske ska slippa att betala något och slippa ta ansvar och fortsätta glassa och låta henne stå för hela kostnaden för barnet, ja det låter ju otroligt bra., eller inte

    Antingen så betalar man undehåll eller så kommer man överrens tex såsom hon och ts har gjort, men man kan ju inte skita i det och säga att man inte har pengar och fortsätta sitta på tummarna, då tar man det via underhåll iallafall så får ts betala tillbaka när han har en inkomst, för han hade väl inte tänkt gå igenom livet utan inkomst, träffa en ny flickvän som betalar allt för honom medan andra ska stå för kostnaden för hans barn såsom mamman och samhället

    så lägg av med snacket om att HON kontrollerar honom, hon har en bebis inte två


  • Anonym (prioritering)

    Du tror inte det är så att det känns jobbigt för den gravida mamman att se att du har råd med uteliv men inte hade/har råd att delta i ert gemensamma kommande barns kostnader? Det är ditt barn och ditt ansvar också, lika mycket som hennes, så inte bara hennes ansvar att förbereda för er bebis ankomst.

    Om du är arbetssökande och inte har råd har du ju tid istället och på så sätt möjlighet att skaffa pengar. Skogarna har t.ex varit fulla med bär av olika sorter de senaste månaderna, där finns pengar att hämta, helt gratis, för den som har tid och vill ha/behöver pengar.

  • Anonym (farsa)

    Har vi fattat det hela rätt?

    Du och din flickvän planerar barn och blir gravida.

    Du parasiterar på din flickvän och låter henne försörja dig samt sköta alla inköp till kommande barnet.

    Hon börjar ställa lite krav vilket är förståeligt när hon inser att du är en lat freeloather som inte kommer att dra ditt strå till stacken även efter att barnet är fött vilket leder till tjafs och bråk eftersom du trott att allt skulle fortsätta som vanligt och du kunde leva ungkarlsliv när ni blivit en familj.

    DU gör slut (?!?!) och får helt plötsligt pengar att gå ut och festa för men inte att köpa något till ditt egenhändigt planerade och gjorda barn och blir upprörd för att hon är arg.

    Jag säger då det....

  • Anonym (ditt ansvar)

    varför känns det som enbart en tråd för att provocera, och suråprise första svaret i tråden kommer också från ett nystartat konto, krävs inte direkt någon sherlock holmes för att räkna ut hur det ligger till 1+2=tr0ll

  • Kasperina

    1. Ditt eget liv upphörde den dag du gjorde flickvännen gravid. Nu finns det snart en ny liten person som du har ansvar för.
    2. Jag undrar också hur du kan ha råd att gå ut och festa när du inte har råd att köpa saker till barnet.
    3. Du lämnade alltså en höggravid kvinna efter att ha levt på hennes inkomst under en längre tid, men det är dig det är synd om?

    Mitt ex tyckte också att han hade rätt till ett eget liv och hävdade med ilska att jag försökte kontrollera hans arbetstid när jag efter att ha varit hemma med barnet i 16 månader och jobbat 75% i 14 månader bad honom hämta på dagis och fixa middag två dagar i veckan så att jag kunde jobba heltid.
    Nu både hämtar och lämnar han OCH fixar middag sju dagar varannan vecka

  • Anonym (mamma)
    Anonym (farsa) skrev 2014-09-28 16:27:35 följande:

    Har vi fattat det hela rätt?

    Du och din flickvän planerar barn och blir gravida.

    Du parasiterar på din flickvän och låter henne försörja dig samt sköta alla inköp till kommande barnet.

    Hon börjar ställa lite krav vilket är förståeligt när hon inser att du är en lat freeloather som inte kommer att dra ditt strå till stacken även efter att barnet är fött vilket leder till tjafs och bråk eftersom du trott att allt skulle fortsätta som vanligt och du kunde leva ungkarlsliv när ni blivit en familj.

    DU gör slut (?!?!) och får helt plötsligt pengar att gå ut och festa för men inte att köpa något till ditt egenhändigt planerade och gjorda barn och blir upprörd för att hon är arg.

    Jag säger då det....


Svar på tråden Ensamstående pappa