• Anonym (förtv­ivlad)
    Äldre 30 Sep 03:38
    5721 visningar
    19 svar
    19
    5721

    Vattenavgång v.15+3?:(

    Så himla lycklig över att äntligen ha blivit gravid. Lycka när vi passerat v 12. Lycka när vi såg hjärtat på UL v 13+1. Lycka att börja känna fladder och små buffar v 14+4.

    ..och så tog jag en dusch igårkväll och direkt efteråt kände jag något som rann ner för benen. Ignorerade, säkert bara lite kiss eller vattniga flytningar. Men nej, minsta lilla rörelse efter det och det rinner ut vatten. Några få sammandragningar men ingen som gjort ont (än). Varit vaken hela natten, gråtit!

    Pratat med förlossningen och vi ska in om några timmar. Hatar min kropp som inte gör sitt jobb. Lilla hjärtat har buffat på ganska mycket inatt, tänk om vi kunde ha sån tur att det bara är extremt mycket flytningar och att du klarar dig! Vågar dock inte hoppas, med tanke på hur mycket det runnit:(

    Finns det någon som upplevt något liknande som kan hjälpa mig? Någon det gått bra för? Någon med erfarenhet av hur det är att föda fram barnet i den här veckan, dött?

  • Svar på tråden Vattenavgång v.15+3?:(
  • Anonym (Kram)
    Äldre 30 Sep 06:00
    #1

    Usch vad hemskt! Hoppas verkligen det är något annat än vattnet och att det lilla livet mår bra!

  • Anonym­aKlara
    Äldre 30 Sep 06:07
    #2

    Jag får ont i magen när jag läser om det här. Jag håller alla timmar i världen för dig!

  • Äldre 30 Sep 06:25
    #3

    Håller tummarna att det går bra för er!

    Jag födde min son 7,5v för tidigt och set startade med vattenavgång av sig själv... låg på bb 5dagar inann han tittade ut.

    inne på neo träffade jag många vars barn hade kommit ännu tidigare och de har en vägg med bebisar som kommit för tidigt.

    OM det skulle komma igång nu så har bebisen ändå stor chans o klara sig. Dagens vård av för tidigt födda är så pass bra! :)

  • Äldre 30 Sep 06:37
    #4

    Kommer tänka på dig/er hela dagen och hoppas att den lille ska klara sig igenom detta om vattnet har gått. Styrkekramar!

  • Äldre 30 Sep 08:20
    #5

    Nej fy va hemskt! Hoppas de går bra! Tänker på er!

  • Anonym (Hålle­r tummar­na)
    Äldre 30 Sep 08:41
    #6
    rere88 skrev 2014-09-30 06:25:20 följande:

    Håller tummarna att det går bra för er!

    Jag födde min son 7,5v för tidigt och set startade med vattenavgång av sig själv... låg på bb 5dagar inann han tittade ut.

    inne på neo träffade jag många vars barn hade kommit ännu tidigare och de har en vägg med bebisar som kommit för tidigt.

    OM det skulle komma igång nu så har bebisen ändå stor chans o klara sig. Dagens vård av för tidigt födda är så pass bra! :)


    Du tror väl ändå inte att ett foster i vecka 15+3 klarar sig? :o
  • Anonym (föda tidigt­)
    Äldre 30 Sep 08:49
    #7
    rere88 skrev 2014-09-30 06:25:20 följande:

    Håller tummarna att det går bra för er!

    Jag födde min son 7,5v för tidigt och set startade med vattenavgång av sig själv... låg på bb 5dagar inann han tittade ut.

    inne på neo träffade jag många vars barn hade kommit ännu tidigare och de har en vägg med bebisar som kommit för tidigt.

    OM det skulle komma igång nu så har bebisen ändå stor chans o klara sig. Dagens vård av för tidigt födda är så pass bra! :)


    Om det stämmer att hon bara är i vecka 15+3 går det ju tyvärr inte att rädda bebisen nu. Däremot kan man göra mycket för att få den att stanna kvar och överleva i magen och fostervattenmängden kan öka igen. Men den behöver ju stanna i magen i nästan 2 månader till innan den har en chans att överleva utanför livmodern.
  • Anonym (FEL)
    Äldre 30 Sep 11:36
    #8
    rere88 skrev 2014-09-30 06:25:20 följande:

    Håller tummarna att det går bra för er!

    Jag födde min son 7,5v för tidigt och set startade med vattenavgång av sig själv... låg på bb 5dagar inann han tittade ut.

    inne på neo träffade jag många vars barn hade kommit ännu tidigare och de har en vägg med bebisar som kommit för tidigt.

    OM det skulle komma igång nu så har bebisen ändå stor chans o klara sig. Dagens vård av för tidigt födda är så pass bra! :)


    Nej, nej, nej. Fel, fel, fel.
    Ett foster i vecka 15+3 går INTE att rädda. 
  • Äldre 30 Sep 11:48
    #9

    Åh nej så fruktansvärt
    Håller tummen att det inte är så illa som det verkar..


    Flicka 2009, Flicka 2013, Flicka 2014 - Jackpot!
  • vimsa
    Äldre 30 Sep 12:04
    #10

    Tio tusen miljoner stöttekramar. Önskar av hela mitt hjärta att du inte ska behöva gå igenom samma som jag. 2011 fick jag vattenavång i v 19+0. Inget gick att göra och jag födde en liten flicka ca ett dygn senare. Ett barn född före v 23 är förlitet och räddas ej. Födde 2012 en till flicka i v 26. Låg inne på sjukhus från v 22+6. Henne hunde de rädda. En vecka innan hon föddes så gick vattnet. Läkarna sa att det kan återbildas men som i mitt första missfall så var det total vattenavång så förlossningen startade. Trots att jag hade kvar vatten då startade förlossning även andra gången. Vill du prata så finns jag här för dig. Mitt tips är dock att se till att du / ni får professionell hjälp. För ca ett halvår sedan rasade mitt liv av allt som hänt och jag håller nu sakta sakta på att bygga upp det i gen. Så ta hjälp. Ensam är inte stark. Kramar till er båda.

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 16:04
    #11

    Tusen tack för alla stöttande ord, det hjälpte mig under bilresan in till lasarettet (har en bra bit att åka).

    På gyn blev jag Tack och lov väldigt bra bemött. Först gjordes ett UL där vi fick se lilla hjärtat slå och bebisen levde rövare. Fostervattenmängden var HELT normal.

    Sedan lämnades ett urinprov för att utesluta UVI, som ibland kan få en att läcka urin utan att man "märker" det. Urinprovet visade ingen UVI.

    Sen dröjde en lång väntan på läkare som var på operation. Till slut gjordes en gynundersökning och ännu ett UL. Och så togs ett prov för att se om det var fostervatten som läckte eller ej och det blev blankt (glädjetårar).

    Bebisen mår prima där inne och det var tack och lov inte vatten som läckte! Förklaringen blev att jag däremot hade otroligt mycket vattniga flytningar, tom läkaren var chockad. Han hade full förståelse för att jag trott att det var vatten och tyckte vi gjorde HELT rätt som åkte in för en koll. Antagligen har bebisens tyngd gjort att flytningarna samlats och inte runnit ut och helt plötsligt kom allt på en gång. Det var läkarens teori.

    Äckligt som tusan att behöva ha så extremt mycket flytningar att det liksom ska rinna såna mängder men vilken lättnad vi känner nu att det inte var vatten iaf!:)

    Ska man våga slappna av och njuta lite nu?

  • Anonym (Kram)
    Äldre 30 Sep 17:41
    #12
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-09-30 16:04:14 följande:

    Tusen tack för alla stöttande ord, det hjälpte mig under bilresan in till lasarettet (har en bra bit att åka).

    På gyn blev jag Tack och lov väldigt bra bemött. Först gjordes ett UL där vi fick se lilla hjärtat slå och bebisen levde rövare. Fostervattenmängden var HELT normal.

    Sedan lämnades ett urinprov för att utesluta UVI, som ibland kan få en att läcka urin utan att man "märker" det. Urinprovet visade ingen UVI.

    Sen dröjde en lång väntan på läkare som var på operation. Till slut gjordes en gynundersökning och ännu ett UL. Och så togs ett prov för att se om det var fostervatten som läckte eller ej och det blev blankt (glädjetårar).

    Bebisen mår prima där inne och det var tack och lov inte vatten som läckte! Förklaringen blev att jag däremot hade otroligt mycket vattniga flytningar, tom läkaren var chockad. Han hade full förståelse för att jag trott att det var vatten och tyckte vi gjorde HELT rätt som åkte in för en koll. Antagligen har bebisens tyngd gjort att flytningarna samlats och inte runnit ut och helt plötsligt kom allt på en gång. Det var läkarens teori.

    Äckligt som tusan att behöva ha så extremt mycket flytningar att det liksom ska rinna såna mängder men vilken lättnad vi känner nu att det inte var vatten iaf!:)

    Ska man våga slappna av och njuta lite nu?


    Vad skönt att höra!!

    Hoppas du kan slappna av lite och njuta av graviditeten!
  • Äldre 30 Sep 17:47
    #13

    Å så skönt att höra! Tänkt på dig hela dagen! Nu kan du njuta av att vara gravid ! Lycka till med allt

  • Anonym (förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 18:27
    #14
    Orkide skrev 2014-09-30 17:47:01 följande:

    Å så skönt att höra! Tänkt på dig hela dagen! Nu kan du njuta av att vara gravid ! Lycka till med allt


    Ååh tack:) känner mig som världens fjant såhär i efterhand men att läkaren förstod mig och påpekade flera gånger att vi gjort rätt som åkte in är ju ändå ett tecken på att det faktiskt kunde ha varit så illa som vi befarade.

    Kommer somna gott inatt:)
  • vimsa
    Äldre 30 Sep 19:04
    #15

    Så underbart skönt att höra ts. Du ska se att det går bra. Kram

  • Äldre 30 Sep 20:52
    #16

    Fantastiskt bra besked, grattis!!

  • Anonym (ops)
    Äldre 30 Sep 21:41
    #17

    Vilken tur! Lycka till i fortsättningen ts!

    Jag har under senaste veckorna också haft väldigt mkt vattniga flytningar v15 för mig. Inte så roligt och självklart oroar man sig. Men tur det gick så bra! :)

  • Anonym (Jag)
    Äldre 30 Sep 21:48
    #18

    Skönt att höra TS!

  • linnea­20
    Äldre 20 Oct 21:37
    #19

    Åh så skönt att det gick bra!


Svar på tråden Vattenavgång v.15+3?:(