• Anonym (Elvis girl)

    Du som inte har gästhandduk på toaletten, var vill du att jag ska torka mina händer?

    Jag har märkt hur många det är som INTE har en gästhandduk på sin toalett. Är det meningen att jag som gäst ska torka mina händer på familjens handdukar?

    Min bästa kompis är ett exempel, hon har många handdukar, men ingen "Gäster" skylt, så det är ju omöjligt att veta vilken som är ok att använda. Barn har ju inte den bästa handhygienen så det känns inte fräscht om man råkar torka sig på en av deras handdukar.

    Min sambos föräldrar kör också med många handdukar, men ingen skylt. Där brukar jag välja den som känns torrast och fräschast.

    Har jag haft gäster brukar jag också tvätta handduken efter varje gång, vilket inte fungerar om man inte vet vilken de har torkat sig på.

    För det mesta brukar jag lufttorka händerna.

    Har du/ni en gästhandduk på toaletten?

     

  • Svar på tråden Du som inte har gästhandduk på toaletten, var vill du att jag ska torka mina händer?
  • Studentpappa

    Vi har inga skyltar däremot så är tre st av samma typ och en mindre och annan färg. Om våra gäster ändå inte förstår är det bara att beklaga.


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (???)

    Nej. Jag har ingen särskild gästhandduk. Däremot har jag en handduk som hänger alldeles vid tvättstället som jag byter varje morgon. Jag förstår inte varför det är äckligt att använda en "familjehandduk" så länge den inte är stel av smuts. Jag vet bekanta som byter gästhandduken när de storstädar (skurar golven och torkar väggarna runt toaletten/handfatet förutom vanliga snabbstädningen av toalett och handfat), alltså kanske 2 ggr/månad.
    För om man tvättat sina händer så borde de ju rimligen vara rena innan man torkar av vattnet eller hur?

  • Anonym (Elvis girl)
    Studentpappa skrev 2014-09-29 11:30:29 följande:

    Vi har inga skyltar däremot så är tre st av samma typ och en mindre och annan färg. Om våra gäster ändå inte förstår är det bara att beklaga.


    Ja det är ju ett alternativ. Min sambos föräldrar kör dock alla i samma färg, de tycker väl att det ser finast ut. Vi har inga skyltar för våra handdukar utan bara en för gäster.
  • Anonym (överkurs)

    Oj, gästhamdduk... Alltså hos oss finns det duschhanddukar till varje familjemedlem, men vid handfatet hänger separata (små) handdukar för tork efter handtvätt. Dessa är gemensamma för såväl familjen som gäster. De byts ut tillräckligt ofta för att de aldrig ska bli ofräscha.

  • sextiotalist
    Anonym (överkurs) skrev 2014-09-29 11:33:50 följande:

    Oj, gästhamdduk... Alltså hos oss finns det duschhanddukar till varje familjemedlem, men vid handfatet hänger separata (små) handdukar för tork efter handtvätt. Dessa är gemensamma för såväl familjen som gäster. De byts ut tillräckligt ofta för att de aldrig ska bli ofräscha.



    Som hos oss då, och handhandukarna är alltid fräscha, kanske inte byts varje dag, men så är vi bara två vuxna och en tonåring, så de håller sig fräscha länge. När grabben var liten så böts de oftare.

    När vi har inbjudna gäster, så är alla handdukar rena, då tar jag även fram gästhanddukarna (som inte används till vardags), när jag har övernattande gäster så får de egna handdukar, för dusch och för händerna.

    Så ts, jag lovar att våra handdukar är fräscha och rena när du kommer hem till oss.
  • Vinterankan

    Vi har ingen speciell gästhandduk utan alla är likadana. När vi ska ha gäster typ fest/middag så brukar jag byta handdukarna både före och efter. Jag har aldrig förstått det där med en speciell gästhandduk faktiskt. Är det för att gästerna ska få en extra ren handduk och familjen har skitigare? Eller tycker man gästerna är äckliga och vill inte dela med dem?

  • Sweet Sofia

    Varför ha en gästhandduk?

    Min handduk som hänger bredvid tvättstället byts varje dag och används av familjen som vänner/gäster. Helt onödigt att ha en speciell gästhandduk.

  • Anonym (-**-)

    Vi har två små handdukar hängandes på sidan om handfatet på själva handfatsskåpet. De använder vi själva till händerna och tar för givet att våra gäster förstår att det är dom de ska torka händerna med. 

    Om jag kommer hem till någon utan någon form av handduk till händerna torkar jag faktiskt av vattnet på mina byxor eller med papper. Vill inte använda familjens duschhanddukar som någon torkat sig i skrevet med på mina händer :)

  • Anonym (....)
    Anonym (Elvis girl) skrev 2014-09-29 11:27:54 följande:

    Jag har märkt hur många det är som INTE har en gästhandduk på sin toalett. Är det meningen att jag som gäst ska torka mina händer på familjens handdukar?

    Min bästa kompis är ett exempel, hon har många handdukar, men ingen "Gäster" skylt, så det är ju omöjligt att veta vilken som är ok att använda. Barn har ju inte den bästa handhygienen så det känns inte fräscht om man råkar torka sig på en av deras handdukar.

    Min sambos föräldrar kör också med många handdukar, men ingen skylt. Där brukar jag välja den som känns torrast och fräschast.

    Har jag haft gäster brukar jag också tvätta handduken efter varje gång, vilket inte fungerar om man inte vet vilken de har torkat sig på.

    För det mesta brukar jag lufttorka händerna.

    Har du/ni en gästhandduk på toaletten?

     


    Nej, jag har inte en gästhandduk på toan. Mina gäster klarar sig ändå. Vet du vad jag tycker är roligt? Någon som är van med "gästhanddukar" kommer aldrig fråga efter dem. Bara de som vuxit upp med 6 syskon i en tvåa verkar har en attityd att visa för var och en, jag särar benen för någon på söder och hans familj har inte ens gästhanddukar. 
  • LaLola

    Ja självklart har jag en gästhandduk. Jo, det är självklart för mig att ha det.

    Detta med avsaknad av gästhandduk är lika märkligt som badrum utan skräpkorg/papperskorg.
    Undrar om de vill att jag ska spola ner mina tamponger o orsaka ett härligt stopp i avloppet? Nä, så dum skulle jaf aldrig bli att jag gör så. Men att bära en blodig binda eller tampong, även om den är inlindad i papper o bära till köket o slänga den där känns inte alltid så lockande.....

Svar på tråden Du som inte har gästhandduk på toaletten, var vill du att jag ska torka mina händer?