• Alfred01

    OCD

    Jag bor ihop med en man som har en ungdom med OCD, hen får hjälp via BUP och ngt som kallas mellanvård. Om man skulle gissa har hen även ngn form av mild autism då hen generellt verkar ha svårt att fungera i sociala samspel. Hen har ljud "för" sig när hon sitter på sitt rum eller är ensam i ngt annat rum t ex badrum men aldrig då det finns andra i rummet.Pappan brukar i regel varje dag/kväll säga åt hen att lägga av med ljuden men det hjälper sällan/aldrig, osäker på om han förstår att det är ett syndrom.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta, mellanvården kommer hem till oss som det verkar varje vecka och jag får information om att det ska ske och jag har då valt att inte vara hemma då det verkar vara så det ska vara. Andra familjemedlemmar t ex mina barn håller sig också borta vid dessa tillfällen.
    Det känns lite som att familjen tassar på tå och stämningen hemma är  obehaglig. Äter vi middag och hen är med sitter alla tysta eller försöker lite krystat hålla igång en dialog, hen deltar aldrig och svarar mycket kort på direkt tilltal. Mina barn flyr bordet så snabbt de kan och de upplever hen som konstig och lite obehaglig.  Ska de komma hit frågar de ofta om hen är här.Nu har jag märkt att även jag tänker i de banorna och jobbar gärna över eller låter bli att åka hem om inte mina barn är där. Är jag hemma och lyssnar på ljuden en kväll blir jag till slut irriterad och vet inte vart jag ska ta vägen. har ngn erfarenhet av behandling av OCD och hur har det gått isf? Som jag förstått kan det finnas kopplingar mellan OCD, autirm och tourettes?
     

  • Svar på tråden OCD
  • Sensitiveguy

    Det finns en del kopplingar, men de kan lika gärna vara en del av OCD:n. Att ignorera hen och låta professionell hjälp "rädda" hen ur situationen är nog att föredra.

  • Majsan70

    Tourettes har visst inflikande av tvång ja. Som familj bör ni ju få gemensamma verktyg att hantera situationen med.

    Jag har själv en son med Tourettes, OCD och AD/HD. Han hade även en utvecklingsförsening men den är bortvuxen numer. Vi fick ALLA hjälp att hantera vardagen. 

  • Alfred01

    Enligt sambon så har hen valt att vi inte ska involveras i hens vård, hen är i dag 17 och fyller 18 nästa år men planen är väl vad jag förstår att hen bor hos oss till avslutat gymnasium minst.
    Efter 18 så styr hen själv, och vi hemma får bara "finna" oss i hur det är.

  • Anonym (Ocd Här med)
    Alfred01 skrev 2014-09-30 21:24:00 följande:

     har ngn erfarenhet av behandling av OCD och hur har det gått isf? Som jag förstått kan det finnas kopplingar mellan OCD, autirm och tourettes?

    Ingen erfarenhet av behandling har jag inte. Men lider själv av massa olika OCD (tvångstankar), Men inte på ett sånt sätt som gör det obehagligt för andra. Men har de frågat hen om varför hen gör det? osv, om hen försökt sluta? Jag vet av personliga själ att ibland kan vissa OCD mönster varje jätte jobbiga att bryta, det gör "ont", Jätte svårt att förklara :/


     


  • Majsan70
    Alfred01 skrev 2014-10-01 16:48:49 följande:

    Enligt sambon så har hen valt att vi inte ska involveras i hens vård, hen är i dag 17 och fyller 18 nästa år men planen är väl vad jag förstår att hen bor hos oss till avslutat gymnasium minst.
    Efter 18 så styr hen själv, och vi hemma får bara "finna" oss i hur det är.


    Ni sätter ribban för hur ni vill ha det i ert hem!
    Hade min son fått bestämma hade det sett helt annorlunda ut. Världen kröker sig inte runt honom och en del i hans habilitering är att anpassa sig till de regler o normer som finns i samhället. 
    Med tiden har han lärt sig att hantera det ganska väl, men han vill fortfarande ställa till oreda hemma men vi tillåter det inte. 
Svar på tråden OCD