• smaajlet

    Orättvisa eller inte?

    Hej

    Jag kommer troligen inte få någon graviditetspenning för att chefen skrev att jag kunde omplaceras till samordnare (från 20 nov), vilket jag redan är på vardagar dagtid. Jag jobbar som sjuksköterska på en tung medicin avdelning.

    Jag är väl medveten om att som chef har man en skyldighet (enligt FK) att se över möjligheterna för omplacering.

    Jag frågade min kollega som fick beviljat graviditetspenning i juni, men chefen sa till henne att ingen möjlighet till omplacering. För henne var det självklart att hon skulle få graviditetspenning. (I sommaren var det lättare att bli samordnare då man enbart svarade i telefon)

    Hur ska det vara egentligen? I hennes fall hade hon inte lika mycket krämpor som jag har (jag har varit sjukskriven många gånger under graviditeten). Vi är båda sjuksköterskor och jobbar med samma arbetsuppgifter. Varför är det då olika? Och kan man bli omplacerade till de uppgifter man redan har??

    Idag är jag rent besviken och förbannad över detta... Har ringt runt till facket och FK, får inga klarheter...

  • Svar på tråden Orättvisa eller inte?
  • Gladskit

    Jag kanske missförstår din fråga men kan du omplaceras från det som kan anses vara tung och olämpligt att arbeta med under graviditeten, så behöver du väl inte någon gravidpenning? Får du arbeta som samordnare dagtid är väl det en jättebra lösning?

    Jag kan hålla med om att chefen borde vara konsekvent och använda samma rutiner oavsett vem som är gravid, alltså hur mycket "krämpor" någon har ska inte vara avgörande. Det ska FK avgöra i så fall. Men hon kanske inte såg möjligheten att omplacera din kollega tidigare?

  • smaajlet
    Gladskit skrev 2014-10-01 13:01:06 följande:

    Jag kanske missförstår din fråga men kan du omplaceras från det som kan anses vara tung och olämpligt att arbeta med under graviditeten, så behöver du väl inte någon gravidpenning? Får du arbeta som samordnare dagtid är väl det en jättebra lösning?

    Jag kan hålla med om att chefen borde vara konsekvent och använda samma rutiner oavsett vem som är gravid, alltså hur mycket "krämpor" någon har ska inte vara avgörande. Det ska FK avgöra i så fall. Men hon kanske inte såg möjligheten att omplacera din kollega tidigare?


    Så här var det som gjorde mig förbannad och förvirrad:

    - samordnarrollen på den avdelning jag jobbar är inte lätt som chefen tror. Jag jobbar med högt tempo med att svara i intern telefonen, tar blodprover och sätter infart under arbetspasset och data arbete blir det inte mycket av. I somras när min avd slogs ihop med två andra avdelningar så skulle samordnaren endast svara i telefon vilket det var. Så nu är det mycket tyngre påfrestande, både psykiskt och fysiskt. Sen har jag kollegor och läkare som trycker på hela tiden... Om en av sjuksköterska blir sjuk och man hittar inga andra ersättare så är det jag som ska ta över (vi ska vara 4 sjuksköterskor + 1 samordnare på dagtid vardagar).

    Dessutom är jag redan nu samordnare på dagtid vardagar. Jag ville prova på den rollen i början av september för att se om det är någonting som jag kan hålla på med sen, eller om jag ska ansöka grav.penning.

    -hade jag upplevt att samordnarrollen var en "lätt" uppgift då hade jag inte ens sökt grav.penning, för jag vet hur FK fungerar.

    Jag har pratat med facket och även dem tycker att det här är konstigt... Det blir inte ens en omplacering om man placeras till en placering man redan har på dagtid vardagar... Det hänger inte ihop! Alla andra på min avdelning har fått beviljat grav.penning så därför undrar jag varför jag är den första??

    Inte ens cheferna har tagit hänsyn till mitt välmående, för mig känns det som att jag har inte fått säga någonting.

    Nu är det iofs för sent och jag måste vänta på besked från FK. Men jag är fortfarande upprörd över att jag inte förstår hur cheferna tänkte och varför det blev så annorlunda för mig... De säger att de tittar från fall till fall... Men jag känner mig knuffad undan, jag fick inte ens chansen att säga till om något.

    Men skulle de nu ändra i samordnarrollen och jag slipper ta blodprov då faller det på mina medarbetare som ändå är redan stressiga varje dagpass. Så då kan man lika gärna ge mig ledigt och be någon annan vara samordnare...
  • Censurerat

    Hur gick det för dig?

    Är också i precis samma situation som du just nu (ssk på medicinavd. som ska placeras som samordnare trots att kollegor får graviditetspenning beviljad)
    Orsaken till att jag inte skulle få det som mina kollegor är att jag gjorde mig mer lämpad till det jobbet, det skulle ta längre inskolning för dem andra. Trots att jag aldrig arbetat med den tjänsten!
    Jag är jättebesviken nu och känner mig bara stressad..

  • smaajlet
    Censurerat skrev 2014-11-11 19:35:14 följande:

    Hur gick det för dig?

    Är också i precis samma situation som du just nu (ssk på medicinavd. som ska placeras som samordnare trots att kollegor får graviditetspenning beviljad)

    Orsaken till att jag inte skulle få det som mina kollegor är att jag gjorde mig mer lämpad till det jobbet, det skulle ta längre inskolning för dem andra. Trots att jag aldrig arbetat med den tjänsten!

    Jag är jättebesviken nu och känner mig bara stressad..


    Vad menar du med mer lämpligt för jobbet? Om du inte har arbetat med den tjänsten förut så låter orsaken konstigt i mina öron. Jag kan förstå din besvikenhet och stressen... Tyvärr blev jag nekad endast efter 13 dagar min ansökan kom in, jag överklagade, efter 2 veckor så ville FK inte ändra beslutet. Egentligen känner jag att jag borde inte ens ha sökt... Känns som att FK endast ser om man kan omplaceras eller inte... Men jag håller tummarna hårt att du får beviljat!

    Däremot har jag sen oktober blivit sjukskriven för foglossning, så jag klarar inte ändå av samordnarrollen, är fysiskt ansträngande.. Om du inte blir beviljat kanske du ska prova sjukskrivning, behöver ju inte heller vara heltid.. Lycka till!
Svar på tråden Orättvisa eller inte?