• Dingo031

    Om ärendet är hos Tingsrätten?

    Hej!

    Jag undrar om en händelse är i tingsrätten och en bankkonto är inblandad i en bedrägeri, kan jag bägera genom tingsrätten att få tillstång så kan banken lämna ut uppgifter om konto till tingsrätten eller mig? har man sån möjlighet?

  • Svar på tråden Om ärendet är hos Tingsrätten?
  • manfrsthlm
    Dingo031 skrev 2014-10-01 00:41:17 följande:

    Hej!

    Jag undrar om en händelse är i tingsrätten och en bankkonto är inblandad i en bedrägeri, kan jag bägera genom tingsrätten att få tillstång så kan banken lämna ut uppgifter om konto till tingsrätten eller mig? har man sån möjlighet?


    kan du ta om det där,riktigt oklart
  • Nymedlen

    Nej att begära ut information som bryter mot banksekretessen gör av förundersökningsledaren då detta är ett brottsmål. FU när det finns en misstänkt vilket det måste finnas då ett konto existerar är alltid åklagaren. Så om åklagaren tror han behöver den info kommer han ge polisen den möjligheten att begära ut den informationen frän banken. Är du målsägande så låt polisen göra jobbet, är du den den åtalade be din advokat ställa frågan till åklagaren när åtalet lämnad in.

  • Dingo031

    Jag har lånat ut pengar till min vän och jag fick aldrig tillbaka pengarna, jag har stämt han, jag har skulde brev och kontoutdrag,

    men han bestrider både skuldebrevet och bankkonto, han säger att varken kontot och skuldebrevet tillhör han, så hur kan jag få veta vem konto nummer tillhör?

    Måste jag gå igenom polisen som bedrägeri?

    Mina pengar har gått till ett konto som han gav till mig genom telefon men nu så säger han att den tillhör inte han, det verkar som det är en triangel eller det är hans konto men försöker komma undan?

    Vilka möjligheter har jag här?

  • lagunen
    Dingo031 skrev 2014-10-01 00:57:54 följande:

    Jag har lånat ut pengar till min vän och jag fick aldrig tillbaka pengarna, jag har stämt han, jag har skulde brev och kontoutdrag,

    men han bestrider både skuldebrevet och bankkonto, han säger att varken kontot och skuldebrevet tillhör han, så hur kan jag få veta vem konto nummer tillhör?

    Måste jag gå igenom polisen som bedrägeri?

    Mina pengar har gått till ett konto som han gav till mig genom telefon men nu så säger han att den tillhör inte han, det verkar som det är en triangel eller det är hans konto men försöker komma undan?

    Vilka möjligheter har jag här?


    Men du när du betalade pengarna var du väl tvungen att ange kontohavare?
  • Dingo031
    lagunen skrev 2014-10-01 01:03:37 följande:

    Men du när du betalade pengarna var du väl tvungen att ange kontohavare?


    Ja, men han säger fortfarande att kontot tillhör inte han och han har inte sett några pengar
  • lagunen
    Dingo031 skrev 2014-10-01 01:06:43 följande:

    Ja, men han säger fortfarande att kontot tillhör inte han och han har inte sett några pengar


    Jo men du vet väl vad han heter? och du vet väl vem du angav som Kontohavare vid insättningen?
  • Dingo031

    [quote=74088314][quote-nick]lagunen skrev 2014-10-01 01:29:39 följande:[/quote-nick]Jo men du vet väl vad han heter? och du vet väl vem du angav som Kontohavare vid insättningen?[/

    Ja jag vet det, jag vill vara säker på att det är hans konto och vill skicka in till tingsrätten som bevis

  • lagunen
    Dingo031 skrev 2014-10-01 01:42:18 följande:

    [quote=74088314][quote-nick]lagunen skrev 2014-10-01 01:29:39 följande:[/quote-nick]Jo men du vet väl vad han heter? och du vet väl vem du angav som Kontohavare vid insättningen?[/

    Ja jag vet det, jag vill vara säker på att det är hans konto och vill skicka in till tingsrätten som bevis


  • lagunen
    Dingo031 skrev 2014-10-01 01:42:18 följande:

    [quote=74088314][quote-nick]lagunen skrev 2014-10-01 01:29:39 följande:[/quote-nick]Jo men du vet väl vad han heter? och du vet väl vem du angav som Kontohavare vid insättningen?[/

    Ja jag vet det, jag vill vara säker på att det är hans konto och vill skicka in till tingsrätten som bevis


    Dingo031 skrev 2014-10-01 01:42:18 följande:

    [quote=74088314][quote-nick]lagunen skrev 2014-10-01 01:29:39 följande:[/quote-nick]Jo men du vet väl vad han heter? och du vet väl vem du angav som Kontohavare vid insättningen?[/

    Ja jag vet det, jag vill vara säker på att det är hans konto och vill skicka in till tingsrätten som bevis


    Ja,och då ringer du du den bank som kontot tillhör och bara ber dom att svara på om kontot tillhör honom.Annars gör du så att du under annat namn tar kontakt med honom och låtsas vara intresserad av att köpa något av honom som du vet att han äger.Låtsas sen vara intresserad av att föra över pengar för varan till hans konto.Uppger han samma konto som sist vet du att kontot tillhör honom.
  • Kjell2
    Dingo031 skrev 2014-10-01 00:41:17 följande:

    Hej!

    Jag undrar om en händelse är i tingsrätten och en bankkonto är inblandad i en bedrägeri, kan jag bägera genom tingsrätten att få tillstång så kan banken lämna ut uppgifter om konto till tingsrätten eller mig? har man sån möjlighet?


    Kortfattat - Nej.
Svar på tråden Om ärendet är hos Tingsrätten?