• Stårschan

    Har du nyttjat rätten att få ut en offentlig handling?

    Hur är det, har du utnyttjat din rätt att som samhällsmedborgare få ta del av någon offentlig handling från en myndighet. Handlingar som du fått dig tillskickade med automatik på grund av att du själv varit inblandad räknas inte, utan du ska själv ha kontaktat myndigheten för att exempelvis få ut ett domslut eller liknande.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du nyttjat rätten att få ut en offentlig handling?
  • Kjell2

    Ja,utan problem vid flera tillfällen. Bar ett tillfälle det strulade lite men lyfte då frågan en nivå och svaret kom snabbt.

  • Kjell2
    Tirem skrev 2014-10-01 18:23:38 följande:

    Nyfiken fråga... Vad för uppgifter har ni begärt ut och varför?


    Domar framförallt.
    Lite personuppgifter från skatteverket
    Inkommande handlingar i några kommunala ärenden
    Skolinformation
  • Tirem

    Sitter nämligen i en position där jag ibland tar emot förfrågningar och ibland förstår jag inte varför de efterfrågar viss information . Vad ska de med en kopia på ett anställningsavtal med (ej hög chef) telefonräkning (ej spec. utan kostnad, inte hög chef). De som efterfrågat bland annat detta var privatpersoner i övre medelåldern, läs 70+... Är det för att man är nyfiken bara...

  • Kjell2
    Tirem skrev 2014-10-01 18:37:47 följande:

    Sitter nämligen i en position där jag ibland tar emot förfrågningar och ibland förstår jag inte varför de efterfrågar viss information . Vad ska de med en kopia på ett anställningsavtal med (ej hög chef) telefonräkning (ej spec. utan kostnad, inte hög chef). De som efterfrågat bland annat detta var privatpersoner i övre medelåldern, läs 70+... Är det för att man är nyfiken bara...


    Troligtvis nyfikenhet eller tron på att det döljs något fusk.
  • Tirem

    Antagligen... Tråkigt att ha så lite att göra att man måste fylla sin tid med så oviktiga saker


    Kjell2 skrev 2014-10-01 18:41:29 följande:

    Troligtvis nyfikenhet eller tron på att det döljs något fusk.


  • Aniiee

    Ja, personuppgifter från skatteverket. Inga som helst problem (förutom att jag har telefonfobi och det tog nästan två år innan jag lyckades ringa....)


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Emmis

    Ja, ett antal saker. Släktforskar och har då begärt ut domar, bouppteckningar osv. Har även begärt ut delar av min egen sjukjournal.
    Roligast just nu är dock att lämna ut handlingar till andra, har precis fått nytt jobb där jag gör det.

  • Tirem

    Då kanske du har lite koll... Som sagt, jag tar emot förfrågningarna men lämnar dem bara vidare. När det t.ex. Handlar om anställningsavtal, är de offentlig handling om man jobbar i ett kommunalägt bolag?


    Emmis skrev 2014-10-01 19:14:42 följande:

    Ja, ett antal saker. Släktforskar och har då begärt ut domar, bouppteckningar osv. Har även begärt ut delar av min egen sjukjournal.

    Roligast just nu är dock att lämna ut handlingar till andra, har precis fått nytt jobb där jag gör det.


  • Stårschan

    Vi har fått ut en dom, men det var lite trubbel i och med att registren inte var samkörda, och vi inte hade riktig koll på vilken rättsinstans som målet hade behandlats i. Man var verkligen tvungen att veta exakt vad man skulle ha och var det fanns. Sen vet jag att maken har haft lite problem med att få ut en förundersökning. Jag tror att han gav upp till slut när orken och engagemanget tröt.

  • Emmis
    Tirem skrev 2014-10-01 20:56:41 följande:

    Då kanske du har lite koll... Som sagt, jag tar emot förfrågningarna men lämnar dem bara vidare. När det t.ex. Handlar om anställningsavtal, är de offentlig handling om man jobbar i ett kommunalägt bolag?


    Ja, det skulle jag tro att det är.
    Som huvudregel kan man säga att det mesta är offentligt. Mycket mer än vad man kanske tror (eller vill) är det. Sekretesshandlingar utgör alltså undantaget. Och om det finns sekretess på en handlingar är det oftast på enstaka delar av den och inte hela handlingen.
Svar på tråden Har du nyttjat rätten att få ut en offentlig handling?