• Anonym (osäker)

    vet inte om jag borde lämna honom för hans dåliga svenska

    Jag har träffat en kille som jag börjat gilla. Men det finns dock ett problem. Han är inte svensk. Han är utlänning. Missförstå mig inte nu...jag har inget emot utlänningar och inte heller något emot att träffa utlänningar. Problemet ligger här i hans svenska. Han har bott i Sverige i ett år. På utsidan är han en riktig läckerbit. Han är verkligen hur snygg som helst. Men hans sätt att prata svenska får mig att fundera lite.... Vet inte, men jag tror att jag blir avtänd av hans dåliga svenska. Exempelvis...han skrev ett sms till mig och sa att han köpt mig rosor och skulle säga (eller jag tror det var det han ville mena) "jag har köpt rosor till dig för du har så vackra ögon"... istället skrev han "ja köpat till dins ögat ros för den fint". Eller när vi pratade i telefon och han skulle säga att vi kunde träffas på medborgarplatsen så sa han "medbörgarepläts"... Eller när han skrev ett sms till mig "ja vil till din hem kom o ja ska hemta dig med min skåttkällari"...det tog liksom hur lång tid som helst att förstå att han ville få sagt att han skulle hämta mig och bära mig hemifrån med en skottkärra.

    Asså jag gillar honom. Han är verkligen jättesnäll och behandlar mig jättebra. Men jag ska vara helt ärlig, och just därför skriver jag anonymt, att jag tror jag skäms för honom. Jag tror jag skäms för att andra ska skratta eller om jag ser andra killar som är "inne i samhället" och redan har ett utvecklat språk och känna att de är bättre än honom...

  • Svar på tråden vet inte om jag borde lämna honom för hans dåliga svenska
  • Anonym (lj)

    Ja, men skippa honom då.

    Jag är gift med en utlänning. Vi pratar engelska med varandra och har gjort så i flera år, sedan vi träffades. Trots att han nu hunnit studera en del på SFI och talar skaplig svenska. Att vi fortsätter med engelska är mest gammal vana.

    För mig är han viktig för sina egenskaper. Inte ett dugg för hur hans svenska är. Det skiter jag fullständigt i.

    Klarar du inte att se bortom språket skall du självklart inte vara med honom. För dig just nu verkar det vara viktigare vad andra tycker än vad du själv tycker.

  • Kereza

    Min partner pratar inte svenska alls, han pratar tyska, vilket jag inte pratar. Så vi pratar engelska och det funkar finfint.

  • kasovi

    Vem kör med skottkärra i stan?

    Jag undrar lite om de som kommenterat har läst hela TS :)

  • Anonym (Ea)

    Jag gillar det där sättet de skriver på! Är lite gulligt. De försöker ju i alla fall! Vilket gör en glad. :) Min nuvarande sambo (från Irak) träffade jag för lite mer än 2 år sen, då var han ingen höjdare på svenska. Men iom att vi använder svenska så har han blivit riktigt bra nu, på talet iaf. Men även på att skriva. Varje gång han smsar något o har stavat fel så skriver jag tillbaka med det rätta ordet, vilket han vill att jag gör, så det går framåt där med.

  • Anonym (Ea)

    Och ang. det här med "skottkärra" osv. Har lärt mig att utländska personer ofta använder t.ex google translate. Så de tror verkligen att de skriver rätt, men översättningarna mellan t.ex svenska och arabiska blir tokfel på translate.

  • Anonym (språkhandikappad)

    Jag har själv varit i den situationen att jag varje dag tvingades använda ett främmande språk som jag inte helt behärskade. Det var jobbigt! Och även om jag med tiden lärde mig språket, så känner jag fortfarande att jag inte är helt mig själv på det språket.

    Jag tror du blir avtänd för att du instinktivt och omedvetet tänker att HAN är lika outvecklad och okunnig och klantig som hans svenska språk är. Man verkar dummare än man är då man talar ett främmande språk. Men tänk på att han har varit bara 1 år i Sverige. Man ska vara ett språkgeni för att tala och skriva korrekt svenska efter så kort tid.

    Du är rädd för att någon ska skratta åt honom. Brukar du skratta åt folk som säger fel? Gör dina kompisar det? Hur gammal är du egentligen? Har du varit utomlands någon gång så att du har fått vara den som säger fel? Skrattade folk åt dig?

    Ett sätt för er att bli mera jämställda skulle vara om du lär dig hans språk så pass mycket att du förstår vad han säger. Det skulle ge honom möjlighet att vara helt och hållet sig själv, vilket helt säkert skulle göra honom mera attraktiv för dig.

  • Zerafina

    Till TS; Skärp dig. Du är (troligen) inte så gammal med tanke på ditt resonemang. Du skäms alltså? Nä; det är du som är pinsam i detta fall.

Svar på tråden vet inte om jag borde lämna honom för hans dåliga svenska