• smaajlet

    Orättvisa eller inte?

    Hej

    Jag kommer troligen inte få någon graviditetspenning för att chefen skrev att jag kunde omplaceras till samordnare (från 20 nov), vilket jag redan är på vardagar dagtid. Jag jobbar som sjuksköterska på en tung medicin avdelning.

    Jag är väl medveten om att som chef har man en skyldighet (enligt FK) att se över möjligheterna för omplacering.

    Jag frågade min kollega som fick beviljat graviditetspenning i juni, men chefen sa till henne att ingen möjlighet till omplacering. För henne var det självklart att hon skulle få graviditetspenning. (I sommaren var det lättare att bli samordnare då man enbart svarade i telefon)

    Hur ska det vara egentligen? I hennes fall hade hon inte lika mycket krämpor som jag har (jag har varit sjukskriven många gånger under graviditeten). Vi är båda sjuksköterskor och jobbar med samma arbetsuppgifter. Varför är det då olika? Och kan man bli omplacerade till de uppgifter man redan har??

    Idag är jag rent besviken och förbannad över detta... Har ringt runt till facket och FK, får inga klarheter...

  • Svar på tråden Orättvisa eller inte?
  • Gladskit

    Jag kanske missförstår din fråga men kan du omplaceras från det som kan anses vara tung och olämpligt att arbeta med under graviditeten, så behöver du väl inte någon gravidpenning? Får du arbeta som samordnare dagtid är väl det en jättebra lösning?

    Jag kan hålla med om att chefen borde vara konsekvent och använda samma rutiner oavsett vem som är gravid, alltså hur mycket "krämpor" någon har ska inte vara avgörande. Det ska FK avgöra i så fall. Men hon kanske inte såg möjligheten att omplacera din kollega tidigare?

  • smaajlet
    Gladskit skrev 2014-10-01 13:01:06 följande: