• Anonym (Resa?­)
    Äldre 1 Oct 14:42
    1486 visningar
    13 svar
    13
    1486

    Hjälp att räkna ut graviditetsveckor och frågor kring reseförsäkring för gravid?

    Kan någon klok hjälp mig att räkna ut veckor i en graviditet på något bra sätt? Det är så att jag försöker bli gravid och samtidigt så håller släkten på att planera en resa utomlands till våren. Och med begränsningarna i reseförsäkringarna så måste jag se när jag över huvud taget kan resa under förutsättningen att jag skulle bli gravid den här månaden eller nästa. Men eftersom jag inte hittar något bra hjälpmedel för att räkna ut veckorna på nätet och jag inte litar på mig själv när jag sitter och räknar i almanackan då det kan vara så totalavgörande att man inte räknar fel ber jag om hjälp.

    Om jag blir gravid med sista mens 5 september 2014, vilket datum infaller då vecka 28 + 0 och när infaller vecka 31+6?

    Om jag blir gravid med sista mens 30 september 2014, vilket datum infaller då vecka 28 + 0 och när infaller vecka 31+6? (Vilket datum?)

    Nästa fråga: Jag har vanlig reseförsäkring i Trygg hansa och den gäller bara tom vecka 28+0. Men jag har hittat att ERV har reseförsäkring som täcker tom vecka 31+6. Är det någon som kan något om ERVs försäkring, är det något avgörande som skiljer den åt mot vanlig reseförsäkring via hemförsäkringen?

  • Svar på tråden Hjälp att räkna ut graviditetsveckor och frågor kring reseförsäkring för gravid?
  • Äldre 1 Oct 14:58
    #1

    Det är väl bara att kolla i kalendern och räkna 28 v frammåt från sista mensens första dag!

  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 15:09
    #2
    Tisa83 skrev 2014-10-01 14:58:42 följande:

    Det är väl bara att kolla i kalendern och räkna 28 v frammåt från sista mensens första dag!


    Jo det tycker man men jag litar inte på resultatet när jag gör det, så lätt att missa i veckorna när man bläddrar så många kalendersidor framåt. Och svårt att ha koll på exakta graviditetsdagarna.
  • Anonym (Esthe­r)
    Äldre 1 Oct 15:14
    #3

    OM du skulle bli gravid, VILL du ens resa så sent?
    Jag reste som gravid första gången men nu när jag är gravid igen och vi diskuterar att resa bort över jul så är jag ärligt talat, inte sugen alls.
    Jag vet inte hur jag tänkte då riktigt, vi bara bokade och förutsatte liksom att jag skulle må bra och ha ork och allt sånt där. Och det var några år sedan så då fick man resa senare än vad man får idag (jag hittade också en extraförsäkring utöver hemförsäkringen, som jag givetvis tecknade).
    Men nu?
    Jag vill inte åka nånstans, jag tänker inte äventyra minsta promille av den här graviditeten. Då väntar jag hellre.

    Annars kan jag rekommendera uträkningsverktygen här på FL. De funkar bra för att beräkna veckor mm.

  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 15:17
    #4
    Anonym (Esther) skrev 2014-10-01 15:14:30 följande:

    OM du skulle bli gravid, VILL du ens resa så sent?

    Jag reste som gravid första gången men nu när jag är gravid igen och vi diskuterar att resa bort över jul så är jag ärligt talat, inte sugen alls.

    Jag vet inte hur jag tänkte då riktigt, vi bara bokade och förutsatte liksom att jag skulle må bra och ha ork och allt sånt där. Och det var några år sedan så då fick man resa senare än vad man får idag (jag hittade också en extraförsäkring utöver hemförsäkringen, som jag givetvis tecknade).

    Men nu?

    Jag vill inte åka nånstans, jag tänker inte äventyra minsta promille av den här graviditeten. Då väntar jag hellre.

    Annars kan jag rekommendera uträkningsverktygen här på FL. De funkar bra för att beräkna veckor mm.


    Jo det tror jag. Det är en bjudresa med hela släkten så den vill jag inte missa. Och jag har barn sen tidigare så jag har ju varit gravid tidigare.

    Men det finns väl inget verktyg som talar om när man är i en viss vecka?
  • Anonym (Esthe­r)
    Äldre 1 Oct 15:35
    #5
    Anonym (Resa?) skrev 2014-10-01 15:17:59 följande:
    Jo det tror jag. Det är en bjudresa med hela släkten så den vill jag inte missa. Och jag har barn sen tidigare så jag har ju varit gravid tidigare.

    Men det finns väl inget verktyg som talar om när man är i en viss vecka?
    Jag har också varit gravid tidigare, därför undrar jag hur jag kunde vara så dum och resa så pass sent förra gången (när jag vet hur skört ett liv ändå är). Men där är vi säkert olika

    Tar du fram verktyget så får du fram bf och kan ju enkelt räkna veckor bakåt?
  • nozpa
    Äldre 1 Oct 15:45
    #6

    Kan ni inte bara vänta ett par månader innan ni försöker bli gravida då?

  • Äldre 1 Oct 16:03
    #7

    bläddra bara i kalendern fram 28 veckor.

    Jag reste i v 28 till thailand. det var ljuvligt! hade haft stora problem med foglossning innan men väl nere i värmen fick jag mina enda smärtfria dagar på flera månader!

    Jag hade en extra reseförsäkring via europeiska, tror den hette plus. vi tecknade även samma för min sambo. med det upplägget täcktes alla läkarkostnader, ev neonatavård, extra boende för sambon, alla resor, ny hemresa för oss båda osv om något skulle ha skett.

    vi fick också ta med ett intryg från MVC läkaren på engelska som bekräftade vilken vecka jag var i, samt skulle vara i vid hemresan, att det inte var tvillingar, och att det var en "normal  graviditeten. fick visa den en gång vid inrikesflyget då incheckningstjejen tyckte jag var "enormous" .

    tänk på att även om du kan teckna reseförsäkring fram till v 31 med vissa bolag så täcker de betydligt mindre. och var noga med att kolla upp om försäkringen täcker även medresenär(pappan) eller om ni får göra som vi och teckna en för er var.

    viktigt att påpeka också att olika FLYGBOLAG har olika regler. så även om du kan få försäkring efter v 28, är det inte säkert att flygbolaget tillåter resor ända fram till v.31. Detta måste ni kolla med respektive flygbolag. det står oftast inte i allmänna villkor utan man brukar få ringa och fråga. vore ju inte så kul att bli nekad att kliva ombord i sista stund.

  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:42
    #8
    Anonym (Esther) skrev 2014-10-01 15:35:45 följande:
    Jag har också varit gravid tidigare, därför undrar jag hur jag kunde vara så dum och resa så pass sent förra gången (när jag vet hur skört ett liv ändå är). Men där är vi säkert olika

    Tar du fram verktyget så får du fram bf och kan ju enkelt räkna veckor bakåt?
    Med verktyget får jag fram bf 11 juni.  När jag räknar bakåt får jag att 32+0 är den 16 april, då är väl 31 + 6 den 15 april, eller hur?
  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:43
    #9
    nozpa skrev 2014-10-01 15:45:41 följande:

    Kan ni inte bara vänta ett par månader innan ni försöker bli gravida då?


    Vi har försökt bli gravida i 1,5 år, så nej det är inte läge att ta paus...
  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 20:47
    #10
    Hoppfull84 skrev 2014-10-01 16:03:06 följande:

    bläddra bara i kalendern fram 28 veckor.

    Jag reste i v 28 till thailand. det var ljuvligt! hade haft stora problem med foglossning innan men väl nere i värmen fick jag mina enda smärtfria dagar på flera månader!

    Jag hade en extra reseförsäkring via europeiska, tror den hette plus. vi tecknade även samma för min sambo. med det upplägget täcktes alla läkarkostnader, ev neonatavård, extra boende för sambon, alla resor, ny hemresa för oss båda osv om något skulle ha skett.

    vi fick också ta med ett intryg från MVC läkaren på engelska som bekräftade vilken vecka jag var i, samt skulle vara i vid hemresan, att det inte var tvillingar, och att det var en "normal  graviditeten. fick visa den en gång vid inrikesflyget då incheckningstjejen tyckte jag var "enormous" .

    tänk på att även om du kan teckna reseförsäkring fram till v 31 med vissa bolag så täcker de betydligt mindre. och var noga med att kolla upp om försäkringen täcker även medresenär(pappan) eller om ni får göra som vi och teckna en för er var.

    viktigt att påpeka också att olika FLYGBOLAG har olika regler. så även om du kan få försäkring efter v 28, är det inte säkert att flygbolaget tillåter resor ända fram till v.31. Detta måste ni kolla med respektive flygbolag. det står oftast inte i allmänna villkor utan man brukar få ringa och fråga. vore ju inte så kul att bli nekad att kliva ombord i sista stund.


    Åh tack för input! Jag pratade med ERV och den skulle täcka tom vecka 31+6. Den hette reseförsäkring SMART och verkade täcka allt som en reseförsäkring borde täcka. Så hur menar du att vissa bolags reseförsäkringar täcker betydligt mindre? Trygg hansa som jag pratade med hade inget alls efter vecka 28. Men ERV verkade ju täcka det mesta. Jättebra tips att teckna försäkring för maken också.

    Jag såg att tex SAS fick man flyga med till vecka 36. Men ja, viktigt att ha koll på vilket bolag man flyger med.
  • Anonym (ERV)
    Äldre 1 Oct 20:56
    #11

    Jag kan inte hjälpa dig att räkna ut veckor men kan en del om Ervs försäkringar då jag jobbar där.

    Jag antar att du har tittat på deras smart försäkring. Den har ungefär samma upplägg som hemförsäkringen och det är den man brukar rekommendera till de som saknar hemförsäkring eller ska vara borta mer än 45 dagar. Du kan välja den med eller utan självrisk. Och den gäller graviditetskompl upp till v. 32 förutsatt att du inte har haft de problemen tidigare under graviditeten.

  • Anonym (Resa?­) Trådstartaren
    Äldre 1 Oct 21:13
    #12
    Anonym (ERV) skrev 2014-10-01 20:56:06 följande:

    Jag kan inte hjälpa dig att räkna ut veckor men kan en del om Ervs försäkringar då jag jobbar där.

    Jag antar att du har tittat på deras smart försäkring. Den har ungefär samma upplägg som hemförsäkringen och det är den man brukar rekommendera till de som saknar hemförsäkring eller ska vara borta mer än 45 dagar. Du kan välja den med eller utan självrisk. Och den gäller graviditetskompl upp till v. 32 förutsatt att du inte har haft de problemen tidigare under graviditeten.


    Ja precis det var den som heter smart. Är det bara den som gäller eller fanns det alternativ?

    Och täcks det viktiga som reseförsäkringen täcker med den?

    Utgår man från datumet på moderskapsintyget?
Svar på tråden Hjälp att räkna ut graviditetsveckor och frågor kring reseförsäkring för gravid?