• Anonym (Ostsu­g!)
    Äldre 30 Sep 11:11
    1828 visningar
    10 svar
    10
    1828

    Törs jag äta en sallad med Chevréost trots gravid v 8 ?

    Vet att livsmedelsverket skriver att man ska UNDVIKA chevre ost
    Men fick sådant enormt sug efter det idag!
    Törs jag äta en sallad med chevre till lunch?
    Står de undvika så borde de ju vara OK en gång iaf?

  • Svar på tråden Törs jag äta en sallad med Chevréost trots gravid v 8 ?
  • Äldre 30 Sep 11:12
    #1

    Nej undvika betyder inte att det är okej en gång. Gratinera osten så är det helt okej.

  • Äldre 30 Sep 11:12
    #2

    Jag hade aldrig gjort det... Jag fick samma sug när jag var i v.8 när det kommer till brie ost men jag avstod...

  • Anonym (Ostsu­g!) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 11:20
    #3

    OK, att de inte står TOTALFÖRBUD då? ist för att Undvika? Då trodde jag det var ok en enstaka gång, märkligt att det ska behöva stå så luddigt!

  • Äldre 30 Sep 11:44
    #4
    Anonym (Ostsug!) skrev 2014-09-30 11:20:15 följande:

    OK, att de inte står TOTALFÖRBUD då? ist för att Undvika? Då trodde jag det var ok en enstaka gång, märkligt att det ska behöva stå så luddigt!


    Det är ju bara du själv som avgör... Ingen annan kan ta ditt beslut...
  • Äldre 30 Sep 11:51
    #5
    Anonym (Ostsug!) skrev 2014-09-30 11:20:15 följande:

    OK, att de inte står TOTALFÖRBUD då? ist för att Undvika? Då trodde jag det var ok en enstaka gång, märkligt att det ska behöva stå så luddigt!


    Man vet ju aldrig om osten är smittad. Är den smittad så räcker det ju att du ätit den en gång :) Sen väljer man ju själv om man vill riskera det.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (M)
    Äldre 30 Sep 11:52
    #6
    Anonym (Ostsug!) skrev 2014-09-30 11:20:15 följande:

    OK, att de inte står TOTALFÖRBUD då? ist för att Undvika? Då trodde jag det var ok en enstaka gång, märkligt att det ska behöva stå så luddigt!


    Klart det inte är förbud på det, eller att röka. Du får ju avgöra själv om det är värt risken.
  • Äldre 30 Sep 12:10
    #7
    Anonym (Ostsug!) skrev 2014-09-30 11:20:15 följande:

    OK, att de inte står TOTALFÖRBUD då? ist för att Undvika? Då trodde jag det var ok en enstaka gång, märkligt att det ska behöva stå så luddigt!


    De kan inte förbjuda något ju.....så det är ju inte alls luddigt.
    Man får ju avgöra själv om man vill riskera något. En del följer kostråden till punkt o pricka o andra struntar i de helt.
  • Anonym (.)
    Äldre 30 Sep 12:14
    #8

    Att undvika betyder ju att avstå. På vilket sätt är det luddigt?
    Du bestämmer. Tycker du verkligen att en ost är värd missfallsrisken? Det spelar väl ingen roll hur god den är? Det finns ju så mycket annat som du kan äta.

  • Äldre 30 Sep 19:42
    #9

    Det finns ingen pastöriserad ost du kan tänka dig att ersätta chevren med?

  • Äldre 30 Sep 21:48
    #10

    Jag struntade i kostråden helt. Åt det som min kropp ville ha (var bara sugen på väldigt få saker). Alkohol drack jag givetvis inte dock.

Svar på tråden Törs jag äta en sallad med Chevréost trots gravid v 8 ?