• Äldre 1 Oct 17:50
    920 visningar
    9 svar
    9
    920

    Hålla nere vikten

    Är gravid i vecka 5+4 och känner att jag väger för mycket. Väger 85 kg och har ett BMI på 29. Vill hålla nere vikten utan att banta. Är ute och går ca 30 min varje dag och simmar 1 gång i veckan. Kan inte springs eller köra pass med hopp. Har inte råd att gå på gym och träna. Är godis, chips och dricker läsk barata på lördagar och då i väldigt måttliga mängder. Försöker tänka på att ä nyttigt och varierat men det är svårt med små barn och jobb. Några förslag och tips?

  • Svar på tråden Hålla nere vikten
  • Äldre 1 Oct 17:54
    #1

    Träna styrka hemma tex, längre promenader eller power walks och inget fusk på helgerna.

  • Äldre 1 Oct 18:00
    #2

    Träna styrka på vilket sätt? Vad är power walks. Kan inte gå fort. Jag fuskar inte på helgen med lite chip och ett glas läsk. Jag ville hålla nere vikten inte banta. Ska försöka få in längre promenader i schemat.

  • Äldre 1 Oct 18:25
    #3
    Yonndax skrev 2014-10-01 18:00:16 följande:

    Träna styrka på vilket sätt? Vad är power walks. Kan inte gå fort. Jag fuskar inte på helgen med lite chip och ett glas läsk. Jag ville hålla nere vikten inte banta. Ska försöka få in längre promenader i schemat.


    Eftersom du är gravid så kan jag inte säga vad du ska träna, men googla hemmaträning som gravid så får du mkt tips.

    Kan du inte power-walka (gå väldigt fort så man får upp flås) så ta längre prommisar och dom kan du kombinera med styrkeövningar.
  • MalinA­87
    Äldre 3 Oct 13:11
    #4
    Yonndax skrev 2014-10-01 17:50:04 följande:

    Är gravid i vecka 5+4 och känner att jag väger för mycket. Väger 85 kg och har ett BMI på 29. Vill hålla nere vikten utan att banta. Är ute och går ca 30 min varje dag och simmar 1 gång i veckan. Kan inte springs eller köra pass med hopp. Har inte råd att gå på gym och träna. Är godis, chips och dricker läsk barata på lördagar och då i väldigt måttliga mängder. Försöker tänka på att ä nyttigt och varierat men det är svårt med små barn och jobb. Några förslag och tips?


    Har du möjlighet att utöka promenaderna till kanske en timma per dag? Tänk på att du inte äter extra kalorier utan att det du äter extra är protein och vitaminet. Ex kyckling/kött och sedan frukt och grönt. Inte extra kolhydrater! Drick mycket vatten, det minskar en del av det här extra suget. Och banta inte! - men det vet du nog redan :)

    Kram
  • K82
    Äldre 3 Oct 13:29
    #5

    Kontakta en dietist. Finns på vårdcentraler och mvc. Finns på min mvc. Och låt bli chips och läsk fast det är supersvårt. Dippa grönsaker, drick färskpressad frukt och mineralvatten. Ät inte för två. Ät lite mindre portion men mer grönt.

  • meterv­ara
    Äldre 3 Oct 13:37
    #6

    Dricker du vanlig läsk? Cola light tex. innehåller 0 kalorier, vanlig läsk är flytande socker.. Sen är ju läsk överhuvudtaget inte bra men jag personligen skulle nog välja lightläsken. Byt ut chipsen mot popcorn.

    Ät mycket grönsaker och fisk, kyckling, bönor, linser etc.

  • Äldre 3 Oct 14:05
    #7

    Nej byt inte vanlig cola mot light.


    Light cola inne håller artificiella sötningsmedel som aspartam och det är mycket farligare i längden än vad socker är. Men man kan ju självklart byta läsken mot något nyttigare som vatten, men vill man dricka läsk är vanlig läsk bättre. 
    Jag gillar dock den nya colan, Coca cola life. Istället för artificiella sötningsmedel så har den en socker växt planta i sig kallad Stevia :)

  • Äldre 3 Oct 18:23
    #8

    Precis....Vill inte har light efter som det innehåller nevgiftet aspartam. Vill jag har saft nån gång tar jag sådan som är sötad med stevia. Jag drick kanske 2 dl läsk på lördagen och kanske lika mycket chips. Övriga veckan inget sådant. Är inget godismonster och har sällan sötsug utan är oftast sugen på nått salt iaf. Dricker mineralvatten eller mjölk annars. 1 mugg te på morronen annars inget sådan. Dricker inte kaffe och har aldrig gjort det. Ska till MVC på onsdag för att få lite tips och råd om att hålla nere kalorierna. Ska försöka börjar gå längre sträckor. Ska även börja simma. Tack för alla tips =)

  • Äldre 18 Oct 18:40
    #9

    Det går att träna mycket styrka hemma. Jag brukar köra cirkelträning. T.ex 15 knäböj, 15 armhävningar och 15 situps, tre-fem varv utan vila så får man lite flås också. Sedan väljer jag tre nya övningar och gör samma sak, T.ex 10 utfallssteg per ben, 15 ryggresningar och plankan 30 sekunder. Min sambo har även två hantlar som jag kan använda och variera träningen med ytterligare. Heja dig!

Svar på tråden Hålla nere vikten