• Anonym (stude­nt)
    Äldre 1 Oct 22:31
    4818 visningar
    4 svar
    4
    4818

    Skydda SGI innan förlossning som student

    Hej,

    Jag studerar med studiestöd och vet att jag har rätt till en vilande SGI baserad på det arbete jag hade innan studierna. Jag väntar barn och beräknad födsel är i början av mars. Höstterminen pågår fram till 16 januari, därefter kommer jag göra studieuppehåll. Hur skyddar jag min SGI under studieuppehållet, från den 19 januari fram till förlossningen?

    Jag vet att arbetande eller arbetssökande kan avbryta arbete/arbetssökande 6 månader innan förlossning och ändå ha sin SGI skyddad. Om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen och söker jobb den 19 januari, kan jag avbryta mitt arbetssökande redan dagen efter (20 januari) och då ha min SGI skyddad fram till förlossningen? Eller kan jag enbart skydda min SGI genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar per vecka från 19 januari fram till förlossning?

  • Svar på tråden Skydda SGI innan förlossning som student
  • Äldre 2 Oct 08:31
    #1

    Hej!


     


    Från den 17 januari tills barnet föds ska du för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst antingen ansöka om föräldrapenning 5 dagar/vecka, eller anmäla dig på arbetsförmedlingen. Har du ett arbete du kan gå tillbaka till från den 17 januari tills barnet föds så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst om du arbetar i samma omfattning som du gjorde innan du började studera.


     


    Anmäler du dig på arbetsförmedlingen ska du inte avbryta arbetssökandet förrän barnet föds, annars skyddar du inte din sjukpenninggrundande inkomst.


     


    Hälsningar


    Tella, handläggare

  • Anonym (stude­nt) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 16:17
    #2

    Hej igen,

    tack för svaret.

    Den 17 januari är en lördag, jag behöver väl inte börja skydda min SGI förrän arbetsdagen därpå? Eller ska jag ta ut föräldrapenning alternativt gå till Arbetsförmedlingen på lördagen och söndagen 17-18 januari?

    Angående att behöva söka arbete ända fram till förlossningen så står det i vägledning 2004:5 om SGI på sidan 181 "SGI-skydd gäller för en gravid kvinna som avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen" och på sidan 182: "Att avbryta eller inskränka arbetssökande på grund av graviditet bör jämställas med att avbryta eller inskränka förvärvsarbete." och lite längre ner: "När det gäller en kvinna som avbryter sitt arbetssökande finns det inget krav på att hon ska ha varit arbetssökande under en viss tid innan arbetssökandet avbryts för att hon ska kunna omfattas av SGI-skyddet vid graviditet." Varför gäller inte det i mitt fall?

    Jag tolkar texten som att den som har rätt till en SGI kan skydda den genom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete. När det är mindre än 6 månader kvar till förlossning (vilket det är i det fall som jag har beskrivit) kan arbetssökandet avbrytas och SGI fortsätter vara skyddad. Dessutom finns ingen tidsgräns för hur länge arbetssökandet måste ha pågått innan det avbryts.

    På sidan 241 står även om avbrott efter studier före förlossning, då SGI bedömdes vara skyddad för en gravid och arbetslös kvinna som inte sökte jobb mellan avslutade studier och förlossning. Kan det gälla i mitt fall? Eller påverkas ärendet av att jag bara tar studieuppehåll och alltså går tillbaka till studierna efter föräldraledigheten?

  • Äldre 3 Oct 10:32
    #3

    Hej!

    Jag har inte svar på din fråga. Jag tar reda på svaret och återkommer så fort som möjligt.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

  • Äldre 7 Oct 13:14
    #4

    Hej!


     


    I detta forum har vi begränsade möjligheter att svara på frågor som rör enskilda ärenden. Så här kommer ett generellt svar.


    Som du skriver så är den 17 januari en lördag du behöver skriva in dig på Arbetsförmedlingen senast en arbetsdag efter studierna slutar, i detta fall den 19 januari 2015. De finns inget krav att man ska vara arbetssökande en viss tid för att omfattas av SGI skydd så en gravid kvinna har rätt att minska/avbryta arbetssökande tidigaste 6 månader före barnets födelse. Så med andra ord ska de räcka med att man är inskriven som arbetssökande den 19 januari och väljer att avbryta sitt arbetssökande den 20 januari utan att det ska påverka sin SGI.


     


    Angående domen du hänvisar till så avbröt kvinnan studierna helt.


    Vill du ha ett mer specifik svar så får jag hänvisa dig till Kundcenter på telefon 0771-524 524.


    Hälsningar
    Johan, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI innan förlossning som student