• Anonym (snart mamma)
    Äldre 30 Sep 11:38
    5102 visningar
    18 svar
    18
    5102

    Hur kände ni efter hinnsvepningen?

    Jag gjorde en hinnsvepning 8:30 idag, efter det åkte vi och storhandlade. Hela tiden har jag känt mensvärk, flera förvärkar, ryggont, illamående och jag tror att min slempropp kommit som rinniga flytningar (eller om det är glidmedlet som bm använde?!) och det kom lite blod innan också. BM sa att jag va öppen 2 cm, har en mjuk och kort tapp och hon kunde känna barnets huvvud. 

    Gud, jag hoppas ju så att det ska sätta igång! Vi är på BF+5 idag. Men jag vill inte hoppas för mycket nu för att bli besviken sen. Så jag undrar hur det kändes för dig efter hinnsvepningen? Vad är normalt att känna? 

  • Svar på tråden Hur kände ni efter hinnsvepningen?
  • Äldre 30 Sep 12:03
    #1

    Har nyligen fått mitt andra barn, en liten tjej som föddes på BF. Blev lovad att inte behöva gå över tiden då jag fick havandeskapsförgiftning i första graviditeten i v 39. Så därför fick jag åka upp till förlossningen redan i vecka 38+0 för att se hur pass mogen jag var för igångsättning. Inte speciellt mogen, visade det sig. Så då gjorde de en hinnsvepning på mig. Jag kände ingenting efter den.

    Därefter fick jag åka upp till förlossningen ytterligare tre gånger och göra tre hinnsvepningar till. Kände inget efter dem heller. Möjligtvis lite mer molvärk i ryggen efter den allra sista som gjordes i vecka 40+4.

    När BF kom så åkte vi upp till förlossningen för igångsättning. Egentligen var jag inte tillräckligt mogen när jag kom in då heller, men då jag blivit lovad att inte behöva gå över tiden så blev jag inskriven. Efter fyra timmar med dropp på en förlossningsboll hade bebisen sjunkit ner i bäckenet så att det inte var någon risk för navelsträngsprolaps och jag var äntligen så pass öppen så att BM kunde ta vattnet. Efter det gick det i ett rasande tempo. Fyra timmar senare föddes vår lilla Lovisa.

  • Äldre 30 Sep 12:09
    #2

    Jag kommer förmodligen få hinnsvepning idag, bf+9! Hoppas det ska starta det så dom inte behöver sätta igång med läkemedel.

    Jag fick hinnsvepning förra graviditeten med men tror inte barnmorskan gjorde det ordentligt då jag inte kände något alls. Det gjorde varken ont när hon gjorde den eller efter..

  • nozpa
    Äldre 30 Sep 12:09
    #3

    Bara gjort en, kände noll och ingenting. Men var inte mogen ett dugg då heller.

  • Anonym (Ju)
    Äldre 30 Sep 13:41
    #4

    Jag gjorde en hinnsvepning BF+7 på morgonen, fick värkar på natten och de höll i sig och födde henne på natten. Var som du när jag gjorde hinnsvepningen, öppen 2cm och hon kände huvudet.

    Lycka till!

  • Äldre 30 Sep 13:47
    #5

    Jag var också som du när en hinnsvepning gjordes på bf +4 och kände precis samma sak. Men det hände ingenting och jag blev igångsatt på bf+14..

    Hoppas du har mer tur än vad jag hade!

  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 15:17
    #6

    Okej va spännande att läsa hur det gått för andra, fler får gärna skriva!

    Har varit ute och gått i 2 timmar nu för att försöka få igång det. Gick dock väääldigt långsamt och bara njöt av det fina vädret. Nu ska jag ta en dusch och krypa ner i sängen för att titta på film. Det är jobbigt att gå runt med denna hemska mensvärk, ryggvärk och illamående så jag hoppas verkligen att det sätter igång och att jag inte mår såhär i onödan. 


    mydevotion skrev 2014-09-30 13:47:02 följande:

    Jag var också som du när en hinnsvepning gjordes på bf +4 och kände precis samma sak. Men det hände ingenting och jag blev igångsatt på bf+14..

    Hoppas du har mer tur än vad jag hade!


    Va trist! Vi fick tid för igångsättning den 9e okt då är jag i v 39+6. Vill att han ska komma naturligt innan dess! Hur länge gick du runt och hade ont innan det la sig?
  • Äldre 30 Sep 16:20
    #7

    Gjorde en, kände ingenting.
    Gjorde en tillnågra dar senare, kände ingenting.
    Sen startade det typ tre dar senare.

  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 08:10
    #8

    Känningarna jag hade la sig igår eftermidda. Betyder det att hinnsvepningen inte hade någon verkan? :(

  • Äldre 1 Oct 10:01
    #9
    Anonym (snart mamma) skrev 2014-09-30 15:17:50 följande:

    Okej va spännande att läsa hur det gått för andra, fler får gärna skriva! smile1.gif

    Har varit ute och gått i 2 timmar nu för att försöka få igång det. smile5.gif Gick dock väääldigt långsamt och bara njöt av det fina vädret. smile1.gif Nu ska jag ta en dusch och krypa ner i sängen för att titta på film. smile1.gif Det är jobbigt att gå runt med denna hemska mensvärk, ryggvärk och illamående så jag hoppas verkligen att det sätter igång och att jag inte mår såhär i onödan. 


    Va trist! smile4.gif Vi fick tid för igångsättning den 9e okt då är jag i v 39+6. Vill att han ska komma naturligt innan dess! Hur länge gick du runt och hade ont innan det la sig?
    Jag hade regelbundna sammandragningar, illamående och slemproppsbitar som lossnade varje kväll/natt i 2 veckors tid..

    Om det är till någon tröst så var min tapp mogen och 2-3cm öppen när jag väl blev igångsatt:)
  • Äldre 1 Oct 11:53
    #10

    Man vet att en hinnsvepning har hjälpt om det startar inom 48 timmar, sa de till mig. Så vänta ett dygn till så får du se om det händer något.

  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:19
    #11

    Puffar upp tråden lite. Skulle vara roligt att höra från fler hur det gått!

    Idag har jag haft fler/tydligare förvärkar än normalt. Sen ihållande mensvärk kl 17-20. Hoppas på att det sätter igång inatt.


    sofin526 skrev 2014-10-01 11:53:07 följande:

    Man vet att en hinnsvepning har hjälpt om det startar inom 48 timmar, sa de till mig. Så vänta ett dygn till så får du se om det händer något.


    Jag har hört om 48 timmar också. Så bebisen har till imorgonbitti på sig innan jag tappar hoppet.
  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:21
    #12
    RubyRed skrev 2014-09-30 12:09:02 följande:

    Jag kommer förmodligen få hinnsvepning idag, bf+9! Hoppas det ska starta det så dom inte behöver sätta igång med läkemedel.

    Jag fick hinnsvepning förra graviditeten med men tror inte barnmorskan gjorde det ordentligt då jag inte kände något alls. Det gjorde varken ont när hon gjorde den eller efter..


    Hur har det gått för dig förresten? Fick du någon hinnsvepning?
  • Äldre 2 Oct 07:25
    #13
    Anonym (snart mamma) skrev 2014-10-01 20:21:24 följande:

    Hur har det gått för dig förresten? Fick du någon hinnsvepning?


    Nej, jag fick aldrig det. Barnmorskan vägrar tydligen göra hinnsvepningar där jag bor. Men det gjorde inte så mycket. På natten satte det igång och två timmar efter första värken födde jag i ambulansen på väg till förlossningen
  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 08:16
    #14
    RubyRed skrev 2014-10-02 07:25:46 följande:

    Nej, jag fick aldrig det. Barnmorskan vägrar tydligen göra hinnsvepningar där jag bor. Men det gjorde inte så mycket. På natten satte det igång och två timmar efter första värken födde jag i ambulansen på väg till förlossningen


    Oj stort grattis! Bebisen kom med raketfart med andra ord. Hoppas min gör det också!

    Igårkväll vid 21 ungefär så fick jag så ont i magen/bäckenet så jag bara vred mig i sängen. Det skar/ilade i bäckenet som det kan göra när bebisen rör på huvudet men ännu värre. Och jag fick magkramper tätt och starkt med 3-5 mimuters mellarum. Det kändes verkligen som om bebisen grävde sig ännu lite längre ner. Min sambo blev riktigt nervös och va helt säker på att det satt igång. Men efter en timme kändes det inte lika allvarligt längre, vi somnade och nu vaknade jag. Har lite ihållande magont men inget annat. Känns som om bebisen ALDRIG ska komma. Vi va helt säkra på att få åka till förlossningen inatt.
  • Äldre 4 Oct 19:47
    #15
    Anonym (snart mamma) skrev 2014-10-02 08:16:26 följande:

    Oj stort grattis! Bebisen kom med raketfart med andra ord. Hoppas min gör det också!

    Igårkväll vid 21 ungefär så fick jag så ont i magen/bäckenet så jag bara vred mig i sängen. Det skar/ilade i bäckenet som det kan göra när bebisen rör på huvudet men ännu värre. Och jag fick magkramper tätt och starkt med 3-5 mimuters mellarum. Det kändes verkligen som om bebisen grävde sig ännu lite längre ner. Min sambo blev riktigt nervös och va helt säker på att det satt igång. Men efter en timme kändes det inte lika allvarligt längre, vi somnade och nu vaknade jag. Har lite ihållande magont men inget annat. Känns som om bebisen ALDRIG ska komma. Vi va helt säkra på att få åka till förlossningen inatt.


    Ja, hon var ju försenad så det var klart hon hade bråttom ;)

    Hur har det gått för dig? Kommit någon bebis än?
  • Anonym (snart mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 09:30
    #16
    RubyRed skrev 2014-10-04 19:47:17 följande:

    Ja, hon var ju försenad så det var klart hon hade bråttom ;)

    Hur har det gått för dig? Kommit någon bebis än?


    hehe ah det är klart.

    Nej ingen bebis ännu. Men vi har fått tid för igångsättning på torsdag, läängtar! Eftersom tappen redan är mogen och jag är öppen 2 cm (om inte ännu mera nu?) så hoppas jag det ska räcka med att dom sticker hål på hinnorna för att det ska komma igång. Din bebis är ju redan 5 dagar, va tiden går!
  • Äldre 5 Oct 12:16
    #17
    Anonym (snart mamma) skrev 2014-10-05 09:30:04 följande:

    hehe ah det är klart.

    Nej ingen bebis ännu. Men vi har fått tid för igångsättning på torsdag, läängtar! Eftersom tappen redan är mogen och jag är öppen 2 cm (om inte ännu mera nu?) så hoppas jag det ska räcka med att dom sticker hål på hinnorna för att det ska komma igång. Din bebis är ju redan 5 dagar, va tiden går!


    Jag håller tummen för dig :) hoppas du slipper vänta tills dess!
  • Anonym (AN)
    Äldre 5 Oct 13:55
    #18

    Jag gjorde en hinnsvepning i vecka 39+5 för att slippa igångsättning då jag hade ett stort barn. Jag hade haft mycket värkar dagarna innan men inga riktiga förlossningsvärkar.

    Hur som helst så började de riktiga värkarna typ efter 2-3 timmar efter jag gjorde den och den natten födde jag. Så med mig fungerade det, jag kunde ju ha fött den natten ändå men jag tror att det påskyndade på processen

Svar på tråden Hur kände ni efter hinnsvepningen?