• Anonym (Stackars små!)

    Vad kan vi göra för att hindra att småbarnsföräldrar, måste börja jobba när barnen är 1 år?

    Jag verkligen lider med de föräldrar som börjar lämna sina barn på förskolan, när de nyss fyllt 1 år! Är inte föräldrarledigheten längre än så? Åtminstone 18 månader? Ser väldigt många 1åringar, som inskolas, och vill ni veta? De är alldeles för små! De begriper helt enkelt inte att mamma/ pappa kommer tillbaka!

    Jobbar i förskolemiljö, och upplever att barnen är mogna runt 18 mdr. ålder, men absolut inte vid 1 år!

    Så vad kan vi göra för att dra ut på föräldraledigheten? Så man inte lämnar dem så tidigt? De får ju panik, och personalen har svårt att hantera kanske 12-15 små liv, som alla längtar efter mamma/ pappa.

    Personalen är ofta bara 2-3 vuxna. Vad kan ni föräldrar göra för att kräva bättre möjligheter för era pyttesmå barn? Skriken skär i hjärtat.BabyGråter

  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att hindra att småbarnsföräldrar, måste börja jobba när barnen är 1 år?
  • Tow2Mater

    Vill du forsoka forhindra foräldrar från att lämna sina barn, eller ge dem dåligt samvete over det, kanske du inte borde jobba där?

  • sextiotalist

    Men det där är ju individuellt. Min grabb var ett riktigt dagisbarn, han älskade dagis från dag ett, inte så konstigt, han fick genast ett hov av uppvaktande flickor som inte gjorde annat än såg till att han hade det toppen (tråkiga mamma var tvungen att laga mat och annat när hon var med mig)

    Enligt personalen så fanns det dagisbarn, som älskade dagis och barn som inte alls trivdes i dagismiljön.

    Jag vet att det på vissa dagis blivit sämre, men jag har flera småbarnsföräldrar kring mig (flera kolleger) och de har berättat att det har varit olika från barn till barn hur det fungerat. En del har trivts som fisken i vattnet från dag ett, andra har inte alls gillat att vara på dagis.

    Men vi har redan lång föräldraledighet. I många andra länder så börjar barnen redan vi 6 månader. Min väninna som bor i USA har haft dagmamma åt sina barn sedan de var 6 månader. De är idag mycket harmoniska och trevliga tonåringar som bara har trevliga minnen från sin tid hos dagmamman 

  • Anonym (XP)

    Om du mår så illa av det tycker jag du ska byta jobb. Barnen mår knappast bättre av en pedagog som speglar sina egna känslor på barnen. 

  • Anonym (Wildrat)

    Jag var tvungen att skola in vid 1år för jag hade nästan inga dagar kvar. Har man låg ersättning måste man ta fler dagar och då räcker de inte så långt. Nu gjorde det inte så mycket då sonen älskar dagis och alltid gjort det samt att jag blev arbetslös så han bara var 15 timmar.

    Men för att kunna vara hemma längre så föreslår jag höjd ersättning, ta bort taket och höj lägstaersättningen.

  • Anonym (Fuji)

    Ja du.. Föräldrarna kanske ska planera sin ekonomi så att de har råd att ta ut färre dagar och vara hemma lite längre?

  • Anonym (Stackars små!)
    Tow2Mater skrev 2014-09-29 19:21:11 följande:

    Vill du forsoka forhindra foräldrar från att lämna sina barn, eller ge dem dåligt samvete over det, kanske du inte borde jobba där?


    Nej , nej! Jag är inte pedagog, eller barnskötare. Men jobbar i den miljön, så det är bara mina egna reflexioner. Men jag undrade om inte föräldraledigheten åtmintone är 18 mdr. nu för tiden?
  • Anonym (olika)

    Jag är idag medelålders men minns ännu hur jag inte tyckte om de veckor när jag som liten bara fick vara två dagar i veckan vid dagis. Var då varannan vecka två dagar i veckan och varannan vecka tre dagar i veckan. Jag har inte varit en sekund för mycket vid dagis heller. Mitt eget barn däremot trivdes/trivs bäst hemma.Och tack och lov fick han vara hos sin farmor tills han blev tre år samt att jag jobbade deltid så det blev aldrig mycket tid vid dagis för honom. 

  • Anonym (Stackars små!)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-09-29 19:26:49 följande:

    Jag var tvungen att skola in vid 1år för jag hade nästan inga dagar kvar. Har man låg ersättning måste man ta fler dagar och då räcker de inte så långt. Nu gjorde det inte så mycket då sonen älskar dagis och alltid gjort det samt att jag blev arbetslös så han bara var 15 timmar.

    Men för att kunna vara hemma längre så föreslår jag höjd ersättning, ta bort taket och höj lägstaersättningen.


    Jag är glad att höra det, det är väl bara jag då, som tar åt mig skriken. ;g vet att personalen är underbara, och totalkompetenta. Men tycker ändå att de är för små, vid 1 års ålder.
Svar på tråden Vad kan vi göra för att hindra att småbarnsföräldrar, måste börja jobba när barnen är 1 år?