• Millann92

    Epoq, Ikea eller Härjedalskök?

    Hej! Glad

    Vi ska börja renovera vårt kök nu och hade över Härjedalskök nyss som endast byter luckor och handtag. Priset för 16 nya luckor blir totalt 38000! Då ingår montering som görs på en dag, men jag tycker det låter väldigt dyrt för bara luckor och handtag!?

    Vi har kollat upp epoq kök från elgiganten med och där har dom ritat upp ett kök med nya skåp, luckor, handtag, bänkskiva, diskho samt blandare för cirka 25000. Detta låter mycket mer lockande för oss, men enligt säljaren från härjedalskök kommer kostanden för montering gå upp mot 30-40 000 kr, vilket låter väldigt mycket i våra ögon... stämmer det att montering är så dyrt?

    Så jag skulle gärna vilja höra lite andra erfarenheter angående kök från epoq och ikea? Hur mycket har monteringskostanden gått på för er? Hur lång tid tog monteringen? Finns det någon chans att få ett nytt kök för runt 30-40000 inklusive montering?

    Vi vill gärna hålla nere kostanden då det endast är en bostadsrättvilla som vi mer ser som en mellanlandning innan vi köper ett riktigt hus.

  • Svar på tråden Epoq, Ikea eller Härjedalskök?
  • gertie

    Vet inte hur mycket montering går på för jag skulle aldrig i livet betala för det när det kommer till kök. Det är enkelt att montera kök själv, om man är någotlunda händig. 

    Skulle dock inte välja epoq. Skulle välja kvikk eller ikea, kvikk är ju lite dyrare men MYCKET snyggare.

    38 k för nya luckor till gamla stommar skulle jag aldrig i hela livet betala! Och inklusive montering - att hänga tillbaka luckorna eller? Haha, vilket skämt! 

  • SupersurasunkSara

    INTE Härjeddalskök!

    Kostar lika mycket för luckorna som du kan få ett helt kök för. Vet ingen som har Epoq, men det är ju det de använder i tex Arga snickaren. De har också många stl på sina skåp vilket kan vara bra om man har ett gammalt kök med udda mått

  • Christofer2

    Hej,
    Jag har aldrig klagat på nåt eller nån i något online forum, men här måste jag. Kanske för att jag alltid brukar göra bra förarbete innan köp. Kollar prisjakt, läser forum och omdömen. Men denna gång gick jag på känsla, och då blev allt fel!

    Jag bor på ca 43 kvadrat i Vasastan, Stockholm. Mitt kök är litet, typ kokvrå, ca 2 x 2m, standard från 1998 med original-layout från 1936. Jag ville fräscha upp känslan så jag anlitade Härjedalskök. Fick en offert på ca 65 000kr. Tyckte det var dyrt, men tänkte, jag har pengar och de verkar proffsiga! (Datum ca april 2017)

    De skulle byta ut luckor, beslag, LED-list, diskho, köksfläkt/kåpa samt 2st bänkskivor. Alltså inte spis, kylskåp eller kakel. Jag anlitade dem för att jag ville/trodde de skulle vara totalansvariga.

    Sen kom snickaren från ett bolag, rörmokaren från ett annat och elektrikern från ett tredje.

    Jag fick fel grejer, det var fel mått och snickare samt rörmokare var slarviga! Alla skyllde på varandra och jag stod ensam kvar i en röra. Alla ovan nämnda hantverkare ville bara in och göra minsta möjliga, så enkelt och snabbt som möjligt, och inte ta ansvar för helheten. Detta var ca maj 2017. 3-4 månader senare, ca aug/sept återkom de och fixade en del av felen.


    Det är fortfarande ca 10 fel kvar, men det är ju säljarens fel och han jobbar inte kvar längre.


    Jag fick en kompensation på ca 25 000kr. Alltså de fick 40 000kr av mig istället för 65 000kr.


    Med tanke på vad jag fått, så är jag inte nöjd! Tycker det dem gjort är värt max 25 000kr.


    Detta efter massa mejl och bilder/bevis (satte ihop en PowerPoint med alla fel) fram till ca november 2017 höll vi på argumentera. Under denna tid när vi diskuterat har jag fått ca 4-5st betalningspåminnelser med hot om inkasso/kravhantering! Har nu betalat ca 40 000kr för jag vill inte hamna hos kronofogden!


    Jag har suttit som BRF-styrelsemedlem i ca 10 år, och träffat både proffsiga och mindre proffsiga företag/hantverkare. HärjedalsKök är tyvärr inte proffsiga! Måla hellre om dina köksluckor än att låta dem krångla till allt! De tar dessutom överpriser på allt, men det verkar vara så i köks-branschen.


    Mattias Forsman från HärrjedalsKök har hjälpt mig med ca 25 000kr i kompensationen, men jag tycker inte det räcker, ett företag ska inte gå med vinst när det sköts så dåligt! Mattias tycker jag ska söka kompensation från de andra hantverkarna, vilket jag gjort utan framgång.


    Mitt Omdöme: Det har tagit alldeles för lång tid, även min tid då jag agerat koordinator, samt varit frustrerande. Känner mig lurad! Kommer aldrig anlita HärjedalsKök eller rekommendera dem till någon någonsin!

Svar på tråden Epoq, Ikea eller Härjedalskök?