• Detoxt­jejen
    Äldre 29 Sep 22:06
    2260 visningar
    22 svar
    22
    2260

    Hälsosam uppladdning inför graviditet 2015

    Hej!
    Jag och min man bestämde i helgen att vi ska försöka bli gravida under vår/sommar 2015. Jag känner ett behov av att bygga upp kroppen och fylla på med nyttig kost för att optimera min hälsa så att jag kan bli gravid och må bra under graviditeten.

    Är det någon annan i samma tankar? Vore så inspirerande att dela tips och idéer i denna fråga och så småningom följa varandra i en graviditet.

    Mina mål är att minska socker, koffein, och stress samt träna lite mer och äta mycket grönsaker. Ska börja med folsyra snarast också.

    Häng på!

  • Svar på tråden Hälsosam uppladdning inför graviditet 2015
  • Äldre 2 Oct 06:57
    #1

    Tycker det låter som en bra idé att boosta kroppen med bra mat och träning

    Skulle gärna göra detsamma men vet inte riktigt var jag ska börja, hur tänker du? Vad har du för utgångsläge, hur äter du och tränar idag?

  • Detoxt­jejen
    Äldre 2 Oct 07:21
    #2
    Alma84 skrev 2014-10-02 06:57:06 följande:

    Tycker det låter som en bra idé att boosta kroppen med bra mat och träning

    Skulle gärna göra detsamma men vet inte riktigt var jag ska börja, hur tänker du? Vad har du för utgångsläge, hur äter du och tränar idag?


    Jag äter för mkt dumheter som sötsaker och så. Tränar lite styrka hemma och raska promenader varje dag. Helt normalviktig, men lite fluffig.

    Min målsättning är att kunna ha en frisk, stark och välnärd kropp, så jag vill öka på styrketräningen, få bättre kondition och även äta mer näringsrik kost och färre tomma kalorier. Jag tror på det där med att ha nån att bolla med för att ha extra motivation och det är därför jag startade tråden.

    Det kan också vara kul att diskutera nya rön om kost, hälsa och fertilitet.

    Hur är ditt läge? Har du barn sedan tidigare?
  • Äldre 2 Oct 07:35
    #3
    Håller med om att det låter som en väldigt bra idé! 

    Själv har jag dragit ner rejält på onyttigheter i form av godis, snacks och bakelser. Har ökat på med mer grönsaker och börjat med att ta folsyra-tillskott. Det svåraste jag tycker är att få till en bra rutin kring gymmandet. Har aldrig haft någon särskild rutin när det gäller just styrketräning. 

    Jag har inga barn sen tidigare och jag och min man tänker nog att vi ska försöka rätt snart, främst då att jag är rädd (utan särskild anledning egentligen) att det kan ta tid innan det blir en bebis. 
  • Äldre 2 Oct 07:40
    #4

    Låter lite som jag då

    Har inga barn sedan tidigare så allt det här känns nytt!

    Utöver mat och träning behöver jag hitta en balans för att inte stressa! Tror iofs att träningen gör gott för den biten. Ska försöka lägga in något yogapass varje vecka t.ex.

    Vi får väl hitta lite delmål att sikta mot! Har börjat trappa ner på helt onödigt socker som godis och fika, men det är lätt att falla tillbaka när det bjuds (eller PMSen slår till haha)

    Hoppas att några fler hoppar på tråden!

  • Äldre 2 Oct 07:52
    #5
    Thisisme84 skrev 2014-10-02 07:35:59 följande:

    Håller med om att det låter som en väldigt bra idé! Själv har jag dragit ner rejält på onyttigheter i form av godis, snacks och bakelser. Har ökat på med mer grönsaker och börjat med att ta folsyra-tillskott. Det svåraste jag tycker är att få till en bra rutin kring gymmandet. Har aldrig haft någon särskild rutin när det gäller just styrketräning. Jag har inga barn sen tidigare och jag och min man tänker nog att vi ska försöka rätt snart, främst då att jag är rädd (utan särskild anledning egentligen) att det kan ta tid innan det blir en bebis. 


    Kul om du hänger på! Tänker precis likadant om rädslan att inte bli gravid...

    Ska vi sätta upp veckomål för träningen? Själv har jag planerat att ta mig till gymmet för första gången på länge idag
  • Äldre 2 Oct 07:55
    #6

    Såg på min sida nu (är ny medlem) att det står att jag är 44. Jag är 30, och annars hade jag nog varit en aning mer stressad i det här avseendet :)

    Vad har ni för tanke/mål med träningen? Att stressa av, stärka muskler osv?
    Delmål låter bra! 

  • Detoxt­jejen
    Äldre 2 Oct 10:12
    #7

    Mitt mål med träningen är att inte få ont i ryggen under graviditeten och att orka med mitt jobb(tandläkare). Under min första graviditet mådde jag toppen, men är rädd att anar blir jobbigare pga att det är svårt att vila och att kroppen frestas för andra gången.

    Målet med kosten är att försöka till vara ren från allt för mycket kemikalier och så och även kunna undvika totalt frosseri när jag blir gravid.

  • Äldre 19 Oct 22:57
    #9

    Jag och min man har nyligen bestämt att vi ska börja försöka bli gravida i slutet av januari, efter vår bröllopsresa. Jag är 30 (blir om en månad) och min man blir 26. Jag har förmånen att vara gift med en officerare som dessutom är utbildad PT med intresset träning och kost, så har stor hjälp av honom. Jag har svag ryggmuskulatur och är svag för sötsaker, min fördel är att jag ändå håller mig i bra form för jag har sedan tidigare lagt om min kost så jag i matig utesluter snabba kolhydrater. Jag brukar träna hemma, korta intensiva pass.. har vart slarvig med både kost och träning senaste tiden men nu i samband med planerad graviditet har jag bestämt mig för att komma igång igen för att ge kroppen bästa förutsättningar :) roligt om vi blir ett gäng som peppar varandra på den här resan! :D

  • Äldre 8 Nov 16:13
    #9

    Vi planerar att försöka bli gravida under 2015, och jag har precis som du bestämt mig för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar!

    Jag är något överviktig, men lever ett hyfsat hälsosamt liv tror jag. Jag är vegetarian, äter varken kött, fisk, ägg eller mjölkprodukter. Lever på väldigt mycket grönsaker, frukt och baljväxter, och det ska ju vara bra. ^^
    Jag får mig en ganska stor portion vardagsmotion, då jag har en aktiv hobby som jag utövar dagligen och som dessutom kräver att jag cyklar mellan 2.5-3 mil varje dag. Jag har en stark kropp med god grundkondition, men är lite vadderad.. 

    Förändringar jag tänkt införa: 
    *sluta med kaffe
    -Jag dricker kaffe enbart på jobbet och det är ingen stor grej för mig, så jag kan lika gärna sluta.. 

    *Vara restriktiv med intag av "sötsaker". 
    -Har lite för lätt att ta mig en guldnougat eller en delicatoboll som "mellanmål". Nu ska det bli frukt istället, eller grönt! Och satsa på rejäla bra mellanmål så behovet inte uppstår.

    *Yoga
    -Tänker att det är bra för både kropp och sinne, så jag har anmält mig till en yogakurs. 

    Jag har ätit multivitamintabletter med folsyra det senaste året och det ska jag fortsätta med. Äter även b12 och D-vitamin pga min kost. 

    Nu kör vi, med önskan om plus 2015! :D 

  • Äldre 26 Nov 21:48
    #10

    Intressant ! Puffar lite! Jag tänkte också minska på koffeinet, svårt känner jag. Är väldigt trött på jobbet! Men man får göra allt för bebis!

Svar på tråden Hälsosam uppladdning inför graviditet 2015