• Anonym (Seriö­st?)
    Äldre 30 Sep 16:54
    14854 visningar
    265 svar
    265
    14854

    Ska någon som går på socialbidrag ha rätt till pengar för att gå på konsert?

    www.gd.se/gastrikland/hofors/fel-nekas-pengar-till-konsert

    En kvinna ville gå på en konsert med sin son, hon lever på socialbidrag och ansökte om pengar till kostnaden för konserten samtidigt som hon ansökte om pengar till mat.
    Socialtjänsten nekade henne pengarna till konserten, vilket tydligen var fel gjort enligt förvaltningsrätten.
    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Ska någon som går på socialbidrag ha rätt till pengar för att gå på konsert?
  • Anonym (C)
    Äldre 30 Sep 17:16
    #1

    Det kan inte vara lätt för barnet att ha föräldrar som går på soc så nog tycker jag att dessa barn kan ges lite extra pengar så att de kan få gå på konsert nån gång ibland. Barnen ska inte behöva lida för att föräldrarna har det dåligt ekonomiskt. Och gå på konsert med sin mamma istället för sin kontaktfamilj kan betyda mycket! Barnets bästa :)

  • Anonym (Hmm.)
    Äldre 30 Sep 17:17
    #2

    Jag är tvådelad. (kan inte läsa artikeln) Är det en jätteviktig konsert kan man ju å andra sidan börja spara undan pengar i god tid, är det en mindre viktig konsert så tycker jag det är onödiga pengar att bara ge bort.

    Visst tycker jag att även folk med socialbidrag ska kunna göra roliga saker ibland, men man måste ju även vara noga med att hushålla med de pengar man faktiskt FÅR.

  • Anonym (Kia)
    Äldre 30 Sep 17:17
    #3

    Det beror på. Om någon under en längre tid har varit tvungen att leva på socialbidrag kan jag nog tycka att de borde få hjälp att någon enstaka gång under året få möjligheten att göra något lite extra utöver det vanliga. Men om man bara behöver socialbidrag under kortare perioder så är inte behovet lika stort att få extra pengar eftersom man då troligen har möjlighet att själv stå för sånt.

  • Anonym (Seriö­st?) Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 17:18
    #4

    Socialbidrag är väl ändå ingenting man har länge, så den perioden bör väl barnen klara sig utan sådana dyra nöjen?

  • Anonym (Roxy)
    Äldre 30 Sep 17:19
    #5
    Anonym (C) skrev 2014-09-30 17:16:02 följande:
    Barnen ska inte behöva lida för att föräldrarna har det dåligt ekonomiskt. 
    Hur tänkte du nu? Det är föräldrarnas ansvar att försörja sina barn. Klarar man inte av det på egen hand ska man leva på minsta möjliga budget. Gå på socialbidrag ska vara tufft. 
  • Anonym (C)
    Äldre 30 Sep 17:30
    #6
    Anonym (Roxy) skrev 2014-09-30 17:19:12 följande:

    Hur tänkte du nu? Det är föräldrarnas ansvar att försörja sina barn. Klarar man inte av det på egen hand ska man leva på minsta möjliga budget. Gå på socialbidrag ska vara tufft. 


    Jag tänker mig att det är tufft. Särskilt för barnen som inte kan ha samma standard som alla andra barn. Kan inte vara roligt att behöva leva så. Nån gång ibland bör även dessa barn få göra något extra.
  • Anonym (C')
    Äldre 30 Sep 17:33
    #7
    Anonym (C) skrev 2014-09-30 17:30:43 följande:
    Jag tänker mig att det är tufft. Särskilt för barnen som inte kan ha samma standard som alla andra barn. Kan inte vara roligt att behöva leva så. Nån gång ibland bör även dessa barn få göra något extra.
    Bra standard är en förmån av att jobba och tjäna sina egna pengar. Inte parasitera på andras pengar. 
  • Anonym (jobb)
    Äldre 30 Sep 17:54
    #8

    Kan vara tufft även om man har jobb att betala för en konsert. Beror givetvis på vad för slags konsert. Antingen har man råd eller så har man inte.
    Om de som lever på soc får pengar för det så kan jag ju tycka att om en person som tjänar lika dåligt  som existensminimum, också isf ska ha rätt till att söka till sådana saker.
    Bara för att man har jobb så innebär det inte alla gånger att man är så mycket rikare än någon som lever på soc.
    Ärligt så verkar det som att existensminimum ändå är ganska mycket, med tanke på att det faktiskt finns de som levt och klarat sig under existensminimum... ?!

  • Äldre 30 Sep 17:59
    #9

    Jag har aldrig varit på konsert med mina föräldrar och jag tror inte jag tagit skada av det.
    Var heller aldrig utomlands med dem. Inte ens skidresa till de svenska fjällen.
    Mina föräldrar var fattiga bönder så vi var i princip inte på semester alls under min uppväxt. Hade vare sig tid eller ekonomi till det.
    Däremot så hade jag föräldrar som fanns hemma om jag behövde dem. 

    Trygga barn tar inte skada av att inte få det som de tror att alla andra ungar får.
    Alla barn kör med att alla andra får, men när det väl kommer till kritan så är det oftast bara 1 eller 2 som får. Gäller det mesta ifrån storleken på veckopeng till hur länge de får vara vakna på kvällen.

    Jag måste skada mina ungar något otroligt eftersom de inte har fått mobiler, konserter, skidresor osv. 
    Mina barn nöjer sig med att tälta (i lånat tält) utanför dörren...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (omg)
    Äldre 30 Sep 18:03
    #10
    Anonym (Seriöst?) skrev 2014-09-30 17:18:20 följande:

    Socialbidrag är väl ändå ingenting man har länge, så den perioden bör väl barnen klara sig utan sådana dyra nöjen?


    Omg! Har du missat alla utförsäkrade, alla arbetslösa som står utan ersättning osv? Många lever LÄNGE på försörjningsstöd. Socialbidrag är ett förlegat ord, precis som dagisfröken, fröken och städerska.
Svar på tråden Ska någon som går på socialbidrag ha rätt till pengar för att gå på konsert?