• Anonym (stude­nt)
    Äldre 1 Oct 22:31
    4818 visningar
    4 svar
    4
    4818

    Skydda SGI innan förlossning som student

    Hej,

    Jag studerar med studiestöd och vet att jag har rätt till en vilande SGI baserad på det arbete jag hade innan studierna. Jag väntar barn och beräknad födsel är i början av mars. Höstterminen pågår fram till 16 januari, därefter kommer jag göra studieuppehåll. Hur skyddar jag min SGI under studieuppehållet, från den 19 januari fram till förlossningen?

    Jag vet att arbetande eller arbetssökande kan avbryta arbete/arbetssökande 6 månader innan förlossning och ändå ha sin SGI skyddad. Om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen och söker jobb den 19 januari, kan jag avbryta mitt arbetssökande redan dagen efter (20 januari) och då ha min SGI skyddad fram till förlossningen? Eller kan jag enbart skydda min SGI genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar per vecka från 19 januari fram till förlossning?

  • Svar på tråden Skydda SGI innan förlossning som student
  • Äldre 2 Oct 08:31
    #1

    Hej!


     


    Från den 17 januari tills barnet föds ska du för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst antingen ansöka om föräldrapenning 5 dagar/vecka, eller anmäla dig på arbetsförmedlingen. Har du ett arbete du kan gå tillbaka till från den 17 januari tills barnet föds så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst om du arbetar i samma omfattning som du gjorde innan du började studera.


     


    Anmäler du dig på arbetsförmedlingen ska du inte avbryta arbetssökandet förrän barnet föds, annars skyddar du inte din sjukpenninggrundande inkomst.


     


    Hälsningar


    Tella, handläggare

  • Anonym (stude­nt) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 16:17
    #2

    Hej igen,

    tack för svaret.

    Den 17 januari är en lördag, jag behöver väl inte börja skydda min SGI förrän arbetsdagen därpå? Eller ska jag ta ut föräldrapenning alternativt gå till Arbetsförmedlingen på lördagen och söndagen 17-18 januari?