• Anonym (snål vän?)
    Äldre 1 Oct 11:08
    41891 visningar
    133 svar
    133
    41891

    Bjuder in till fest, men förväntar sig att gästerna tar med egen dricka och mat..

    Jag har en kompis som jämt och ständigt bjuder in folk på fest hos sig (födelsedag, inflyttning, förlovning m.m.), men som aldrig "BJUDER" på fest. Det vill säga, man ska ta med sig dricka och mat själv. Givetvis förväntas det dock att man ska ge presenter. Vanliga helger kommer det också titt som tätt facebook-inlägg som "Någon som vill komma över med en flaska vin/sprit och festa?".

    Det känns lite.. konstigt? Snålt. Är det bara jag som reagerar på det?

  • Svar på tråden Bjuder in till fest, men förväntar sig att gästerna tar med egen dricka och mat..
  • Äldre 1 Oct 11:10
    #1

    Egen dryck, inget märkligt.
    Men egen mat helt o hållet? Njae... När jag var gift o vi bjöd till grillfest så stod vi för alla tillbehör och så fick gästerna ta med sig det kött de ville grilla och egen dryck. Kanske anses som snålt det också iofs.....

  • Äldre 1 Oct 11:12
    #2

    Nä fy så billigt alltså! Så gör man inte.

  • Anonym (snål vän?) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 11:12
    #3
    LaLola skrev 2014-10-01 11:10:28 följande:

    Egen dryck, inget märkligt.
    Men egen mat helt o hållet? Njae... När jag var gift o vi bjöd till grillfest så stod vi för alla tillbehör och så fick gästerna ta med sig det kött de ville grilla och egen dryck. Kanske anses som snålt det också iofs.....


    Ja, det är ungefär så. Hon bjuder på sallad att ha till och tårta till efterrätt. Jag själv upplever det som lite snålt, men jag vet inte om jag kanske bara överreagerar? Det är väl mest att det är så till VARJE "fest", och att hon bjuder in till fest stup i kvarten.

    En sak om man ska träffas över helgen, men då förväntar man sig väl inte att gästerna ska ta med sprit/vin åt en själv också?
  • Äldre 1 Oct 11:16
    #4
    Anonym (snål vän?) skrev 2014-10-01 11:12:52 följande:
    Ja, det är ungefär så. Hon bjuder på sallad att ha till och tårta till efterrätt. Jag själv upplever det som lite snålt, men jag vet inte om jag kanske bara överreagerar? Det är väl mest att det är så till VARJE "fest", och att hon bjuder in till fest stup i kvarten.

    En sak om man ska träffas över helgen, men då förväntar man sig väl inte att gästerna ska ta med sprit/vin åt en själv också?
    Bara sallad är kanske lite snålt. Vi hade potatissallader, grönsallad, hembakat bröd, såser osv....

    Men det är ju frivilligt å andra sidan att gå på hennes fester.
  • Anonym (snål vän?) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 11:16
    #5
    The past is now skrev 2014-10-01 11:12:36 följande:

    Nä fy så billigt alltså! Så gör man inte.


    Ja.. det känns lite så. Hon verkar i alla fall planera att bjuda på mat och tårta på sitt bröllop, men förväntar sig en massa hjälp från vänner (med matlagning, bakning, smink, håruppsättning, låna grejer m.m.).
    Visst, som vän vill man ställa upp och hjälpa till, men att FÖRVÄNTA sig det? I värsta fall bli det ju då inget bröllop..
  • Äldre 1 Oct 11:19
    #6

    När vi bjuder in så bjuder vi på mat och dryck. Inga konstigheter. 

    Enda undantaget är midsommar då vi köper drickat men några hjälper till med delar av maten bara för att underlätta lite då vi är många.
    Likadant om vi blir bortbjudna så kommer vi tomhänta så när som på den klassiska "ge-bort-gåvan" i form av vin eller skumpa.

  • Anonym (snål vän?) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 11:32
    #7
    Duckan skrev 2014-10-01 11:19:00 följande:

    När vi bjuder in så bjuder vi på mat och dryck. Inga konstigheter. 

    Enda undantaget är midsommar då vi köper drickat men några hjälper till med delar av maten bara för att underlätta lite då vi är många.
    Likadant om vi blir bortbjudna så kommer vi tomhänta så när som på den klassiska "ge-bort-gåvan" i form av vin eller skumpa.


    Ja, men det låter som ett ganska normalt beteende tycker jag midsommar-fester och liknande är ju rätt vanligt att man går ihop om.

    Jag har sett antydningar från några av hennes andra vänner på facebook som också tycker hon är snål. Det är också mycket "Kan någon fylla på min mobil, så betalar jag tillbaka när jag får pengar", "Någon som kan komma över med ett paket cigg?", eller mer "Åh, om man bara hade en flaska vin hemma..." osv. 
  • Äldre 1 Oct 11:34
    #8
    Anonym (snål vän?) skrev 2014-10-01 11:32:59 följande:
    Ja, men det låter som ett ganska normalt beteende tycker jag midsommar-fester och liknande är ju rätt vanligt att man går ihop om.

    Jag har sett antydningar från några av hennes andra vänner på facebook som också tycker hon är snål. Det är också mycket "Kan någon fylla på min mobil, så betalar jag tillbaka när jag får pengar", "Någon som kan komma över med ett paket cigg?", eller mer "Åh, om man bara hade en flaska vin hemma..." osv. 
    Är hon snål eller har hon dålig ekonomi?
  • Äldre 1 Oct 11:36
    #9

    Låter som dålig ekonomi, men lite roffigt att be om dricka gång efter annan och inte bjuda tillbaka.

  • Anonym (snål vän?) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 11:42
    #10

    Hon har ganska dålig ekonomi (eller ja, lika mycket pengar som jag, men jag klarar mig fint), men prioriterar enormt fel (tycker jag).. Lägger pengar på en massa "roliga" saker i början av månaden (och dyr mat), och sen lever hon typ på havregrynsgröt sista veckan och tigger hjälp från vänner, innan det kommer nya pengar.

    Jag tycker faktiskt inte man behöver bjuda på en massa fester om man inte har råd att hålla dem? Och att man inte behöver gå ut på nattklubb och supa sig full, äta på restaurang m.m. om man faktiskt inte har pengar till det. 

Svar på tråden Bjuder in till fest, men förväntar sig att gästerna tar med egen dricka och mat..