• Anonym (Gemigråd)

    Hur Förhandla arvodet? kontrakt?

    Organisationen jag jobbar med idag ligger under SKLs rekommendationer. Känns lite som att man blivit lite lurad av de. Vid tidigare kontrakt tänkte jag inte på arvodet eller omkostnaden. Men en ny placering kommer dyka upp. Denne gång vill jag förhandla med tanke på att jag gick back själv ekonomisk (tjänstledigt som inte jag fick betalt för) långa bilresor till möten (fick inte betalt). De sa hela tiden att jag skulle ta pengar från omkostnaden men den täckte ju precis samtliga utgifter barnet har. Jag behöver hjälp hur man kan förhandla arvodet. Startbudget för saker har jag heller inte fått. (Det får du ta från omkostnaden får man till svar) Jag lägger jättemycket tid och kraft för barnet som bor hos mig. Beredskap dygnet runt Om det skulle mot förmodan hända något så finns jag till. Möten, bup kontakt, skolmöten, träningar, tjänstledigt (påverkar semesterlön och pansion) ect ect täcker mycket av kalendern.
    Hur kan man på bästa sätt förhandla om arvodet?
    Vilka viktiga saker ska man få inskrivet i kontraktet?
    För info så har jag varit familjehem/jourhem i 2 år.
    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Hur Förhandla arvodet? kontrakt?
  • Amanda84

    Jag är nog inte rätt person att svara på det här, men går det ens att förhandla om arvodet? Du har väl en summa som skall täcka omkostnader och om det inte räcker så får du väl skicka in kvitto och så prövar de (vilka det nu är som prövar det) om de ökade kostnaderna skall godkännas. Det är det enda jag kan tänka mig fungerar, för ett arvode eller omkostnader kan man väl inte förhandla kring? Vad står det i reglerna?

  • Joce82

    Allt är en förhandlingsfråga.. Sök dig till familjehemsgruppen på facebook, där kommer du få råd och stöd

  • Nalliwer

    Blir väldigt nyfiken på vem du jobbar för. De privata aktörerna inom området brukar ju bjuda väldigt generöst när det gäller ersättningarna just för att kunna konkurera ut kommunerna.
    Svårt att ge konkreta råd utan att veta vad du har för placering och vad du får men dubbla skl ersättningar är ett riktmärke som inte bör vara något problem. Du kan ju kolla med den placerande kommunen vad de får betala för platsen så har du i alla fall ett hum om vad organisationen har att röra sig med.

  • Anonym (Familjehem)

    Jag är både familjehem och jourhem, åt en kommun, och de är rätt tuffa i förhandlingar, men nu var det de som tjatade att jag skulle bli familjehem åt en liten pojk (jag trivs bättre som jourhem) som fäst sig vid oss och vi vid honom, så vi förhandlade fram 16000:- i arvode (samma som jourhemsarvodet) och lön måste vi faktiskt ha, hur hemskt alla än tycker om det. Och sen högsta omkostnaden som är 6290:- per månad.

    Han ska ju ha samma som våra egna, inkl sparande, moppe, körkort, aktiviteter mm.

    Alla tycker det är så fult att vi får lön och omkostnad, och hade jag vart rik, hade jag lagt alla mina pengar för barnet, på ett sparande till dom, men nu är jag inte rik, jag har gått ner över 5000:-/månad när jag bytte jobb o blev jourhem.

    Jag skulle aldrig ta ett barn där omkostnaden är under 5500:-. Sen om man jobbar med ett vanligt jobb också, skulle jag bara begära arvode på 4-5000:-.

  • Jvvek999

    Hej

    Undrar vad du får ut i arvode i dag 2019 och vilken aktör som är bäst .

    Jag funderar på att bli familjehem jobbar i dag på ett hvbhem

Svar på tråden Hur Förhandla arvodet? kontrakt?