• Anonym (Em)

    dagen efter piller, försenad mens

    Hej! För en och en halv vecka sen tog jag dagen efter piller, igår skulle min mens komma men har inte kommit.. men jag har ändå mensvärk, lite annorlunda än vanligt men i alla fall. Är lite rädd att jag kan vara gravid, ni som tagit dagen efter piller och haft mens senare än vanligt.. har ni haft mensvärk vid den tid ni normalt brukar få mens då, utan att mensen kom? Eller fick ni också mensvärk senare?
     
    Undrar bara om detta kan vara molvärk och att jag är gravid, eller att jag får mensvärk "vid normal tid" (men ändå en konstigare värk) men mens försent? 


    Ursäkta för flummig tråd, hoppas ni ändå förstår:)

  • Svar på tråden dagen efter piller, försenad mens
  • Ziry

    Ett akut p-piller fungerar huvudsakligen genom att fördröja eller förhindra ägglossning. Hade du ägglossning dagarna runt sexet så fungerar inte tabletten.
    De senaste studierna som gjorts visar också att viss akut p-piller inte är lika effektiva om man väger 80kg eller mer.

    Mensvärk utan blödning låter ju tyvärr som en tidig graviditet. Det enda sättet att få veta är att ta ett test,

  • Anonym (Em)
    Ziry skrev 2014-09-29 18:49:38 följande:

    Ett akut p-piller fungerar huvudsakligen genom att fördröja eller förhindra ägglossning. Hade du ägglossning dagarna runt sexet så fungerar inte tabletten.
    De senaste studierna som gjorts visar också att viss akut p-piller inte är lika effektiva om man väger 80kg eller mer.

    Mensvärk utan blödning låter ju tyvärr som en tidig graviditet. Det enda sättet att få veta är att ta ett test,


    Tack för ditt svar! Men då jag också läst att dagen efter piller gör att mensen kan komma senare än normalt, så det kan ju också vara så. Men undrar då om mensvärken borde komma senare då också...? 

  • Anonym (Em)
    Anonym (Sök) skrev 2014-09-29 18:52:23 följande:

    Ungdomsmottagningen, provat gå dit?


    Hur ung/gammal ska man vara för att få gå dit?
  • Venne

    Köp ett gravtest i närmsta butik annars. Är det smidigaste alternativet. Testa imorgon bitti med morgonurin för säkrast resultat.

  • Anonym (Em)
    Venne skrev 2014-09-29 19:03:44 följande:

    Köp ett gravtest i närmsta butik annars. Är det smidigaste alternativet. Testa imorgon bitti med morgonurin för säkrast resultat.


    Men tänk så är det för tidigt för att visa rätt resultat? Eller det kanske det inte kan vara när jag borde ha mens, men har läst att för många visar det falskt negativt om man testar för tidigt.. kanske bäst att vänta några dagar? Eller? Gud jag vet inget om sånt här. Skäms
  • Ziry
    Anonym (Em) skrev 2014-09-29 19:08:08 följande:
    Men tänk så är det för tidigt för att visa rätt resultat? Eller det kanske det inte kan vara när jag borde ha mens, men har läst att för många visar det falskt negativt om man testar för tidigt.. kanske bäst att vänta några dagar? Eller? Gud jag vet inget om sånt här. Skäms
    Köp ett två-pack. Ta ett test imorgon och om det blir negativt och din mens ändå inte dyker upp så ta ett nytt test 19 dagar efter sexet.

    Om du är för gammal för ungdomsmottagningen så kan du vända dig till kvinnokliniken eller mvc för test och rådgivning.
Svar på tråden dagen efter piller, försenad mens