• Anonym (mamma)

    Min tonåring frågade vilka ärftliga sjukdomar vi har i släkten.

    Jag berättade vilka sjukdomar som nära släktingar haft, men bara de psykiska har förekommit i flera generationer. Sjukdomarna var psykos, psoriasis, diverse allergier. Nämnde inte högt blodtryck, blodcancer och ändtarmscancer (som jag tror beror på mediciner och livsstil). När det gällde psykos sa jag att det går att undvika om man inte utsätter sig för sömnbrist och överdriven stress. Vet inte om jag har rätt, men jag vill inte ljuga men ge hopp. Kunskaper tror jag kan fungera förebyggande, så att man söker hjälp tidigt vid psykiska problem. Vad har ni för ärftliga sjukdomar i släkten och hur hanterar ni det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-30 15:20
    Glömde att vi har alkoholism på min mans sida (inte han själv dock).

  • Svar på tråden Min tonåring frågade vilka ärftliga sjukdomar vi har i släkten.
  • Påven Johanna

    Om man inte vill ljuga när man inte vet så säger man att man inte vet. Sedan kan man erbjuda sig att söka efter kunskap tillsammans med tonåringen eller på annat sätt göra den kunskapen tillgänglig. 

    Märkligt också att utelämna de sjukdomar du valde att inte säga något om. Vad var poängen med det?

  • sextiotalist

    Vissa sjukdomar vet man är direkt ärftliga, andra vet man att man har en ärftlig dispostion och många, många sjukdomar vet man inte den ärftliga kopplingen, mer än att man kan se att det finns vissa sjukdomar som förekommer mer i vissa släkten

    Vi har endast diabetes 2 som riskfaktor i vår släkt. Några andra sjukdomar har vi inte sett.
    De flesta av våra släktingar blir gamla och håller sig friska länge

  • Anonym (...)

    Jag tänker om det är din tonårsdotter som frågade är det rätt dumt att inte tala om högt blodtryck, ifall hon tänker skaffa preventivmedel...

  • Anonym (K)

    Varför i hela fridens namn ljög du om just de som kan vara hemskt viktiga?!

  • Fjärilslarv

    Psykos orskas inte enbart av sömnbrist.
    Högt blodtryck och cancer orsakas inte enbart av livsstil.
    alkoholism är ju inte så bra att utesluta heller, eftersom beroende föder beroende.

    Hon kanske är på g att skaffa p-piller/minipiller.

  • Anonym (hej)

    Jag undrar också varför du valde att utesluta några sjukdomar. Bra att du berättade om psykos men nej, det går inte att undvika en psykos. Däremot finns det bra behandling.
    En tonåring kollar snabbt upp fakta själv om hon/han vill och om tonåringen var den som började diskussionen så verkar ju intresse finnas. Däremot om du har valt att utesluta några sjukdomar går det ju inte att läsa på just om de sjukdomarna.

    Diabetes två, bipolär sjukdom, högt blodtryck, alkoholproblem är de sjukdomar jag kommer på just nu som finns i vår släkt.

  • Mamori

    Alla blir psykotiska av tillräckligt mycket sömnbrist (3-5 nätter utan sömn) och alla blir psykotiska om de utsätts för tillräckligt hög psykisk stress, men hos vissa krävs det mindre psykisk stress än andra, om man har en ärftlig faktor. Det går inte alltid att undvika stress heller, man kan råka ut för hög arbetsbörda på jobbet, någon närståendes död, en skilsmässa etc. Så det är bra att ha det i åtanke ändå.

    De sjukdomarna du nämnde att du inte berättade om är ju i högsta grad ärftliga! Vissa personer kan leva jättedåligt men ändå inte få de problemen och vissa får problem bara de inte lever perfekt. Det är ju dessutom viktigt att veta så man vet hur försiktig man ska vara. Ändtarmscancer tex är bra att veta så att man kan kolla upp sig om man får tex blod i avföringen. Många går med det länge utan att kolla upp det för att de inte tror att det är viktigt. Man kan dessutom få cancer utan att ha levt fel. Vet tex inte hur man kan undvika blodscancer på något vettigt sätt. Det är väl mest bara hudcancer, lungcancer, magcancer och bröstcancer som man kan påverka med livsstilen, och även där finns det många fall när det inte hjälpte alls.

    Vill du ge hopp kan du säga att så gott som alla människor har ökad genetisk risk för minst ett tiotal sjukdomar och så har de också minskad risk för ett annat tiotal. Så hon behöver inte må dåligt över att ni har ökad risk för en del saker, så är det för alla.

    Jag har screenat mig genetiskt för en hel mängd olika sjukdomar och har bland annat sett att jag har en riskgen för parkinson (men har en del skyddsgener också så det kanske går på ett ut), schizofreni, ökad risk för obehagliga biverkningar av tuberkulos, autoimmuna sjukdomar, missbruk, vinterkräksjuka bland annat. Dock har jag minimal risk för hudcancer och är nästan immun mot spetälska så det är ju något iaf Drömmer

    En kompis till mig som också screenade sig fick veta att han var anlagsbärare till en farlig sjukdom som gör att man får stora sår vid beröring. De som får sjukdomen dör i spädbarnsålder. Så för honom är det jättebra att veta för då kan den han skaffar barn med testa sig också och visar det sig att hon också bär på genen så kan de göra PGD för att hindra att barnen ärver det och blir sjuka.

Svar på tråden Min tonåring frågade vilka ärftliga sjukdomar vi har i släkten.