• Påven Johann­a
    Äldre 1 Oct 08:36
    857 visningar
    33 svar
    33
    857

    Första fallet av Ebola i USA

    En man som rest från Västafrika till Texas uppvisade efter ett par dagar symptom och det har nu konstaterats att han insjuknat i Ebola. 

    Nu får vi hålla tummarna för att amerikanerna (och så småningom vi här i Europa) är så duktiga på smittspårning, begränsning, behandling och aktivt bekämpande av sjukdomen som de/man tänker sig att de/vi är. 

    Hittills har bara fall som - under väldigt stor medicinsk säkerhet, och i isolering - hämtats hem till diverse länder som har och har haft personal på plats funnits i andra länder vid sidan av de redan drabbade, men nu pratar vi alltså om en man som förmodligen haft en del kontakter med andra innan han hamnade på sjukhus. 

  • Svar på tråden Första fallet av Ebola i USA
  • Äldre 1 Oct 09:08
    #1
    Påven Johanna skrev 2014-10-01 08:36:17 följande:

    En man som rest från Västafrika till Texas uppvisade efter ett par dagar symptom och det har nu konstaterats att han insjuknat i Ebola. 

    Nu får vi hålla tummarna för att amerikanerna (och så småningom vi här i Europa) är så duktiga på smittspårning, begränsning, behandling och aktivt bekämpande av sjukdomen som de/man tänker sig att de/vi är. 

    Hittills har bara fall som - under väldigt stor medicinsk säkerhet, och i isolering - hämtats hem till diverse länder som har och har haft personal på plats funnits i andra länder vid sidan av de redan drabbade, men nu pratar vi alltså om en man som förmodligen haft en del kontakter med andra innan han hamnade på sjukhus. 


    Jag tror inte att det här fallet är särskilt oroande. Killen finns där han borde finnas. Han har inte hunnit smitta någon eftersom smitta överförs med kontakt av kroppsvätskor och han symtom inte hade utveckla sej. Just det här fallet är inget att oroa sej för.

    Vad som är oroande är vad som kunde ha hänt. Hade killen beslutat sej att åka till Texas tre dagar senare, och han inte hade brytt sej om att besöka läkare, så...

    Detta är en tydlig varningsklocka!

    Jag tror inte längre *om* utan *när* ebola drabbar andra delar av världen. Från västafrika åker man gärna till Paris och London och Johannesburg. Är man lika förberedda där som i USA? Kan man hantera ebola med den respekt den kräver?
    (Eller är det bara en myt att USA är förberedda?)

    När fallen börjar droppa in - kommer rasister peka finger åt alla afrikaner (såsom homofober pekade finger åt HBT-personer när HIV började)? Även dom svarta som aldrig varit i Afrika? Även dom Afrikaner som aldrig varit i Västafrika?

    Kommer flygresor att få upphöra (såsom vulkanutbrottet på Island krävde)? Kommer  fri rörlighet att få upphöra?

    Jag är pessimist vad gäller framtida utbredning av ebola. Jag hoppas jag har fel i mina undergångsprofetior.
  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Oct 09:30
    #2
    Ogago skrev 2014-10-01 09:08:58 följande:
    Jag tror inte att det här fallet är särskilt oroande. Killen finns där han borde finnas. Han har inte hunnit smitta någon eftersom smitta överförs med kontakt av kroppsvätskor och han symtom inte hade utveckla sej. Just det här fallet är inget att oroa sej för.

    Vad som är oroande är vad som kunde ha hänt. Hade killen beslutat sej att åka till Texas tre dagar senare, och han inte hade brytt sej om att besöka läkare, så...

    Detta är en tydlig varningsklocka!

    Jag tror inte längre *om* utan *när* ebola drabbar andra delar av världen. Från västafrika åker man gärna till Paris och London och Johannesburg. Är man lika förberedda där som i USA? Kan man hantera ebola med den respekt den kräver?
    (Eller är det bara en myt att USA är förberedda?)

    När fallen börjar droppa in - kommer rasister peka finger åt alla afrikaner (såsom homofober pekade finger åt HBT-personer när HIV började)? Även dom svarta som aldrig varit i Afrika? Även dom Afrikaner som aldrig varit i Västafrika?

    Kommer flygresor att få upphöra (såsom vulkanutbrottet på Island krävde)? Kommer  fri rörlighet att få upphöra?

    Jag är pessimist vad gäller framtida utbredning av ebola. Jag hoppas jag har fel i mina undergångsprofetior.
    Nog finns det oro också kring det här fallet. Det råder lite olika uppgifter om delar av historien men samstämmiga uppgifter gör gällande att han, efter att han sökt vård, inte isolerades förrän två dagar senare. Han har alltså träffat vårdpersonal och troligen också andra patienter förutom familj och kanske även butikspersonal och så vidare. 

    Flera kommer att ha smittats av den här mannen, det är jag övertygad om. Men jag hoppas att de kan kontrollera situationen. Svårigheterna att göra det är emellertid stora i delar av världen som är rikt befolkade och där människor har många kontakter. Därför skulle omvärlden ha agerat tidigare när det västafrikanska utbrottet blivit känt. Det är inte direkt några små avlägsna och glest befolkade byar som drabbats den här gången. 

    Vad gäller dina farhågor kring rasistiska beskyllningar så kommer det förstås att bli så, att skylla på människor som upplevs vara mindre värda än det "egna folket" är ju själva grundbulten i rasism. 
  • Malin8­702
    Äldre 1 Oct 09:53
    #3

    Det som oroar mig är att det är helt öppet att flyga/gå/springa/tåga/köra, what ever, till dem smittade områden. Jag har sedan i våras undrat varför dem inte stänger gränserna för att förhindra spridning. Tycker inte man borde få åka dit och hit som man vill. Att man skulle bli rasistisk förstår jag inte...?

  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Oct 09:57
    #4

    Nu ska jag rätta mig själv efter att jag lyssnat på CDC:s Tom Frieden. Frieden säger konsekvent individen så de har inte gått ut med om det är en man eller en kvinna. Personen reste symtomfri från Liberia den 19:e september, anlände symtomfri till USA den 20 september och började uppvisa symptom 4 eller 5 dagar senare. Personen sökte vård den 26:e september och lades in på isoleringsavdelning den 28:e september. 

    www.bbc.com/news/world-us-canada-29437070

    Friedens information längre ner på sidan. 

  • Äldre 1 Oct 10:13
    #5
    Påven Johanna skrev 2014-10-01 09:57:56 följande:

    Nu ska jag rätta mig själv efter att jag lyssnat på CDC:s Tom Frieden. Frieden säger konsekvent individen så de har inte gått ut med om det är en man eller en kvinna. Personen reste symtomfri från Liberia den 19:e september, anlände symtomfri till USA den 20 september och började uppvisa symptom 4 eller 5 dagar senare. Personen sökte vård den 26:e september och lades in på isoleringsavdelning den 28:e september. 

    www.bbc.com/news/world-us-canada-29437070

    Friedens information längre ner på sidan. 


    CBS skriver "The U.S. Centers for Disease Control and Prevention has confirmed the first case of Ebola virus diagnosed in United States. The patient, still not identified, had recently flown here from Liberia to visit family, officials said. He was admitted on Sunday to an isolation unit at Texas Health Presbyterian Hospital Dallas to be tested for Ebola after he began exhibiting symptoms".
    (www.cbsnews.com/news/ebola-confirmed-in-texas-patient-first-case-diagnosed-in-u-s/)

    Så nog är det en han alltid. Men hans kön har ju egentligen ingen betydelse. En man smittar lika lätt som en kvinna.

    Låt oss kalla individen *hen*.
  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Oct 12:00
    #6
    Ogago skrev 2014-10-01 10:13:20 följande:
    CBS skriver "The U.S. Centers for Disease Control and Prevention has confirmed the first case of Ebola virus diagnosed in United States. The patient, still not identified, had recently flown here from Liberia to visit family, officials said. He was admitted on Sunday to an isolation unit at Texas Health Presbyterian Hospital Dallas to be tested for Ebola after he began exhibiting symptoms".
    (www.cbsnews.com/news/ebola-confirmed-in-texas-patient-first-case-diagnosed-in-u-s/)

    Så nog är det en han alltid. Men hans kön har ju egentligen ingen betydelse. En man smittar lika lätt som en kvinna.

    Låt oss kalla individen *hen*.
    Nej, det har ingen betydelse alls (inte mer än i efterförloppet: "Men who have recovered from the disease can still transmit the virus through their semen for up to 7 weeks after recovery from illness"), jag ville dock rätta mig efter den information jag lyssnat till. 
     
  • Äldre 1 Oct 18:05
    #7
    Påven Johanna skrev 2014-10-01 09:57:56 följande:

    Nu ska jag rätta mig själv efter att jag lyssnat på CDC:s Tom Frieden. Frieden säger konsekvent individen så de har inte gått ut med om det är en man eller en kvinna. Personen reste symtomfri från Liberia den 19:e september, anlände symtomfri till USA den 20 september och började uppvisa symptom 4 eller 5 dagar senare. Personen sökte vård den 26:e september och lades in på isoleringsavdelning den 28:e september. 

    www.bbc.com/news/world-us-canada-29437070

    Friedens information längre ner på sidan. 


    På tv nyheterna igår sa de att forsta gången han sokte vård (antar han gjorde det for att han hade vissa symptom, varfor skulle han annars gora det) blev han hemskickad. Andra gången, två dar senare, blev han inlagd.

    Att de inte ens går ut med vem det är, man/kvinna etc, gor ju att de som kanske hunnit komma i kontakt med honom inte alls kan veta det. Man tycker ju det ur smittospridningsynpunkt borde vara bättre att de gick ut med vem det är. Men man vill inte "sprida panik" vilket kan visa sig odesdigert, man tar det fortfarande inte på tillräckligt stort allvar tyvärr.
  • Påven Johann­a
    Äldre 1 Oct 18:18
    #8
    Tow2Mater skrev 2014-10-01 18:05:58 följande:
    På tv nyheterna igår sa de att forsta gången han sokte vård (antar han gjorde det for att han hade vissa symptom, varfor skulle han annars gora det) blev han hemskickad. Andra gången, två dar senare, blev han inlagd.

    Att de inte ens går ut med vem det är, man/kvinna etc, gor ju att de som kanske hunnit komma i kontakt med honom inte alls kan veta det. Man tycker ju det ur smittospridningsynpunkt borde vara bättre att de gick ut med vem det är. Men man vill inte "sprida panik" vilket kan visa sig odesdigert, man tar det fortfarande inte på tillräckligt stort allvar tyvärr.
    Nej, jag tycker också att det är oerhört märkligt hanterat. USA har ju förklarat sig vara beredda och på alerten länge nu. Men så dyker en människa upp som varit i Liberia och som känner sig sjuk och då skickar de hem personen med ett antibiotikarecept. 

    Exceptionellt inkompetent agerande. 
    Den läkaren kan inte ha så högt förtroendekapital efter detta, tänker jag. 
  • Gert
    Äldre 1 Oct 18:38
    #9

    Det är bara en tidsfråga innan Sverige får sitt första fall av Ebola.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 2 Oct 05:30
    #10

    "Enligt det amerikanska smittskyddsinstitutet, CDC, övervakas mellan 12 och 18 personer som kan ha kommit i kontakt med Duncan." skriver the Guradian enligt Aftonbladet.

    Dags för panik?

Svar på tråden Första fallet av Ebola i USA