• erret

    Påträngande bekant

    Jag vet inte riktigt om detta är rätt kategori på tråden, men hur som helst:
    Sen jag blev gravid har en gammal vän hört av sig väldigt ofta till mig. Vi umgås aldrig annars och det var över ett år sedan vi sågs och tog en fika. Plötsligt vill hon ta upp kontakten, och jag gav det ett försök en gång men upplevde henne som väldigt påträngande. Hon började prata om att sitta barnvakt till bebisen när den är född och väldigt mycket hon pratade om kretsade kring bebisen. Hon gick även in på att hon skulle tycka det var roligt att bli inbjuden till min och min sambos framtida bröllop, vilket jag inte nämnt någonting om för henne då vi inte själva har bestämt någonting om något bröllop ännu. Dessutom har hon aldrig träffat min sambo. Hon nämnde även någonting om en möhippa och hur roligt det skulle vara. Efter detta så har jag försökt undvika henne i 4 månader, men hon ger sig inte. Nu har hon skickat ett meddelande till mig och frågar om hon får anordna en babyshower åt mig. Jag tycker detta känns väldigt konstigt... Och eftersom allt detta började när jag gick ut med att jag är gravid, känns det som att det är anledningen till att hon vill umgås med mig. Det och att hon vill gå på bröllop. Det känns i vilket fall väldigt påträngande och jag vet inte hur jag ska få detta att upphöra. Att ignorera henne funkar uppenbarligen inte, och då vi bor i en liten stad är chanserna stora att man träffar på varandra. Jag vill inte vara elak heller och säga till henne rätt ut hur jag känner. 
    Någon som varit med om samma sak? Att gamla bekanta hör av sig och plötsligt ska bli bästa vänner efter ni blivit gravida? Och vad gör man åt det? Tips tack!! 

  • Svar på tråden Påträngande bekant
  • Pimpinellan

    Man säger som det är åt personen ifråga. Om du förlorar henne helt på kuppen kanske inte gör nåt,men chansen finns ju att hon blir mer normal också. Om du inget gör/inget säger få du dras med den här situationen. Lösningen på nästan alla relationsproblem är kommunikation!

  • erret

    Jag vet ju egentligen att det bästa är att bara prata med henne om det. Men jag känner mig så elak, när jag vet att hon bara menar väl. Men jag klarar inte av det där påträngande. Eller jag bara känslig? Hon har kille på annan ort, och har inga andra vänner hon umgås med.

Svar på tråden Påträngande bekant