• Anonym (trött)

    Jag vill att min 20 åriga dotter flyttar hemifrån NU!

    Nu orkar jag inte längre, är sjukpensionär ensam och min 20 årig dotter bor hemma hos mig med löfte om det tills hennes pojkvän fyllde 18 år vilket han gjorde förra veckan. Jag lovade de kunde bo här tills de fick en lägenhet på annan ort med förhoppning inom ett par månader. Ingen av dem har något jobb men de vill studera när de hamnat i"rätt" stad. De har väntat på detta ögonblick hela detta året nu och åkt fram och tillbaka till varandra. Problemet är att min dotter ej förstår mig. Hon förstår inte att jag har ont och vill ha lite mer hjälp så länge hon bor här. De veckor pojkvännen inte är här är hon snäll och hjälper till men så fort han kommit så börjar hon vara sur och krängd och bete sig illa mot mig. Hon sårar mig varje dag med diverse grejer hon slänger ur sig, hon tror väl jag ska ta det på skoj men det är sårande. De två sista gångerna han har varit här så har det blivit gråt och tandagissel från min sida mitt i natten då hon beter sig respektlöst och illa mot mig. Inatt fick jag verkligen nog, jag vill inte ha henne här mer, jag vill hon ska vakna upp och fatta hur livet är och att det inte bara är att gå här hemma och tro att man inte behöver jobba eller hjälpa till. Så länge hon bor här kan jag inte ta hand om mig själv så som jag skulle vilja för att kanske må lite bättre. Mitt blodtryck är högt och jag har fått väldig extra värk i mitt ena knä och ska till doktorn idag. Det enda jag ville vara att få lite hjälp innan jag skulle lägga mig men istället blev det bråk och hon rusar uppför trappen och skriker jävla kärring, jag orkar inte bor här mer med henne. Men varför flyttar hon inte då? det är aldrig någonsin någon som kallat mig detta, inte min äldre dotter och inte jag till min mamma. Jag fick gråta och må dåligt och jag sitter nu och ska snart till läkaren för kontroll av mitt blodtryck som säkert inte blivit lägre av allt bråk. Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig, jag har ingen att prata med om detta därför skriver jag här. Och nej jag kan inte bara slänga ut henne, sån är jag inte...och det är väl det hon vet och utnyttjar. Jag vet jag varit för snäll genom åren, det har jag fått veta av hennes pappa bla bla bla men nu är det som det är och jag orkar inte mer! vart vänder jag mig???


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 15:27
    Vill att ni slutar skriva i denna tråden, helt sjukt och sanslöst att inte familjeliv kan ta bort min tråd. Har blivit nekad nu flera gånger. Trodde man själv kunde ta bort den, varför ska något ligga här när man mår dåligt av det??
  • Svar på tråden Jag vill att min 20 åriga dotter flyttar hemifrån NU!
  • Långbenopluto

    Man skördar det man sår.... hemskt, men sant.

    Om du inte vill slänga ut henne så får du vackert vänta tills hon flyttar. Men har hon ingen inkomst kommer det ta låååång tid.

  • Ramborg

    Säg till henne att den 5 januari (som är en måndag) så behöver hon vara utflyttad. Då har hon väldigt god tid på sig att hitta någonting.

    Du är för snäll säger du.

    Det är fint och bra att vara snäll. Men när din dotter väl flyttar hemifrån kan ni utveckla en vuxen relation. Det är svårt för vissa att se varandra som vuxna jämbördiga individer när man bor kvar i den konstellation man haft sedan barnaåren. Det kommer att vara bra för både dig och henne att bo på varsitt håll.

    Du gör henne en tjänst genom att knuffa litegrann så att hon vågar flyga på egna vingar.


    42.
  • jenny99

    Men ärligt,ska din dotter ta hand om dig?Tvingar du eller övertalar du henne till det,eller ger dåligt samvete så skadar du er framtida relation.Klart man ska hjälpa till hemma ibland men det är väl inte och ta hand om dig?

  • Maria 434
    jenny99 skrev 2014-09-30 15:10:43 följande:

    Men ärligt,ska din dotter ta hand om dig?Tvingar du eller övertalar du henne till det,eller ger dåligt samvete så skadar du er framtida relation.Klart man ska hjälpa till hemma ibland men det är väl inte och ta hand om dig?


    Jag antar att TS menar att de ggr dottern även har pojkvännen boende hos TS så skall dottern även då hjälpa till hemma.
    Jag finner det helt rimligt eftersom TS får mer jobb om både dottern och hennes pojkvän är där. Tycker dottern kan se till att hennes pojkvän också hjälper till de veckor de bor hos TS
  • Anonym (.)

    Du måste börja prata klarspråk med henne. Om hon inte begriper hur det ligger till så har du ju uppenbarligen varit för otydlig.

    Säg det som står i din trådstart och begär att de aktivt letar bostad. Om du verkligen har fått nog - sätt en deadline. Ett datum då hon ska flytta.

  • Påven Johanna
    jenny99 skrev 2014-09-30 15:10:43 följande:

    Men ärligt,ska din dotter ta hand om dig?Tvingar du eller övertalar du henne till det,eller ger dåligt samvete så skadar du er framtida relation.Klart man ska hjälpa till hemma ibland men det är väl inte och ta hand om dig?


    Jag är lite inne på samma sak som du. Skulle gärna vilja veta mer om vad det är för hjälp ts vill ha och inte anser sig få när dottern har sin pojkvän där. 

    Men med det sagt så är det förstås också så att ts bestämmer vilka som ska vistas i hennes hem, så är du missnöjd ts och som du skriver här: "Så länge hon bor här kan jag inte ta hand om mig själv så som jag skulle vilja för att kanske må lite bättre", så måste du ju be henne flytta. 

    Du kan inte både ynka över att hon bor hos dig och att du inte vill ha det så samtidigt som du inte heller vill göra något åt situationen. Det är inte rättvist att bete sig på det sättet. 
  • PinkSugar

    Exakt vad är det hon ska hjälpa dig? Är det att sköta allt i hemmet eller innebär det att hjälpa dig med hygien och av/påklädning? På vilken nivå gäller hjälpen?

  • Maria 434
    Påven Johanna skrev 2014-09-30 15:30:56 följande:
    Jag är lite inne på samma sak som du. Skulle gärna vilja veta mer om vad det är för hjälp ts vill ha och inte anser sig få när dottern har sin pojkvän där. 

    Men med det sagt så är det förstås också så att ts bestämmer vilka som ska vistas i hennes hem, så är du missnöjd ts och som du skriver här: "Så länge hon bor här kan jag inte ta hand om mig själv så som jag skulle vilja för att kanske må lite bättre", så måste du ju be henne flytta. 

    Du kan inte både ynka över att hon bor hos dig och att du inte vill ha det så samtidigt som du inte heller vill göra något åt situationen. Det är inte rättvist att bete sig på det sättet. 
    Hon skriver i TS att när dottern är själv så är en snäll och hjälpsam hemma men när hon har pojkvännen där så blir hon sur och otrevlig samt hjälper inte till med nåt.
    Så har jag tolkat det
  • Påven Johanna
    Maria 434 skrev 2014-09-30 15:34:34 följande:
    Hon skriver i TS att när dottern är själv så är en snäll och hjälpsam hemma men när hon har pojkvännen där så blir hon sur och otrevlig samt hjälper inte till med nåt.
    Så har jag tolkat det
    Hm, ja? Det är ju inget svar på vad jag ville veta mer om? Det är väl knappast något konstigt i att dottern får både mindre tid och lust att vara hjälpsam när hon väl - utgår jag från - vill umgås med sin kille. Känner hon då av ogillande, besvikelse eller skuldbeläggande från mammans sida så är det heller inte konstigt att hon blir sur och otrevlig. Dessutom hittar jag ingenstans i texten att hon inte hjälper till med något när pojkvännen är där. Är du snäll och klipper ut den passagen åt mig?

    Som sagt, för mig hänger det på vad det är ts menar med den hjälp hon vill ha. Det är för mig självklart att vuxna hemmavarande barn ska ta sin del av hushållets uppgifter samt förstås sköta allt som har med den egna personen att göra. Det är däremot inte självklart att de ska behöva ränna med vatten, bäcken, smärtstillande, frukost på sängen och dylikt - den hjälpen får man som förälder ansöka om via biståndshandläggare. Det verkar ju röra sig om ett knä som ts har fått "väldig extra värk i" och ett högt blodtryck, det är i de flesta fall behandlingsbara tillstånd (men i ts fall finns kanske försvårande omständigheter, det vet ju inte jag - alldeles oavsett så är sådana saker inte dotterns ansvar).

    Men som sagt, ts bestämmer - vill hon inte ha dottern boende hos sig så får hon prata ur skägget.
Svar på tråden Jag vill att min 20 åriga dotter flyttar hemifrån NU!