• PappaDunder

    Mamman Försvårar umgängesrätt vad kan jag som Pappa göra?

    Jaa som rubriken lyder så har jag fått ett problem med Mamman.
    Jag har bara min 8åriga dotter varannan helg. 
    iaf så ringer Mamman och skriker över att jag hade informerat dottern om att det inte var bra att äta Druvsocker tabletter som Godis. Och att de var fel av mig att göra de vilket jag inte höll med om. sen fortsätter hon bråket via sms och så vidare. sen sluta hon svara när man ringer och svarar inte på sms. sista sms´et
    Så har Mamman bestämt själv att jag får hämta på skolan då jag ska ha Dottern över helgen MEN istället för att komma och lämna på Söndag så får jag lämna dottern på skolan på Måndag.
    Problemet är att de funkar inte för mig pga jobbet. 
    och att jag bor 6mil från skolan. så det blir 12mil bil resa innan jag kan åka till jobbet. 
    Mamman är väl medveten om att lämningar på Skolan på Måndagar inte funkar för mig.

    Så finns de nå jag kan göra eller ta hjälp av? 

    //jävligt förtvivlad Pappa
  • Svar på tråden Mamman Försvårar umgängesrätt vad kan jag som Pappa göra?
  • PappaDunder
    Kjell2 skrev 2014-09-30 20:27:01 följande:

    Hur är vårdnaden och finns ett fastställt umgängesschema?


    delad vårdnad har vi.
    finns ingen fastställt umgängesschema (på papper).
    Vi har själva bestämt hur de ska se ut. Alltså varannan helg.
                        
  • Långbenopluto

    Fast har du flickan så sällan kan du väl åka dom extra milen... du får ju dessutom mer tid med flickan då.

    När hon blir lite äldre kan hon ju åka buss på måndagmorgon.

  • PappaDunder
    Tines skrev 2014-09-30 20:34:00 följande:

    Fast har du flickan så sällan kan du väl åka dom extra milen... du får ju dessutom mer tid med flickan då.

    När hon blir lite äldre kan hon ju åka buss på måndagmorgon.


    Jaa hade det gått så hade jag ju gjort de.
    är som så lixom att jag jobbar borta på veckorna.
    kommer hem på Torsdag kväll/natt och åker igen på Måndag morgon mellan klockan 4.30 - 5 tiden för att hinna till jobbet i tid.
    finns ingen Fritis här om kring som har öppet nån av dom tiderna.
  • Kjell2

    Med gemensamma vårdnad och inger umgängeavtal så är det vilda västern som gäller, ni kan båda göra lite hur ni vill.

    Försök ordna till ett möte på familjerätten och fixa ett fastställt schema.

  • hmmmmmmm

    Hej,
    Har själv varit i liknande situation.
    Tyvärr är det inte mycket du kan göra. Om du t ex går till familjerätten och ditt ex kommer med vilken ursäkt som helst varför du inte kan lämna söndag kväll så kommer dom att köpa den till 100%. Det är ingen objektiv medling/bedömning. Du kommer att framstå hämndlysten och konflikt sugen medan ditt ex bara vill ert  barns bästaSkrikandes

    Försök ändra din arbetstid och bit i det sura äpplet. Nån gång iframtiden kommer rollerna att vara ombytta och då har du inte glömt Karma kommer alltid...

  • PappaDunder
    Kjell2 skrev 2014-09-30 21:13:49 följande:

    Med gemensamma vårdnad och inger umgängeavtal så är det vilda västern som gäller, ni kan båda göra lite hur ni vill.

    Försök ordna till ett möte på familjerätten och fixa ett fastställt schema.


    Jaa jag ska försöka få till de iaf.

    Vista inget om de där jag heller.

    Sen så trodde jag aldrig att Mamman skulle hålla på så här heller. :-/

    Dock börja jag ana ugglor i mossen.

    För Förra året träffa jag en ny tjej och då börja det bli bråkigt.

    Men då hade det varit slut mellan Mamman och mig i nästan 5 år...
  • PappaDunder
    hmmmmmmm skrev 2014-09-30 21:28:53 följande:

    Hej,
    Har själv varit i liknande situation.
    Tyvärr är det inte mycket du kan göra. Om du t ex går till familjerätten och ditt ex kommer med vilken ursäkt som helst varför du inte kan lämna söndag kväll så kommer dom att köpa den till 100%. Det är ingen objektiv medling/bedömning. Du kommer att framstå hämndlysten och konflikt sugen medan ditt ex bara vill ert  barns bästaSkrikandes

    Försök ändra din arbetstid och bit i det sura äpplet. Nån gång iframtiden kommer rollerna att vara ombytta och då har du inte glömt smile1.gif Karma kommer alltid...


    Okej. Ja den oron finns för mig.

    Dock har jag några triumf kort i ärmen som jag funderar på att använda.

    Dottern min berättar ganska mycket för mig hur vardagen är hos Mamma sin.

    Tråkigt nog så är de en del jag inte kan använda för att efter jag har diskutera de dottern har sakt med Mamman och sen när jag pratat med dottern nästa sväng hon kom till mig så har de aldrig hänt enligt dottern.

    Jag antar att Mamman har skällt ut dottern efter noter när hon kommer hem till Mamma sin igen.

    Om Jag går till familjerätten så är det inte för min egen skull utan mest för att allt ska bli så bra som möjligt för min Dotter i fortsättningen.
  • Anonym (aber)
    PappaDunder skrev 2014-10-01 09:50:03 följande:

    Läre tillägga att i 3års tid så har det varit Hämtning fredagar och Lämning Söndagar.


    Ja, fast som Kjell2 säger kan det lätt bli vilda västern över det hela så länge ni inte har det skriftligt. Så det bästa vore att ni tar hjälp av familjerätten så fort som möjligt.

    Du får förklara att måndagmornar absolut inte funkar för dig på grund av dina arbetstider. Att du inte har möjlighet att skjutsa så tidigt och att du inte har någon barnomsorg. Det känns då logiskt att ni får hjälp att enas om ett umgängesschema liknande den ni har idag. Förutsatt att mamman inte fått förändrade omständigheter. Anta att hon fått ändrade arbetstider och inte heller har möjlighet. Då får ni tillsammans försöka komma på någon ny lösning. Fast det tror jag knappt. Känns mer troligt att mamman bara jävlas.
  • Kjell2
    PappaDunder skrev 2014-10-01 09:50:03 följande:

    Läre tillägga att i 3års tid så har det varit Hämtning fredagar och Lämning Söndagar.


    Strunt i din "trumf" att börja smutskasta mamman är inte konstruktivt och kommer inte hjälpa dig.

    Ta istället upp att ni har haft lämning på söndagkväll i tre års tid och det har funkat. Samt att lämning på måndagmorgon skulle bli väldigt trassligt för dig.

    Du bör sätta lite fart på processen. Att vänta är inte bra
  • Anonym (aber)

    Om du kontaktar familjerätten idag borde det inte dröja så länge innan ni får komma dit. Ni får försöka hanka er fram tills dess.

    Om det blir umgänge innan dess har du några olika alternativa lösningar tillgängliga för dig. 1) Du vägrar umgänge om mamman inte går med på lämning på söndagkvällen. 2) Ni kör umgänge som vanligt och du kör hem dottern på söndagkväll oavsett vad mamman säger. 3) Du fixar en barnvakt som också kör hem barnet på måndagmorgon. 4) Du tar ut en semesterdag och lämnar dottern på skolan på måndag.

    Men inga av alternativen funkar ju på lång sikt.

  • PappaDunder
    Kjell2 skrev 2014-10-01 10:13:45 följande:
    Strunt i din "trumf" att börja smutskasta mamman är inte konstruktivt och kommer inte hjälpa dig.

    Ta istället upp att ni har haft lämning på söndagkväll i tre års tid och det har funkat. Samt att lämning på måndagmorgon skulle bli väldigt trassligt för dig.

    Du bör sätta lite fart på processen. Att vänta är inte bra
    De är ingen smutskastning direkt heller.

    Mer att jag vill få på papper (om det går) vad som inte angår henne. Som tex hur dotterns rum ska se ut, vad dottern har för möbler, Vad jag och sambon har för regler i vårt hem osv. De är lite såna grejer mamman försöker med också.

    Men ända anledning nu när jag vänder mig till familjerätten är för umgänges biten med Dottern.

    Så jag ska sätta fart med de.
  • Kjell2
    PappaDunder skrev 2014-10-01 12:41:36 följande:
    De är ingen smutskastning direkt heller.

    Mer att jag vill få på papper (om det går) vad som inte angår henne. Som tex hur dotterns rum ska se ut, vad dottern har för möbler, Vad jag och sambon har för regler i vårt hem osv. De är lite såna grejer mamman försöker med också.

    Men ända anledning nu när jag vänder mig till familjerätten är för umgänges biten med Dottern.

    Så jag ska sätta fart med de.
    Mamman får ha hur mycket synpunkter som helst på hur rummet ska se ut, möbler,kläder, regler mm. I ditt hem bestämmer du och kan skit i vad mamman säger. Sen kan det kanske vara idé att lyssna lite på mamman, några saker hon säger kanske är bra.

    Kontakta familjerätten och få till ett fastställt schema.

  • PappaDunder
    Anonym (aber) skrev 2014-10-01 10:30:45 följande:

    Om du kontaktar familjerätten idag borde det inte dröja så länge innan ni får komma dit. Ni får försöka hanka er fram tills dess.

    Om det blir umgänge innan dess har du några olika alternativa lösningar tillgängliga för dig. 1) Du vägrar umgänge om mamman inte går med på lämning på söndagkvällen. 2) Ni kör umgänge som vanligt och du kör hem dottern på söndagkväll oavsett vad mamman säger. 3) Du fixar en barnvakt som också kör hem barnet på måndagmorgon. 4) Du tar ut en semesterdag och lämnar dottern på skolan på måndag.

    Men inga av alternativen funkar ju på lång sikt.


    Jaa jag ska ta kontakt med dom.

    Bra punkter iaf.

    Punkt 1 och 2 är något som jag har fundera mycket på.

    Punkt 3 har jag redan kolla runt med alla jag känner och ingen kan ställa upp.

    Punkt 4 hade nog varit bra om jag hade jobbat lite längre. Har bara haft visstidsanställning i en månad på de jobb jag är nu på så jag vågar inte riktigt låna semesterdagar just nu.

    Nää de är inte en lösning på lång sikt.

    Men kanske hade varit bra om de hade varit de.
  • PappaDunder
    Kjell2 skrev 2014-10-01 12:51:23 följande:
    Mamman får ha hur mycket synpunkter som helst på hur rummet ska se ut, möbler,kläder, regler mm. I ditt hem bestämmer du och kan skit i vad mamman säger. Sen kan det kanske vara idé att lyssna lite på mamman, några saker hon säger kanske är bra.

    Kontakta familjerätten och få till ett fastställt schema.

    Jo visst får hon ha de.

    Ska ordna en träff så fort som möjligt med familjerätten.
Svar på tråden Mamman Försvårar umgängesrätt vad kan jag som Pappa göra?