• Äldre 1 Oct 16:03
    1226 visningar
    14 svar
    14
    1226

    Körkort eller inte?

    Hur viktigt är det att mannen ni dejtar har ett körkort? Hade ni kunnat nobba en man som inte hade haft ett körkort? Funderar på om jag skall skaffa ett körkort eller inte.
    Har inget större behov men kan väl alltid vara bra att ha?

  • Svar på tråden Körkort eller inte?
  • Äldre 1 Oct 16:08
    #1

    Min man skaffade sitt körkort 5år efter att vi träffades. Så¨måste väl säga att det inte har någon betydelse alls.
    Hade han däremot börjar tro/förlita sig på att jag skulle börja köra honom hitan och ditan så hade han åkt på en nit.

  • Anonym (K)
    Äldre 1 Oct 16:10
    #2

    Jag växte upp i skogen, där körkort = självständighet.

    Det var inte förrän jag var 25 och flyttade till storstaden som jag skaffade min första kille utan körkort, innan dess var det otänkbart för mig; utan körkort var man liksom fortfarande ett "barn" enligt mitt undermedvetna.

    Sen flyttade jag alltså till storstad och insåg att där Behövde man inte bil, och då la jag ner den tanken - men jag har fortfarande svårt, på ren instinkt, för både män och kvinnor utan körkort - det sitter liksom så djupt i min ryggmärg att utan körkort är man beroende av andra att jag finner det ganska frånstötande, även om jag rent intellektuellt vet att det är skitsnack. 

  • Äldre 1 Oct 16:10
    #3

    Efter att ha levt med körkortslös make så är det inget jag gör om. Mina barn har jag peppat som tusan för att de skulle ta körkort tidigt. 

    Körkort är alltid bra att ha om så inte annat för att söka jobb.

    Så NEJ hade jag stött på en man utan körkort hade jag backat direkt. 

  • Äldre 1 Oct 16:37
    #4

    Nej, hade inte backat automatiskt, beror på hur det varit. En miljömedveten man som åker kollektivt i en storstad där det fungerar bra - inget problem. En man som inte har körkort för att han inte bryr sig, som ständigt liftar med andra utan att göra rätt för sig - då hade jag dragit öronen åt mig.

  • Anonym (Hm?)
    Äldre 1 Oct 21:33
    #5

    Nu bor jag inte ute i landet, utan i stan. Har alltid bott centralt. Har aldrig haft nytta av något körkort, allt ligger relativt nära , annars kan man ta bussen. Det känns dumt i mina ögon att lägga ut 20-30 000 kr på att ta något man egentligen inte vill.
    Som att slänga pengarna i skön.

  • Anonym (Elsa)
    Äldre 3 Oct 14:21
    #7

    Jag skulle tycka det var lite mysko faktiskt.
    I min värld så ska man ha körkort, både män och kvinnor. Jag tycker det hör till allmänbildningen.

  • Anonym (Elsa)
    Äldre 3 Oct 15:07
    #9

    Man behöver inte ha bil privat och belasta miljön enbart för det. Man kanske behöver det i sitt yrke? Bara vetskapen om att någon i sällskapet faktiskt kan framföra en bil, om ett akut tillstånd skulle uppstå?
    Hur kul i det läget att ha en bil stående på parkeringen men inte -få- framföra den?

    Jag promotar inte mer bilåkning. Men så som landet ligger (avståndsmässigt, och med obefintlig kollektivtrafik på sina ställen) så tycker jag att det hör till allmänbildningen att kunna köra bil, ja.

  • Stepph
    Äldre 3 Oct 19:37
    #11

    Jag tycker det är lite konstigt när en vuxen människa inte har körkort. 

  • Anonym (va)
    Äldre 3 Oct 20:23
    #13

    Jag har dejtat både män och kvinnor och om dom har körkort eller ej, är verkligen inget jag har ens tänkt på. 
    Totalt ointressant. 

  • Stepph
    Äldre 3 Oct 20:31
    #14
    lsc skrev 2014-10-03 20:20:41 följande:
    "Jag tycker det är lite konstigt när en vuxen människa inte har körkort."

    Jag tycker att det är konstigt att bilismen motarbetas som den gör
    om det är relativt självklart att alla skall ha körkort.

    Skall det kosta pengar att ställa ifrån sig en bil som då den står
    stilla både är ofarlig o förbrukar inga fossila bränslen o spyr inte
    ut avgaser? MA KAN INTE VARA STADD I ÅKANDE 24/7

    Skall det vara mer accepterat/tillåtet att köra bil o stockholms
    innerstad för att man betalar tjyvskatt?

    Borde inte mindre bemedlade med körkort få hjälp till bil?
    I min värld är det en självklarhet. Bor inte i Sverige så hur det fungerar där bekommer mig inte. 

    Varför skulle någon få hjälp med bil? Har man inte råd med bil själv ska man uppenbarligen inte ha en. Dags att göra något av sitt liv och skaffa sig ett riktigt jobb i sådana fall. 
Svar på tråden Körkort eller inte?