• Pippit

    Gravid och drack alkohol

    Jag är i vecka 21. I helgen köpte min man alkoholfritt vin och ställde i skafferiet. Jag tog den vita flaskan och lade i kylskåpet. Senare på kvällen bad jag honom att blanda ett glas vin med sockerdricka till mig. Jag fick det och drack upp.

    Dagen efter märker han att en vanlig flaska vin i skafferiet är öppnad. Det visar sig alltså att han trodde att den yttersta flaskan var den alkoholfria eftersom han inte visste att jag hade lagt den i kylen. Han öppnade den och gav mig.

    Jag drack alltså runt ett halvt glas vitt vin (12,5%) blandat med sockerdricka Tror ni att det kan vara skadligt för barnet? Jag tror egentligen inte att det är någon fala men oroar mig lite i alla fall...

  • Svar på tråden Gravid och drack alkohol
  • Thea08

    Det är nog ingen större fara, det lilla som bebisen fått i sig är ju jättelite. Sen är det väl inte att föredra men du kan ju ändå inte ändra på det nu! Råkade äta en bit ädelost av misstag för ett tag sen och blev helnojig, men gjort är gjort...

  • SötaSarah

    Det tror jag verkligen inte eftersom i vissa länder har dom som rekommendation att inte dricka mer än 1 glas alkohol eller vad det är när man är gravid. I Sverige nolltolerans, men ett halvt glas en gång, lär knappast skada! Tror inte alls du behöver oroa dig :) Man kan alltid råka få i sig lite av nånting under graviditeten som man inte ska äta/dricka. Och jag tror det gäller regelbundet och i större mängd oftast.


    Leon 110629 ♥
  • Pippit

    Skönt att höra Förra veckan åt jag salami innan jag såg att man inte ska äta det. Hatar detta att noja och oroa mig hela tiden

  • Jamtlandstaus
    Jamtlandstaus skrev 2014-10-26 07:50:20 följande:

    Va, ska man inte äta salami?? :-O


    Svarar mig själv då jag ätit mycket salami så här i början :-/

    SLV skriver att frysning i tre dagar tar bort toxoplasma, som är det som det finns risk för att man får i sig.
  • Irina Jonsson

    jag åt salami till v10, när jag blev v 10 fick jag en vidrigt smak av den, så bebben visar nog vad  den vill äta o vad inte :) hon/han vet att jag kommer ändå äta allt som jag är sugen på men bara slutar när smaken förändras för mig , lr iaf så längre ingen av oss mår dåligt av detta :) ja salami kanske man ska inte äta vid graviditeten men är en gravid kvinna jätte sugen på sånt (några kanske ska förstå vad jag menar med det) då skiter vi vad böcker säger! jag med min första barn åt salami hela graviditet o min son föddes hellt frisk! det som står i böcker menas ju bara om man äter för mkt än vanligt, i vissa kost böcker för gravida står det att man ska helst undvika te, kaffe, o kolsyrad vatten, man skal altså dricka vanlig vatten om man inte tycker om saft i hela graviditeten? det står oxå att man bör undvika rökt! hur ska det gå till altså  (t.e.x jag är nu andra gången gravid o kommer fira jul tsm med bebbe i magen) jag kan inte tänka jul utan ngt rökt! man säger att man ska inte dricka nå mkt vatten för att det kan försvåra förlossningen! inte alls var det så för mig jag drack hela graviditeten konstant hela tiden vatten o kolsyrad o sont, o inte det minsta hade svårt att föda, till o med min mjölk räkte till modersmjölk bank, altså man kan säga att jag ammat andra barn o mitt eget i hela året! det ända jag säger, man ska lyssna på sitt kropp, det är man sugen på ska man äta lr dricka för det finns lika mkt dåliga baktetier som bra bakterier överallt! om man då ser bara på dåliga bakterier då bör vi nog svälta ihjäl för de är presis överalt lika med bra bakterier!

  • LaLola
    Irina Jonsson skrev 2014-11-05 01:44:13 följande:

    jag åt salami till v10, när jag blev v 10 fick jag en vidrigt smak av den, så bebben visar nog vad  den vill äta o vad inte :) hon/han vet att jag kommer ändå äta allt som jag är sugen på men bara slutar när smaken förändras för mig , lr iaf så längre ingen av oss mår dåligt av detta :) ja salami kanske man ska inte äta vid graviditeten men är en gravid kvinna jätte sugen på sånt (några kanske ska förstå vad jag menar med det) då skiter vi vad böcker säger! jag med min första barn åt salami hela graviditet o min son föddes hellt frisk! det som står i böcker menas ju bara om man äter för mkt än vanligt, i vissa kost böcker för gravida står det att man ska helst undvika te, kaffe, o kolsyrad vatten, man skal altså dricka vanlig vatten om man inte tycker om saft i hela graviditeten? det står oxå att man bör undvika rökt! hur ska det gå till altså  (t.e.x jag är nu andra gången gravid o kommer fira jul tsm med bebbe i magen) jag kan inte tänka jul utan ngt rökt! man säger att man ska inte dricka nå mkt vatten för att det kan försvåra förlossningen! inte alls var det så för mig jag drack hela graviditeten konstant hela tiden vatten o kolsyrad o sont, o inte det minsta hade svårt att föda, till o med min mjölk räkte till modersmjölk bank, altså man kan säga att jag ammat andra barn o mitt eget i hela året! det ända jag säger, man ska lyssna på sitt kropp, det är man sugen på ska man äta lr dricka för det finns lika mkt dåliga baktetier som bra bakterier överallt! om man då ser bara på dåliga bakterier då bör vi nog svälta ihjäl för de är presis överalt lika med bra bakterier!


    "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

    Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
Svar på tråden Gravid och drack alkohol