• pysselkiisen

    Advokaten betalar inte ut mina pengar, vart vänder jag mig?

    Min advokat hjälpte mig i en tvist som dömdes till min fördel i tingsrätten. Enligt domen skulle jag få 17.500:- och naiv som jag var trodde jag att cirka hälften av detta skulle gå till advokaten. När jag får redovisningen får jag en mindre chock då advokaten menar att cirka 2.500:- blir över som ska betalas ut till mig inom 20 dagar.

    Jag ifrågasätter advokatens uträkning och ber om en specificerad redovisning på utgifterna han ansetts sig ha. Efter många mail och tjat får jag till slut detta. Det visar sig att han vill ha över 2.000:- bara för resekostnader och då har han sitt kontor 1,5 mil från tingsrätten! Han påstår då att en annan advokat från en stad 25 mil från tingsrätten gått in för att ta hand om förhandlingen i tvisten och därför blev resekostnaden så hög. Detta var inget som meddelades till mig eller som jag godkänt, så jag insisterar på att en ny beräkning skall göras och att jag bör få betydligt mer än 2.500:-

    Här slutar han helt att svara på mina mejl eller telefonsamtal och jag har inte fått en krona! Jag skulle fått utbetalningen i slutet på maj och har fortfarande fått varken pengar eller svar från honom.

    Jag gjorde en anmälan till svenska advokatsamfundet men får svar från dem att min advokat inte ingår i deras tillsyn då han inte är anställd på en advokatbyrå?? De rådde mig att vända mig till ARN men de tar ju inte hand om advokattjänster alls!?

    Vad sjutton gör jag nu? Jag trodde att svenska advokatsamfundet hade tillsyn på ALLA advokater?? Någon som kan råda mig?

  • Svar på tråden Advokaten betalar inte ut mina pengar, vart vänder jag mig?
  • Kjell2
    pysselkiisen skrev 2014-10-01 19:55:52 följande:

    Min advokat hjälpte mig i en tvist som dömdes till min fördel i tingsrätten. Enligt domen skulle jag få 17.500:- och naiv som jag var trodde jag att cirka hälften av detta skulle gå till advokaten. När jag får redovisningen får jag en mindre chock då advokaten menar att cirka 2.500:- blir över som ska betalas ut till mig inom 20 dagar.

    Jag ifrågasätter advokatens uträkning och ber om en specificerad redovisning på utgifterna han ansetts sig ha. Efter många mail och tjat får jag till slut detta. Det visar sig att han vill ha över 2.000:- bara för resekostnader och då har han sitt kontor 1,5 mil från tingsrätten! Han påstår då att en annan advokat från en stad 25 mil från tingsrätten gått in för att ta hand om förhandlingen i tvisten och därför blev resekostnaden så hög. Detta var inget som meddelades till mig eller som jag godkänt, så jag insisterar på att en ny beräkning skall göras och att jag bör få betydligt mer än 2.500:-

    Här slutar han helt att svara på mina mejl eller telefonsamtal och jag har inte fått en krona! Jag skulle fått utbetalningen i slutet på maj och har fortfarande fått varken pengar eller svar från honom.

    Jag gjorde en anmälan till svenska advokatsamfundet men får svar från dem att min advokat inte ingår i deras tillsyn då han inte är anställd på en advokatbyrå?? De rådde mig att vända mig till ARN men de tar ju inte hand om advokattjänster alls!?

    Vad sjutton gör jag nu? Jag trodde att svenska advokatsamfundet hade tillsyn på ALLA advokater?? Någon som kan råda mig?


    Är han advokat eller jurist? Kallar han sig advokat?
  • pysselkiisen

    Känner mig lite dum, men vad är skillnaden på advokat och jurist? Det är kanske bara jag som antagit att han var advokat!?

  • Kjell2
    pysselkiisen skrev 2014-10-01 20:12:44 följande:

    Känner mig lite dum, men vad är skillnaden på advokat och jurist? Det är kanske bara jag som antagit att han var advokat!?


    Kolla om han är advokat här: www.advokatsamfundet.se/ "Sök advokat"
  • Anonym (ghjk)
    pysselkiisen skrev 2014-10-01 20:12:44 följande:

    Känner mig lite dum, men vad är skillnaden på advokat och jurist? Det är kanske bara jag som antagit att han var advokat!?


    Kan inte den exakta skillnaden men en advokat har genomgått mer än bara juristutb för att få kalla sig just advokat. En jurist har i princip klarat juristutb men inget mer. Har tex inte rätt att ingå i advokatsamfundet. Är mkt viktigt att kolla upp det ombud man anlitar i en tvist i tex TR då försäkringar och annat oftast bara godkänner advokater. Plus att man då kan få hjälp av samfundet även om de oftast inte kan göra så mkt förutom att hota med avstängning. Tror tyvärr du gör bäst i att lägga hela grejen bakom dig.
  • Kjell2
    pysselkiisen skrev 2014-10-01 20:12:44 följande:

    Känner mig lite dum, men vad är skillnaden på advokat och jurist? Det är kanske bara jag som antagit att han var advokat!?


    Advokat är en skyddad yrkestitel, du måste vara advokat för att få kalla dig advokat. För att bli advokat krävs först att du tagit en jur kand, 4,5 år på universitet, därefter jobbat några år, Sen ska du klara advokatssamfundets test, lova att följa deras regler och bara jobba i en advokatfirma.

    Jurist kan vem som helst kalla sig men vanligtvis har man en jur kand och jobbar med juridik. En jurist kan vara minst lika duktig som en advokat. Men det finns en del risker med att anlita jurister istället för advokater. De behöver inte följa advokatsamfundets rätt strikta regler om allt från etik till fakturering.

    Advokatsamfundet har ingen kontroll över jurister men styr en del över advokterna.
  • pysselkiisen

    Så det innebär alltså att eftersom svenska advokatsamfundet inte kunde hjälpa mig så är han troligtvis en jurist och jag kan därmed göra en anmälan till ARN istället?

  • Kjell2
    pysselkiisen skrev 2014-10-02 10:29:29 följande:

    Så det innebär alltså att eftersom svenska advokatsamfundet inte kunde hjälpa mig så är han troligtvis en jurist och jag kan därmed göra en anmälan till ARN istället?


    Kolla via länken jag skickade om han är advokat. Om ej gå till ARN
  • studentska

    Bra att du vänder dig till ARN men tänk på att deras beslut inte är bindande på något sätt för företaget om du får rätt där. Så de kan blankt strunta i det om de känner för det. Men givetvis är det bra att göra ett försök.

    Men jag förstår inte riktigt den biten med att advokaten (juristen) ska betala ut pengar till dig man brukar ju få vända sig direkt till motparten och få sina pengar och kan med hjälp av domen gå till KFM om man inte får betalt såvida det inte är en förlikning mellan er som är stadfäst i en dom där ni har nån sån överenskommelse att pengarna ska betalas till juristen? Är du säker på uppgifterna att motparten ska betala till juristen och sen pengarna ska gå till dig som blir över?

  • Anonym (ABC)

    Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande via Kronofogden för att få ditt krav fastställt.

    Om kravet fastställs kan du få hjälp att driva in pengarna av Kronofogden.

  • pysselkiisen
    studentska skrev 2014-10-03 18:01:24 följande:

    Bra att du vänder dig till ARN men tänk på att deras beslut inte är bindande på något sätt för företaget om du får rätt där. Så de kan blankt strunta i det om de känner för det. Men givetvis är det bra att göra ett försök.

    Men jag förstår inte riktigt den biten med att advokaten (juristen) ska betala ut pengar till dig man brukar ju få vända sig direkt till motparten och få sina pengar och kan med hjälp av domen gå till KFM om man inte får betalt såvida det inte är en förlikning mellan er som är stadfäst i en dom där ni har nån sån överenskommelse att pengarna ska betalas till juristen? Är du säker på uppgifterna att motparten ska betala till juristen och sen pengarna ska gå till dig som blir över?


    Ja enligt domen skulle pengarna betalas till juristen, vilket personen också har gjort. 
  • pysselkiisen
    lsc skrev 2014-10-03 22:09:21 följande:

    Ut med namn o företag så att vi vet vem/vilka TimZuuuugaaareee
    som vi skall undvika.

    Har du hemförsäkring - då borde allt gå på Ditt rättsskydd på t ex Din
    hemförsäkring eller bil- eller båtförsäkring om det var bil eller båt-case

    Har rättsskydd diskuterats?

    Alla advokater o jurister på advokatbyrå är godkända av försäkringsbolagen
    för rättsskydd.


    Jag har hemförsäkring men enligt försäkringsbolaget så gäller ej försäkringen då det var en tvist mellan mig och min före detta sambo. Juristen lovade att ansöka om rättsskydd men valde sedan att inte göra detta då han ansåg att det inte var lönt :( Men såvitt jag kan läsa mig till så borde jag ha kunnat få rättsskyddshjälp i detta fallet.
Svar på tråden Advokaten betalar inte ut mina pengar, vart vänder jag mig?