• SANOJ

    Vad får jag för ersättning (studerar)?

    Jag fick gå från min arbetsplats den 28 april 2013 och jag stämplade och var inskriven hos AF fram tills att jag började studera den 25 augusti 2013. Jag har jobbat extra några helger på ett annat jobb nu under studierna men det är totalt runt 22 000 brutto, annars har jag CSN-lån.


    Just nu jobbar jag inte alls och går mitt sista år, avslutar mina studier i juni 2015. Jag kommer att få barn efter jag gått ur skolan, vilket betyder att jag kommer vara arbetslös en kortare tid + att jag inte längre är med i a-kassan.


    Min fråga är om min föräldrarpenning kommer att grundas på min tidigare lön den jag hade innan jag blev uppsagd innan studier eller om jag kommer få den lägsta ersättningen?

  • Svar på tråden Vad får jag för ersättning (studerar)?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du varit anställd mer än 8 månader på anställningen du hade innan studierna, kan du få en ersättning baserad på den anställningen. Det som är viktigt är att du ansöker om föräldrapenning dagen efter att du avslutar dina studier. Eller att du skriver in dig på arbetsförmedlingen för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst. Vilket innebär att du får en ersättning som är baserad på din tidigare anställning.


     


    Hälsningar


    Tella, handläggare

  • SANOJ

    Om jag skriver in mig på AF direkt efter jag avslutat mina studier, kommer jag då få föräldrarpenning som är baserad på min tidigare anställning trots att jag inte är med i A-kassan längre?


    Hur tidigt kan man ansöka om föräldrarpenning? Kan man göra det direkt man vet beräknad förlossning eller vad?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Man behöver inte ha rätt till A-kassa för att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) utan det räcker med att man skriver in sig som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen första vardagen efter avslutat studiemedel. Man ska då vara inskriven i minst samma omfattning som SGIn är beräknad på.

    Föräldrapenning kan man tidigast börja ta ut 60 dagar innan beräknad förlossning.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Vad får jag för ersättning (studerar)?