• erty

    Tempmetoden?

    Jag förstår mig inte på detta med tempmetoden.. Började med den för o förhoppningsvis kunna lista ut när min ägglossning sker då vi så gärna vill bli med barn! Men känns inte som denna metod funkar på mig, såhär ser data ut från senaste dagarna:

    35,77 (mens)
    35,90 (mens)
    35,89 (mens)
    35,82 (mens)
    35,87 (mens)
    35,13
    35,89
    36,03
    36,11
    35,85
    36,33
    36,03
    36,07
    35,80
    35,94
    35,73
    36,00
    36,13
    35,78
    35,97
    35,77

    Jag kan inte avläsa någon speciell dag då ägglossning kan ha skett o känns som att de är helt fel mönster? Efter mens ska väll temp gå upp, sjunka vid äl, höjas igen o sänkas vid mens? Under denna cykel har jag ju haft runt samma temp som senaste mensen!? Någon erfaren som vet hur tusan detta funkar :(
  • Svar på tråden Tempmetoden?
  • Jag är bara jag

    Skippa den där metoden och ha bara sex runt förväntad äl. Du blir ju vare sig mer eller mindre gravid av att tempa och bli förvirrad. Glad

  • Reflexen

    Förstår att du undrar, det kan vara lite bökigt i början.

    Tempen har eg två nivåer, en lägre och en högre. Efter ÄL så höjs tempen med ca 0,2-0,4 grader o ligger sen på den nivån till mensen kommer. Precis innan eller när mensen börjar sjunker tempen till den lägre nivån igen. Under mensen kan den hoppa lite, men ligger i stort på den lägre nivån fram till ÄL. Är man gravid så sjunker tempen inte vid bim, utan fortsätter ligga högt.

    Anv du nån app, tex fertility friend?

  • erty
    Reflexen skrev 2014-09-30 15:18:09 följande:

    Förstår att du undrar, det kan vara lite bökigt i början.

    Tempen har eg två nivåer, en lägre och en högre. Efter ÄL så höjs tempen med ca 0,2-0,4 grader o ligger sen på den nivån till mensen kommer. Precis innan eller när mensen börjar sjunker tempen till den lägre nivån igen. Under mensen kan den hoppa lite, men ligger i stort på den lägre nivån fram till ÄL. Är man gravid så sjunker tempen inte vid bim, utan fortsätter ligga högt.

    Anv du nån app, tex fertility friend?


    Använder NaturalCycles. Men den verkar lika förvirrande som jag har haft tre gula dagar ("osäkra") och resten röda ("låg fertilitet"-"hög fertilitet"-"låg fertilitet").. Tycker det känns som jag har sån låg temp..Obestämd
  • erty
    Reflexen skrev 2014-09-30 16:27:50 följande:

    Hur tempar du?

    Samma tid varje dag?

    Innan du gått upp?


    Tempar de första jag gör, innan jag gått upp o mellan 6.30-07 varje morgon!
  • Reflexen

    Hmm, konstigt att din temp verkar hoppa så. Du "gör ju allt rätt". Så synd att du inte fått tydligt resultat. Du får väl fortsätta tempa o se om du får bättre resultat nästa månad. Kanske hoppade din kropp över ÄL den här månaden? Lycka till!!

  • Zora

    Är du säker på att äl har varit? Den kanske är sen? Hur lång cykel brukar du ha?

    La in siffrorna i excel lite snabbt och jag kan inte heller se att äl har varit ännu utifrån dessa siffror. Hade tempen fortsatt vara över ca 36,1/36,2 skulle jag tippat på att äl var dag 16, men den verkar ju ha sjunkit igen. Skumt. 

  • erty
    Zora skrev 2014-10-02 21:01:20 följande:

    Är du säker på att äl har varit? Den kanske är sen? Hur lång cykel brukar du ha?

    La in siffrorna i excel lite snabbt och jag kan inte heller se att äl har varit ännu utifrån dessa siffror. Hade tempen fortsatt vara över ca 36,1/36,2 skulle jag tippat på att äl var dag 16, men den verkar ju ha sjunkit igen. Skumt. 


    Snyggt, inte tänkt man kan göra så..Har uppdaterat siffrorna nu o det ser ut såhär nu:


    Hade blinkande gubbe i 4 dagar men ledsnade o se den jäkla blinkande gubben så tog inga mer ältest efter så vet inte riktigt hur länge de höll i sig. Men hade BIM i söndags, o ingen mens i sikte ännu -men ett riktigt negativt gravtest både igårkväll och imorse Gråter
  • Zora
    erty skrev 2014-10-08 18:09:04 följande:

    Snyggt, inte tänkt man kan göra så..Har uppdaterat siffrorna nu o det ser ut såhär nu:

    Hade blinkande gubbe i 4 dagar men ledsnade o se den jäkla blinkande gubben så tog inga mer ältest efter så vet inte riktigt hur länge de höll i sig. Men hade BIM i söndags, o ingen mens i sikte ännu -men ett riktigt negativt gravtest både igårkväll och imorse 


    Jag skulle säga att din Äl var någongång mellan dag 30 och 32, troligast dag 32. Iallafall ser din kurva ut som det. Isåfall är det alldeles för tidigt för graviditetstest och du bör antingen få ett plus eller mens runt dag 46, vilket bör vara om ca en vecka om dag 39 är idag.

    Förstår att dagarna inte stämmer riktigt eftersom förra månadens mens börjar ungefär på dag 9, (antar att du bara lagt in siffrorna från första dagen du tempat) men vilka dagar det är i verkligheten har du väl koll på misstänker jag
  • erty
    Zora skrev 2014-10-08 19:18:37 följande:
    Jag skulle säga att din Äl var någongång mellan dag 30 och 32, troligast dag 32. Iallafall ser din kurva ut som det. Isåfall är det alldeles för tidigt för graviditetstest och du bör antingen få ett plus eller mens runt dag 46, vilket bör vara om ca en vecka om dag 39 är idag.

    Förstår att dagarna inte stämmer riktigt eftersom förra månadens mens börjar ungefär på dag 9, (antar att du bara lagt in siffrorna från första dagen du tempat) men vilka dagar det är i verkligheten har du väl koll på misstänker jag
    Min mens har alltid legat på 27 dagar efter första mensens första dag (jag började precis som du säger, tempa mitt i en cykel). Min mens har aldrig vart försenad, men ja nu är det det, och inget utslag på graviditet. Tror också på äl dag 32-33 nånstans! Jobbigt att mensen ska börja strula nu när man vill bli gravid, vill bara få tillbaka den så man kan försöka igen Rynkar på näsan
  • whynot

    Hej erty! Var det första gång för dig med tempen? Man kan ha cykler utan ÄL, typ 1-2 st under året är helt ok. Prova en gång till.

    Annars.. hur länge försöker ni? det kan också se ut så här när det är nåt fel med hormoner. Men det är bara en variant av hundra möjliga anledningar

  • whynot

    nu läste jag att du har ingen mens.. det blir kanske + snart. Ser inte ut att tempen går ner som det ska innan mens ;)

  • Zora
    erty skrev 2014-10-08 19:38:37 följande:

    Min mens har alltid legat på 27 dagar efter första mensens första dag (jag började precis som du säger, tempa mitt i en cykel). Min mens har aldrig vart försenad, men ja nu är det det, och inget utslag på graviditet. Tror också på äl dag 32-33 nånstans! Jobbigt att mensen ska börja strula nu när man vill bli gravid, vill bara få tillbaka den så man kan försöka igen 


    Fast jag tror inte det är mensen som strular, snarare att äl var senare än vanligt. Mensen kommer ju alltid14 dagar efter äl (13-16 dagar är det normala och 14 dagar är vanligast) medan tiden mellan mens och äl kan variera ganska mycket. Kan nästan garantera att du antingen får ett plus eller mens om en vecka eftersom du högst troligt bara är på äl +7 el +8 än så länge
  • erty

    känns sjukt olustigt att äl är så sent denna månad o förskjuter mensen, ALDRIG hänt?! Hoppas den håller sig borta 9 månader nu, men den kommer säkert om en vecka.. Typikt min tur :( uppdaterar om en vecka med ett plus eller mens :)

  • Zora
    erty skrev 2014-10-08 21:39:55 följande:

    känns sjukt olustigt att äl är så sent denna månad o förskjuter mensen, ALDRIG hänt?! Hoppas den håller sig borta 9 månader nu, men den kommer säkert om en vecka.. Typikt min tur :( uppdaterar om en vecka med ett plus eller mens :)


    Någon gång ska ju vara den första för allt och att det händer någongång ibland trots normalt regelbundna cykler tror jag är normalt.

    Håller tummarna allt jag kan för ett plus om en vecka och uppdatera gärna!!
  • isadora81

    Jag instämmer med Zora. Det ser väldigt mycket ut som att du haft ägglossning runt dag 30-32. Vänta två veckor och se om mensen kommer.

  • erty

    Länge sedan det uppdaterades, men jag fick mensen senare -ägglossningen inträffade högst troligen runt dagarna ni gissade på för 9 dagar efteråt kom mensen. Denna månad har jag dock tvärt om -fortfarande sen mens, men HÖG temperatur, ägglossningen har alltså inträffat..Nu hoppas jag för fullt :)



    Testat både 8/11 (supersvagt plus) o 10/11 (fortfarande svagt men synligare)! Jag vet att man inte ska läsa av EFTER 3 min (båda pos-strecken visades innan 3 min), dock är dessa test inte förändrade utan stämmer väldigt väl överens med resultatet efter 3min. Vi vågar inte tro att det är sant, men kanske *HOPPAS*

  • Zora
    erty skrev 2014-11-11 12:09:32 följande:

    Länge sedan det uppdaterades, men jag fick mensen senare -ägglossningen inträffade högst troligen runt dagarna ni gissade på för 9 dagar efteråt kom mensen. Denna månad har jag dock tvärt om -fortfarande sen mens, men HÖG temperatur, ägglossningen har alltså inträffat..Nu hoppas jag för fullt :)



    Testat både 8/11 (supersvagt plus) o 10/11 (fortfarande svagt men synligare)! Jag vet att man inte ska läsa av EFTER 3 min (båda pos-strecken visades innan 3 min), dock är dessa test inte förändrade utan stämmer väldigt väl överens med resultatet efter 3min. Vi vågar inte tro att det är sant, men kanske *HOPPAS*


    Spännande! Håller tummarna för dig
Svar på tråden Tempmetoden?