• såjävlaneggo

    vilket yrke passar MIG?

    Jag är 22 år (tjej), har en son på 3 månader och börjar planera vårt andra barn. Tills vårt andra barn ska börja på dagis så har jag två mål.
    1. Ta körkort
    2. Plugga upp mina betyg från gymnasiet.
    Efter att vi skolat in vårt andra barn vill jag börja plugga på universitet. Har inga speciella drömmar om vad jag vill bli, vill bara ha en trygg inkomst och så vill vi köpa hus om ca 10 år. Jag är utbildad konditor men har arbetat inom industrin sen jag kom ut i arbetslivet och genom mitt arbete tagit truck kort. Fick sparken när jag skulle gå på mammaledighet.
    Jag vill ha en utbildning som ger mig ett 7-16 jobb, en lön på ca 50 000kr efter skatt och som är rätt enkelt att få tag på i hela Sverige då vi är flyttbara. Just nu bor vi i Växjö där linnéuniversitetet finns, sambon har en fastanställning här. Vilka yrken passar mig bäst? Mitt iq är rätt normal, är självständig och tycker om att ha många bollar i luften. Klarar inte av allt för stressigt yrke då jag lider av ibs mage. Snälla hjälp, har ingen aning om vilket yrke som passar mig. Vet ni?

  • Svar på tråden vilket yrke passar MIG?
  • Kjell2
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 15:42:27 följande:

    Jag är 22 år (tjej), har en son på 3 månader och börjar planera vårt andra barn. Tills vårt andra barn ska börja på dagis så har jag två mål.
    1. Ta körkort
    2. Plugga upp mina betyg från gymnasiet.
    Efter att vi skolat in vårt andra barn vill jag börja plugga på universitet. Har inga speciella drömmar om vad jag vill bli, vill bara ha en trygg inkomst och så vill vi köpa hus om ca 10 år. Jag är utbildad konditor men har arbetat inom industrin sen jag kom ut i arbetslivet och genom mitt arbete tagit truck kort. Fick sparken när jag skulle gå på mammaledighet.
    Jag vill ha en utbildning som ger mig ett 7-16 jobb, en lön på ca 50 000kr efter skatt och som är rätt enkelt att få tag på i hela Sverige då vi är flyttbara. Just nu bor vi i Växjö där linnéuniversitetet finns, sambon har en fastanställning här. Vilka yrken passar mig bäst? Mitt iq är rätt normal, är självständig och tycker om att ha många bollar i luften. Klarar inte av allt för stressigt yrke då jag lider av ibs mage. Snälla hjälp, har ingen aning om vilket yrke som passar mig. Vet ni?


    Få jobb ligger på 50 000 kr och mera i månaden. Framförallt i början.

    Några som kanske passar in är
    Civilingenjör
    Domare
    Allmänläkare
  • Kjell2
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 16:10:25 följande:

    Är det enklare att hitta yrken med en lön på 40 000kr?


    Ja, om du menar 40 000 kr eller mera per månad.

    Dock är det extremt få jobb som har den ingångslönen direkt efter plugg. Framförallt om du vill jobba 8 till 5


  • MsM84

    Slippa övertid, ej massa stress och den lönen - dessutom efter skatt. Hittar du det jobbet så berätta!

  • Carouuw
    MsM84 skrev 2014-10-01 16:41:57 följande:
    Slippa övertid, ej massa stress och den lönen - dessutom efter skatt. Hittar du det jobbet så berätta!
    TS är en naiv flickstackare som kommer vakna upp i verkligheten så småningom. 
  • såjävlaneggo
    Carouuw skrev 2014-10-01 16:43:56 följande:
    TS är en naiv flickstackare som kommer vakna upp i verkligheten så småningom. 
    Lever du kvar på 90 talet eller? Jag och sambon tjänar kring 70 000kr/mån och vi är inte ens över 25. 40000kr är inte speciellt mycket pengar, den lönen klarar av att underhålla en familj medan den andra studerar. Så naiv? Nej knappast.
  • Carouuw
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 16:51:36 följande:
    Lever du kvar på 90 talet eller? Jag och sambon tjänar kring 70 000kr/mån och vi är inte ens över 25. 40000kr är inte speciellt mycket pengar, den lönen klarar av att underhålla en familj medan den andra studerar. Så naiv? Nej knappast.
    Nej, men jag lever i verkligheten. 50 000 kr/mån är ingen omöjlighet, missförstå mig inte, men det krävs att man är beredd att jobba lite för det. Övertid får man kallt räkna med. 
  • Philanthropy
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 17:15:44 följande:

    Kan bli präst, ca 35000kr in på kontot och ett hus gratis, inte illa pinkat


    Det är ju inte ens i närheten av ditt krav på 50k? Jag tycker du ska satsa mycket högre. Programmerare exempelvis, se bara på Mark Zuckerberg! Som IT-entreprenör kan man tjäna enorma pengar. Men då får du ju vara beredd att jobba lite mer än att ha ett inrutat jobb mellan 7-16...
  • dfuoih

    Riksdagsledamot eller annan oviktig politiker skulle nog passa dig bra. Ingen utbildning krävs. Kompetens är snarare ett hinder.

  • såjävlaneggo
    dfuoih skrev 2014-10-01 17:38:13 följande:

    Riksdagsledamot eller annan oviktig politiker skulle nog passa dig bra. Ingen utbildning krävs. Kompetens är snarare ett hinder.


    Fick högsta betyg i alla "starta eget" kurser i skolan. Är väldigt kreativ och startade eget Uf företag som 17 åring. Har tänkt på det här länge och min högsta dröm är att ha eget, men vill skapa en idé som håller i längden isåfall.
  • såjävlaneggo
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 17:52:11 följande:
    Fick högsta betyg i alla "starta eget" kurser i skolan. Är väldigt kreativ och startade eget Uf företag som 17 åring. Har tänkt på det här länge och min högsta dröm är att ha eget, men vill skapa en idé som håller i längden isåfall.
    Är rätt politiskt insatt, brinner för M
  • Philanthropy
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 17:52:11 följande:
    Fick högsta betyg i alla "starta eget" kurser i skolan. Är väldigt kreativ och startade eget Uf företag som 17 åring. Har tänkt på det här länge och min högsta dröm är att ha eget, men vill skapa en idé som håller i längden isåfall.
    Förstår ingenting, du ville nyss ha ett 7-16 jobb?
  • Kjell2
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 17:15:44 följande:

    Kan bli präst, ca 35000kr in på kontot och ett hus gratis, inte illa pinkat


    Ingångslönen är inte 45 000 kr för en nyexaminerad präst och huset kostar. Sen är det inget 8 till 5 jobb direkt. Kvälls och helgjobb ingår.
  • Baryk
    Kjell2 skrev 2014-10-01 18:32:52 följande:
    Ingångslönen är inte 45 000 kr för en nyexaminerad präst och huset kostar. Sen är det inget 8 till 5 jobb direkt. Kvälls och helgjobb ingår.
    Precis. Mycket få jobb startar på den nivå som TS efterfrågar. Det är dessutom ofta långa utbildningar för att ens komma över 25-30 000 i ingångslön. Men ok, har man inte börjat studera ännu så kanske läget är ett annat när man väl är klart med studierna...
  • dfuoih
    Philanthropy skrev 2014-10-01 18:25:14 följande:
    Förstår ingenting, du ville nyss ha ett 7-16 jobb?
    Starta-eget kurser går bara på dagtid....
  • 130303

    Okej, om du ska ha 50.000kr i lön efter skatt, då behöver du alltså få ungefär 80.000kr i månaden innan skatt. Jag säger inte att det är omöjligt för det är det verkligen inte, men du kan nog inte räkna med den lönen som nyexad. Och dessutom om kravet även var 7-16, och utan stress. Då kommer du nog få leta ordentligt. Men lycka till! Men om det bara är lönen du är ute efter hade jag bog behållt det jobb du har idag, om det ger dig 70.000kr efter skatt som du skrev. Det låter ju trevligt.

    Och jag skulle råda dig att inte starta eget, för då är det inte tiderna 7-16 som gäller.

  • Voodoodoll
    Kjell2 skrev 2014-10-01 16:12:57 följande:
    Ja, om du menar 40 000 kr eller mera per månad.

    Dock är det extremt få jobb som har den ingångslönen direkt efter plugg. Framförallt om du vill jobba 8 till 5


    Jösses. Min man pluggar till ingenjör och han får nog långt ifrån 50.000 efter skatt i ingångslön när han börjar jobba... Du får nog bli domare, kirurg, advokat eller något då gissar jag på.
  • jagärjagvemärdu
    såjävlaneggo skrev 2014-10-01 16:51:36 följande:
    Lever du kvar på 90 talet eller? Jag och sambon tjänar kring 70 000kr/mån och vi är inte ens över 25. 40000kr är inte speciellt mycket pengar, den lönen klarar av att underhålla en familj medan den andra studerar. Så naiv? Nej knappast.
    Vad arbetar ni med? Nyfiken
Svar på tråden vilket yrke passar MIG?