• Anonym (Fundersam)

    En gång otrogen-alltid otrogen?

    Jag träffade en tjej för cirka ett år sedan, då hade hon förhållande. Vår relation byggdes upp succesivt, vi hade sex några gånger (hon var då otrogen mot sin pojkvän). För ett tag sedan valde hon att göra slut med pojkvännen och de håller nu på att dela sitt liv. Jag har väldigt mycket känslor för tjejen och är helt säker på att hon har det för mig också. Jag funderar dock mycket över hur det kommer att gå i framtiden, vad har ni för erfarenheter, stämmer "en gång otrogen-alltid otrogen"?

  • Svar på tråden En gång otrogen-alltid otrogen?
  • manfrsthlm
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-10-01 22:43:40 följande:

    Jag träffade en tjej för cirka ett år sedan, då hade hon förhållande. Vår relation byggdes upp succesivt, vi hade sex några gånger (hon var då otrogen mot sin pojkvän). För ett tag sedan valde hon att göra slut med pojkvännen och de håller nu på att dela sitt liv. Jag har väldigt mycket känslor för tjejen och är helt säker på att hon har det för mig också. Jag funderar dock mycket över hur det kommer att gå i framtiden, vad har ni för erfarenheter, stämmer "en gång otrogen-alltid otrogen"?


    det stämmer min vän...sätt en gps i röven på henne..ett tips bara
  • panicorion
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-10-01 22:43:40 följande:

    Jag träffade en tjej för cirka ett år sedan, då hade hon förhållande. Vår relation byggdes upp succesivt, vi hade sex några gånger (hon var då otrogen mot sin pojkvän). För ett tag sedan valde hon att göra slut med pojkvännen och de håller nu på att dela sitt liv. Jag har väldigt mycket känslor för tjejen och är helt säker på att hon har det för mig också. Jag funderar dock mycket över hur det kommer att gå i framtiden, vad har ni för erfarenheter, stämmer "en gång otrogen-alltid otrogen"?


    Det finna inga garantier att hon är det eller att hon inte är det. Var i samma sits för ett tag sedan och lämnade min dåvarande för en ny. det finns lika många anledningar att man är otrogen som det finns bortförklaringar till det. Oberoende så är det fel. som jag känner idag finns det ingen som skulle få mig att vara otrogen mot min nuvarande sambo, har inget behov av det då han ger mig allt jag behöver. Om mitt ex och jag hade haft mer gemensamt och hade haft en framtid tillsammans så hade jag säkert inte var otrogen mot honom med men nu var inte fallet så. 
    Som sagt det finns inga garantier men om du skall gå och fundera på det och ha det i åtanke hela tiden så tror jag att risken är större då man omedvetet kan driva en annan människa till detta genom handling.   Det jag skriver nu är mina åsikter och funderingar det är absolut inte något som behöver stämma in på andra. Jag tror att alla är olika och vissa är otrogna för att de vill andra för att de söker något annat.
  • Anonym (sara)

    Tror tyvärr det stämmer i hennes fall. Hade varit en annan sak om du varit med henne en gång och hon varit sjukt ångerfull. Tror man kan lära sig av sina misstag. Men att hon var med dig upprepade ggr visar på bristande moral och empati eller möjligen karaktär och risken att hon gör det igen är nog rätt stor. Mitt råd är att inte chansa. Det är lättare att komma över känslorna nu innan du är för involverad.

  • Anonym (Fundersam)

    Jag berättade kanske inte riktigt allt förut, men saken var också den att hon levt i en relation som varit dålig i flera år, tills hon träffade mig och fick känslor för mig. Anledningen till att hon inte lämnat honom tidigare var att deras situation var komplicerad. Givetvis ingen ursäkt till att vara otrogen. Ångerfull var hon givetvis, hade väldigt dåligt samvete mot sin dåvarande.

  • Anonym (Ö)
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-10-01 23:03:55 följande:

    Jag berättade kanske inte riktigt allt förut, men saken var också den att hon levt i en relation som varit dålig i flera år, tills hon träffade mig och fick känslor för mig. Anledningen till att hon inte lämnat honom tidigare var att deras situation var komplicerad. Givetvis ingen ursäkt till att vara otrogen. Ångerfull var hon givetvis, hade väldigt dåligt samvete mot sin dåvarande.


    Och de flesta säger exakt detta...

    Skyll dig själv när du blir bedragen...
  • Anonym (mittliv)

    Ge henne en anledning att låta bli, enkelt va?

    Det är ditt jobb precis som hennes att ge varandra något värt att behålla. Förutsätter du att hon kommer vara otrogen och på så sätt låser dig för kärleken, då blir det nog skräp rätt fort också.

    Alla är olika och funkar olika med olika, att hon va otrogen mot sitt ex betyder absolut inte att hon är det mot dig, såvida du inte ger henne en anledning att söka annat, som hon gjorde hos dig?

  • Anonym (Kvinna)

    Tyvärr så stämmer det i väldigt många fall och det av fullt naturliga orsaker.

    Man har spärrar och de allra flesta har en ganska hög ribba mot att vara otrogen. Men sedan man passerat dessa spärrar en gång, sedan man hoppat över ribban en gång, så händer något rent mentalt och i ens sinne.
    Det är oerhört mycket lättare att passera ribban en andra gång och alla följande gånger...
    Konsekvenserna blev ju inte så stora och livet går ju vidare i alla fall. I ert fall kanske tom konsekvenserna blev positiva och ledde till ett bättre liv..(?). Då skulle det ju kunna vara ännu mera lockande att vara otrogen nästa gång som man vill förändra livet i positiv riktning...

    Man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen (inlåsning eller mord är ju oftast inga bra alternativ...). Om hon väljer att vara otrogen så är det ingenting som du kan göra något åt.
    Du kan själv bestämma dig för hur du förhåller dig till dessa fakta.
    Att vara styrd av sina rädslor och av svartsjuka, att bli kontrollerande och inlåsande, brukar inte vara något bra sätt att motverka otrohet, utan precis tvärtom!
    Om du älskar henne och vill satsa på det så låt dig inte styras av rädslor. Hur ska du i så fall uppträda för att hon inte ska välja att vara otrogen igen?

    Hur kan du stötta henne i att vilja bli starkare när det gäller att hålla sig inom spärrarna? Det är hennes val, hennes egna personliga löften till sig själv och hennes viljestyrka som blir avgörande vid nästa tillfälle som hon ska avgöra om hon väljer vara trogen eller otrogen...

  • minmaj

    Nej det måste definitivt inte alls stämma på alla. Jag levde i ett kärlekslöst förhållande under många år. Jag visste att han inte var den rätta och jag var otrogen vid ett par tillfälle men mådde faktiskt inte särkilt dåligt över det. Det finns inga ursäkter alls men vi är eniga om att vårt förhållande inte var sunt och vi borde brutit med varandra långt tidigare.

    Sedan tolv år lever jag nu med en man som jag aldrig varit eller skulle kunna tänka mig att vara otrogen mot. Under de här åren har vi självklart haft våra dalar och det har funnits tillfälle att gå för långt med andra, men det har inte hänt och kommer aldrig att hända.

    Så utan att försvara någon som är otrogen kan jag utifrån min egen erfarenhet konstatera att det kan vara så att tjejen i fråga lever i fel förhållande nu, men mycket väl kan vara trogen rätt man.

  • Fool

    Stämmer nog inte alltid , men tillräckligt ofta för att mynta uttrycket.

    Om inte annat så visare det att det är så personen hanterar , svackor , motgångar , kriser i förhållandet (eller personliga) iaf just då . Många argumenterar för att man kanske är otrogen för att man inte hade träffat rätt partner , och är trogen när man prickat rätt. Med även om det stämmer att man passar mycket bättre med sin nya partner så visar det ändå tydligt att det var så man hanterade situationen när allt ställdes på sin spets. 

    Mao man har kanske inte varit otrogen mot sin nya partner för att man fortfarande trivs med personen , men vad händer när man hamnar i en svacka där med ? Hur kommer man hantera det ? Det är ju lätt att vara en "upstanding citisen" när allt rullar på som man vill att det ska göra , det är när saker skiter sig och allt ställs på sin spets som man verkligen visar vad man går för.

    Å andra sidan är människor föränderliga varelser , vi förändras med tiden , vi mognar , lär oss av våra misstag (ibland inte) , man behöver inte vara samma person vid 40 som man var vid 20.

    Jag peronligen tror att om man kommit undan med otrohet tidigare så är man mer benägen att göra om det än om man blivit påkommen och fått uppleva dess konsekvenser , då tror jag chanserna är klart större att man lär sig av sina misstag än om man kommer undan med det. Det gäller väl egentlige alla mindre bra beteenden , så länge inte någon säger åt en och man får skämmas så är det nog lättare att fortsätta med det.

  • Anonym (men nej.)

    Stämmer inte, 

    Gjorde samma sak, blev ihop med killen, han var med på noterna. Vi har ett underbart förhållande idag och jag skulle aldrig vara otrogen igen

Svar på tråden En gång otrogen-alltid otrogen?