• Hemmaföräldern

    Vill ni att regeringen fattar beslut ÅT er kring barnen?

    Undrar lite hur föräldrar tänker idag. Känner ni er bekväma med att det är regeringen som bestämmer åt er hur era barn ska tillbringa sina första år i livet?

    Vill ni själva ha rätt att bestämma vilken barnomsorgsalternativ som ni ska välja?

    Vill ni själva bestämma hur länge ni ska vara hemma?

    Vill ni själva bestämma hur ni ska fördela föräldraledigheten?

    Lite nyfiken bara eftersom vi snart har en miniorietsregering som tänker bestämma åt alla föräldrar vad som är bäst.

    I korthet kan man säga att framtiden ser ut så här med de rödgröna:

    - De rödgröna vill tvångskvotera flera dagar av föräldradagarna så att föräldrar inte kan skriva över dagar på varandra i samma utsträckning som de kan i dag. Därmed kommer dagar att frysa inne för de familjer där en förälder inte kan ta ut alla sina dagar ?och barnet får kortare tid i med en förälder i hemmet.

    - De vill ta bort möjligheten för föräldrar att stanna hemma längre med skyddad SGI och tryggad anställning samt en liten hemmasubvention - genom att ta bort vårdnadsbidraget.

    - De vill också ta bort barnomsorgspengen som gör det möjligt för föräldrar att ha barnen hemma OCH hitta en försörjning genom att till exempel starta privat familjedaghem eller flerfamiljssystem. Genom att ta bort alternativen vill de styra in alla barn i förskolan.

    - De anser att standardlösningen med två heltidsarbetande föräldrar och barnet i förskola från ett års ålder är det enda rätta ur jämställdhetssynpunkt och därför går nu Anna Hedborg, S, ut och säger att mammors möjligheter att vara hemma längre bör begränsas.

    - SSU har även i sitt partiprogram skrivit in att de vill ha obligatorisk förskola från tre års ålder och S har tidigare sagt att de vill göra förskolan allmän från två års ålder (gratis 15 timmar i veckan) för att på sikt göra den helt avgiftsfri. Det är därmed högst troligt att de smyger in den obligatoriska förskolan. Sedan S införde maxtaxan har det blivit en explosion av barn som går i förskola, mycket på grund av att man samtidigt tagit bort alternativen som kommunala dagmammor samtidigt som maxtaxan gjort att deltidsförskolorna (lekis för barn 3-6 år) fått lägga ner då maxtaxan inte gör att de går runt. I dag går 95 procent av alla barn 1-5 år i förskola, tar de bort barnomsorgspengen och vårdnadsbidraget så får de in ytterligare tre procent ? sedan är de i princip i hamn för att göra förskolan obligatorisk. Tittar man på gamla styrdokument från S så är det, det här som hela tiden varit deras mål.

    Tänker alla bara flyta med och se det här införas. Eller finns några som tänker säga ifrån. Personligen tror jag att det skulle vara bra att göra det.

  • Svar på tråden Vill ni att regeringen fattar beslut ÅT er kring barnen?
  • cosinus

    Alltså eg vill jag ha betalt för att flytta till en varm mysig söderhavsö med perfekt skolgång och sjukvård. Där ska jag göra ingenting, fila fötterna och bada med barnen. Under tiden jag är där får gärna räntan på huset ligga på 0 % ifall jag skulle ångra mig och flytta hem.

    Om jag ska vara lite mer realistisk så vill jag att regeringen ser till att föräldraledigheten som den fantastiska förmån den är fungerar samhällsekonomiskt.

    Det handlar extremt lite om vad jag vill själv. Men är det smart ur ett samhällsperspektiv att föräldrar faktiskt inte snöar in hemma så ja då ska det se ut så. Det är ju inte jättetacksamt för arbetsgivare med de extremt generösa reglerna som är idag. Likaså är det smart ur ett samhällsperspektiv att man har ett mer jämt uttag då är det också så det ska se ut. Sen kan man naturligtvis göra annorlunda om man har ekonomiska resurser men det som är av staten subventionerat ska ha ett större perspektiv än hur jag eller du skulle vilja ha det. Det är liksom ingen önskelista och rättigheter vi pratar utan en närmast värdsunik förmån som vi ska vara djäkligt tacksamma för och passar det inte får man lösa som man själv vill men utan pengar.

  • Chrysabelle

    Regeringen bestämmer inte åt någon hur man ska ta hand om barnet, så länge man inte misshandlar ungen på något sätt.

  • sportpappa
    Om jag ställer mig utanför den offentliga barnomsorgen så kan jag göra precis som jag vill. Regeringen tar inga beslut där.
    Vill jag ta del av den hjälp jag kan få så måste jag självklart följa de regler som finns. Jag har inget emot de ändringar som du skriver om eftersom det inte på något sätt påverkar mig. Vi har det redan så i vår familj förutom att just nu är inte förskolan avgiftsfri.
  • Alexi

    Ja jag tycker det är jättebra att regeringen styr folk at agera på ett sätt som bäst gynnar samhället.

    Ja till kvoterad föräldraledighet. Ja till att ta bort vårdnadsbidraget. Jag bryr mig inte om dagmammor försvinner.

    Däremot obligatorisk förskola från 2 eller 3 år är jag emot men det kan jag ju inte göra så mycket åt om det blir.

    Vill man inte ställa upp på de regler som finns kring föräldrapenning osv så slipper man ju, det är bara ersättningen som styrs av det.

  • Penida
    Alexi skrev 2014-09-30 20:14:59 följande:

    Ja jag tycker det är jättebra att regeringen styr folk at agera på ett sätt som bäst gynnar samhället.

    Ja till kvoterad föräldraledighet. Ja till att ta bort vårdnadsbidraget. Jag bryr mig inte om dagmammor försvinner.

    Däremot obligatorisk förskola från 2 eller 3 år är jag emot men det kan jag ju inte göra så mycket åt om det blir.

    Vill man inte ställa upp på de regler som finns kring föräldrapenning osv så slipper man ju, det är bara ersättningen som styrs av det.


    Jag slapp skriva något själv, tack!Glad Du skrev precis vad jag tänker och tycker..

    (det som är agendan är att förskoleklassen ska bli obligatorisk)
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi
    Penida skrev 2014-09-30 20:24:32 följande:
    Jag slapp skriva något själv, tack!Glad Du skrev precis vad jag tänker och tycker..

    (det som är agendan är att förskoleklassen ska bli obligatorisk)
    Så det är inget förslag om obligatorisk förskola just nu?

    Det här med obligatorisk förskoleklass är för mig en ickefråga, självklart ska mitt barn gå i förskoleklass liksom...
  • Penida
    Alexi skrev 2014-09-30 21:17:50 följande:
    Så det är inget förslag om obligatorisk förskola just nu?

    Det här med obligatorisk förskoleklass är för mig en ickefråga, självklart ska mitt barn gå i förskoleklass liksom...
    Inte just nu i alla fall. Sedan finns det enskilda politiker som är eller har varit för (Anders Borg t.ex som är långt ifrån sosse) och ungdomsförbund som SDU som TS nämner men det är nog inget att bli oroad över då det krävs lite mer och är inte fullt så enkelt som TS vill ha det till.
    Däremot gissar jag är förskoleklassen är obligatorisk inom kort framtid. Det är något S och MP är överens om och även andra partier står bakom.
    Avskyr CIO-metoder
  • Naaw
    Penida skrev 2014-09-30 21:39:02 följande:
    Inte just nu i alla fall. Sedan finns det enskilda politiker som är eller har varit för (Anders Borg t.ex som är långt ifrån sosse) och ungdomsförbund som SDU som TS nämner men det är nog inget att bli oroad över då det krävs lite mer och är inte fullt så enkelt som TS vill ha det till.
    Däremot gissar jag är förskoleklassen är obligatorisk inom kort framtid. Det är något S och MP är överens om och även andra partier står bakom.
    Avskyr CIO-metoder
    Långt över 90% av alla barn går redan i fskl så ett obligatorium är inget stort steg. Däremot är SSU-förslaget om obligatorisk förskola helt huvudlöst. Likaså kommer det slå hårt mot många barn om man tar bort dagmammorna. Vet många små som inte funkar i institutionsmiljö med stora grupper och ständigt roterande vuxna.
  • Penida
    Naaw skrev 2014-09-30 22:12:00 följande:
    Långt över 90% av alla barn går redan i fskl så ett obligatorium är inget stort steg.
    Ja, och mer än det tror jag inte kommer hända. Inte på ett bra tag i alla fall.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2014-10-01 10:10:20 följande:
    Ja, och mer än det tror jag inte kommer hända. Inte på ett bra tag i alla fall.
    När det gäller obligatorisk förskola alltså. Annat TS tar upp ser vi nog ganska snart gissar jag som fler öronmärkta månader i föräldraförsäkringen och jag tror vårdnadsbidraget kommer försvinna.
    Avskyr CIO-metoder
  • Flickan och kråkan

    Nej, jag låter inte regeringen fatta beslut åt mig eller min familj. Riksdagen fattar beslut - en riksdag jag och alla andra (förhoppningsvis) varit med att rösta fram. Alternativet till representativ demokrati tycker jag inte är särskilt tilltalande, så ja, jag  accepterar att riksdagen fattar beslut. Är jag missnöjd kan jag bruka mina demokratiska rättigheter till att protestera och förändra.

    Personligen tror jag inte en tredje pappamånad gör varken av eller till. Jag tror inte att det kommer att göra ett jota för jämställdheten på arbetsmarknaden - det har man ju kommit fram till att de två första inte har gjort - så någon revolution på den fronten har vi knappast att vänta i dess fotspår. Jag och mina barns pappa har delat föräldraLEDIGHETEN väldigt ojämnt. Men visst har han tagit ut 3 månader i föräldrapenning med barnen......

    Personligen tycker jag att det är synd om man drar undan mattan helt under fötterna på dem som söker att skjuta upp förskola lite så att barnet kanske är 2-3 år. Vårdnadsbidraget är/var väl till sin form ingen höjdare, men i en annan utformning så hade det kunnat fungera bra både för jämställdheten och för våra barn.

    Obligatorisk förskola i dagsläget är ju helt befängt. Jag är positiv till förskola och vill att mina barn ska gå där, men hade jag varit tvungen att skola mina barn i 1-2-årsåldern så hade jag tveklöst tittat på andra alternativ även om även dessa givetvis kan ha brister och problem. Förskolan generellt är inte anpassad för så små barns behov. 

    Obligatorisk förskoleklass är mest en skenmanöver skulle jag säga. Politikernas sätt att visa något slags handlingskraft i PISA-resultatens kölvatten. Utspelen kring förskolan handlar ju i mångt och mycket också om det....att våra svenska elever ska nå bättre studieresultat. Skolpolitiken för tillfället är rätt patetisk rakt över. "Hej, och välkommen till verkligheten", säger jag. Gör något av VERKLIG BETYDELSE istället för våra barn i skolan! Sett enbart till förskoleklassen så hade jag helst sett att förskoleklassen försvann och antingen ersattes av ett först skolår med grundskollärare (alldeles för dyrt) eller ett sista förskoleår med kvalitativ 6-årsverksamhet (för dyrt). Suck! 

  • Butterscotch
    Alexi skrev 2014-09-30 20:14:59 följande:

    Ja jag tycker det är jättebra att regeringen styr folk at agera på ett sätt som bäst gynnar samhället.

    Vill man inte ställa upp på de regler som finns kring föräldrapenning osv så slipper man ju, det är bara ersättningen som styrs av det.


    Håller med om ovanstående. 

    Vi bestämmer själva vilket barnomsorgsalternativ vi vill ha.
    Vi bestämmer själva hur länge vi ska vara hemma med barnen.
    Vi bestämmer själva hur vi fördelar föräldraledigheten.

    Det vi inte bestämmer själva är hur mycket pengar pappa staten ska ge oss för att vi valt att skaffa barn. Vill vi ha maximal ersättning måste vi följa de regler som pappa staten satt upp. Men det är ju inget måste.

  • aysn

    Jag går emot strömmen här och håller med TS. Jag ogillar starkt den norm som råder - att alla ska institutionaliseras vid så tidig ålder som möjligt. Ingen ska hamna utanför normen - alla ska med, vare sig de vill eller inte. Vi har valt att fostra våra barn hemma och har från början räknat med att lagarna kommer att ändras och klimatet för hemmaföräldrar hårdnas. Därför är vi inte beroende av vårdnadsbidraget, utan rättar vår levnadsstandard efter levnadssituationen. Vi klarar oss på en lön.

  • Penida
    Butterscotch skrev 2014-10-01 11:54:40 följande:
    Håller med om ovanstående. 

    Vi bestämmer själva vilket barnomsorgsalternativ vi vill ha.
    Vi bestämmer själva hur länge vi ska vara hemma med barnen.
    Vi bestämmer själva hur vi fördelar föräldraledigheten.

    Det vi inte bestämmer själva är hur mycket pengar pappa staten ska ge oss för att vi valt att skaffa barn. Vill vi ha maximal ersättning måste vi följa de regler som pappa staten satt upp. Men det är ju inget måste.
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu

    Ja, jag vill bestämma hur länge jag/sambon ska vara hemma. Jag är ändå för större delning av föräldraförsäkringen. Vi bestämmer ändå hur länge vi vill vara hemma. Vi bestämmer vilket barnomsorgsalternativ som är för oss. Vi bestämmer hur mycket det ska jobbas.
    Men faktiskt är jag även för vårdnadsbidraget, men med större krav på delning och med en fin liten jämställdhetsbonus.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Penida
    fluu skrev 2014-10-07 14:50:46 följande:

    Men faktiskt är jag även för vårdnadsbidraget, men med större krav på delning och med en fin liten jämställdhetsbonus.


    Då skulle jag också kunna vara mer positiv till det.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vill ni att regeringen fattar beslut ÅT er kring barnen?