• Anonym (hu)

    Jag tror min nya kille skrattar åt min dotter pga hennes fettma

    Jag har träffat en ny man. Har varit singel i några år efter en hemsk skilsmässa. Jag har en dotter på 8 år sedan tidigare äktenskap.


    Den här nya mannen jag har träffat är väldigt god och fin. Däremot börjar jag känna att han skrattar åt min dotter. Inte att han är dum mot henne, men han skrattretas kan man väl säga. Det känns som att hon är hans offer att skratta åt, om jag ska uttrycka mig rätt. Ska ge några exempel:


    Min dotter är ganska tjock. Jag tror han ser komiken i det. Förre veckan när de hade talangjakt på skolan så skulle min dotter uppträda till en låt och dansa. Under detta framförande trampade hon snett och rullade av scenen. Då märker jag hur min nya kille sitter med händerna över ansiktet och darrar av skratt...men han försöker vara så diskret som möjligt.

    En annan gång när vi skulle bada i simhallen skulle min dotter dyka från hopptornet (2 meters höjd). Vi var i poolen och väntade på hennes hopp. Det blev lite fel så hon hamnade i magplask på vattnet. Då hör jag ett skratt (från min kille), och sedan ser jag att han går under vattnet för att dölja skrattet. Men jag ser hur det kommer bubblor ur vattnet vilket tyder på att han skrattar.

    Igår när han kom hem till oss på besök så hör han att min dotter storgråter. "Varför gråter hon" undrar han? "Hon gråter för att hon vill ha hamburgare från McDonalds"... Han blir tyst och jag ser hur han håller sig från att skratta. Efter en stund kommer vi överens om att vi ska äta McDonalds-mat. Han ska åka och hämta. Han frågar vad hon vill ha.. "jag kan äta 50 big mac ja e så hungrig", säger hon (självklart var hon ironisk). Då börjar han skratta igen.

    Jag vet att han skrattar åt hennes storlek. Varför skulle han annars skratta. Det finns fler tillfällen då han skrattat, exempelvis när vi var på ett zoo och några barn pekade på min dotter och sa "en elefant".

    Jag börjar tycka detta är jobbigt och vill på något sätt tala om det för honom? Eller är det fel av mig om jag talar om detta?


     

  • Svar på tråden Jag tror min nya kille skrattar åt min dotter pga hennes fettma
  • sextiotalist

    han försöker i varje fall hålla det diskret.
    Ja, det finns de som tycker lyteskomik är superroligt, som har den humorn, själv har jag väldigt svårt för den typen av humor, men den är ju socialt accepterad, man får alltså skratta åt folk som beter sig klantigt.

    Men du får samtidigt ta det som ett uppvaknande, din dotter har tydligen en övervikt, såpass så stor att barn kallar henne elefant. Det innebär att hon redan nu är utsatt pga hennes övervikt.
    Du kanske kan hjälpa henne med att få bort den (inget lätt arbete), för hur som helst, det kan inte vara roligt att pga sin övervikt bli utsatt, som barn eller vuxen.

    Uppenbarligen hindrar hennes övervikt redan henne nu, rullar ner för scenen t.ex

  • Påven Johanna

    Ja, det är ju vidrigt gjort. Å andra sidan verkar du också tycka att det är komiskt med tanke på dina ordval (och det är ju ännu mer sinnessjukt). "Rullade" av scenen. Kom igen liksom. 

    Jaja, får hoppas att det inte är sant. 

  • Anonym (Hmm)

    Tror inte det har att göra med att din dotter är tjock eller inte. Jag hade också skrattat om någon råkade göra magplask tex.. Jag tror han har annorlunda humor än du bara och tror han skulle skrattat i samma situationer även om din dotter var smal.

  • Anonym (Tjockis själv)

    Hur stor är din dotter? Med alla de exempel du radar upp och de ordval du använder undrar jag varför ni åkte till donken överhuvudtaget, varför inte laga till nått nyttigt

  • Anonym (idiot)

    Min fråga är hur du i hela friden kan tillåta din dotter att käka McDonaldsmat när hon är överviktig? Barn som är överviktiga löper mycket, mycket större risk att vara det i vuxen ålder också, vill du det? 

  • Anonym (Tjockis själv)
    Anonym (idiot) skrev 2014-09-29 15:49:19 följande:

    Min fråga är hur du i hela friden kan tillåta din dotter att käka McDonaldsmat när hon är överviktig? Barn som är överviktiga löper mycket, mycket större risk att vara det i vuxen ålder också, vill du det? 


    Fast det resonemanget håller inte, jag var aldrig överviktig som barn men är gravt överviktig nu men du vet väl att saker och ting kan förändras genom åren hoppas jag ;)
  • Påven Johanna
    Anonym (Tjockis själv) skrev 2014-09-29 16:18:51 följande:
    Fast det resonemanget håller inte, jag var aldrig överviktig som barn men är gravt överviktig nu men du vet väl att saker och ting kan förändras genom åren hoppas jag ;)
    Men kära någon, det finns hur många studier som helst som visat att överviktiga barn blir överviktiga vuxna. 

    Klippt från SLV:

    "Barn och övervikt

    Svenska barn väger allt mer och i dag är vart femte barn överviktigt. Övervikt är vanligare i socioekonomiskt svaga grupper. Ett barn som är knubbigt före fem års ålder behöver inte bli överviktigt som vuxen. Däremot blir mer än två av tre barn som är överviktiga i 10 till 13-årsåldern även överviktiga som vuxna."

    Tvärtom däremot, som i ditt fall - ja, där kan man sägas ha ett mycket större eget ansvar för den uppkomna hälsorisken. 


     

  • Anonym (Tjockis själv)
    Påven Johanna skrev 2014-09-29 16:33:52 följande:

    Men kära någon, det finns hur många studier som helst som visat att överviktiga barn blir överviktiga vuxna. 

    Klippt från SLV:

    "Barn och överviktSvenska barn väger allt mer och i dag är vart femte barn överviktigt. Övervikt är vanligare i socioekonomiskt svaga grupper. Ett barn som är knubbigt före fem års ålder behöver inte bli överviktigt som vuxen. Däremot blir mer än två av tre barn som är överviktiga i 10 till 13-årsåldern även överviktiga som vuxna."

    Tvärtom däremot, som i ditt fall - ja, där kan man sägas ha ett mycket större eget ansvar för den uppkomna hälsorisken. 

     


    Att jag blev överviktig har inget med eget ansvar att göra så inte ens det kan du lasta mig för, sorry
  • Påven Johanna
    Anonym (Tjockis själv) skrev 2014-09-29 16:54:01 följande:
    Att jag blev överviktig har inget med eget ansvar att göra så inte ens det kan du lasta mig för, sorry
    Nej, det är ju möjligt. Jag vet inte varför du är gravt överviktig men det är ju heller inte intressant i den här tråden. Jag svarade på ditt påstående om att Anonym (idiot)s resonemang inte skulle hålla och tillbakavisade det som felaktigt eftersom det bevisligen gör det. Resten av mitt inlägg gäller rent generellt men undantag finns förstås. 
  • Anonym (Kim)

    Din dotter är överviktig eller som du själv uttrycker det "ganska tjock" och du skriver att du tror att din nya kille "ser komiken i det"? Vad innebär det? Vad är komiken i att ett barn är överviktigt?

    Hur tänker du om din nya kille som "skrattretas" med din dotter när hon skadar sig genom att "rulla" av scenen eller dyka i vattnet med ett magplask? Tycker du att det är normalt att en vuxen person skrattar åt ett barn som ramlar av en scen eller som får ont av ett magplask?

    I mina öron är det inte ett normalt beteende att skratta åter barn när denne hamnar i en utsatt position som vid en olyckshändelse pga av ett fall. Ta ett allvarligt snack med den nya killen och fundera på hur du kan stötta barn när hon blir "skrattretad".

Svar på tråden Jag tror min nya kille skrattar åt min dotter pga hennes fettma